Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2966 ggr
starhawk
9/10/16, 12:57 PM

GB 105: Zvezdas MiG-31 "Foxhound" i skala 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när Jagdpanthern flyttat från byggbordet till bokhyllan finns det plats för nåt annat och den här har nu hamnat där

[Länk: GB #105del 2//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/10/16, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har börjat så smått med cockpit och hjul och så har besättningen hamnat på "pilotstubben"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
9/10/16, 1:03 PM
#2

Intressant 👍

[krutgubben]
9/10/16, 1:18 PM
#3

Kul att du startat ditt gruppbygge och det här MIG planet är ju riktigt fränt, det här följer jag såklart med stort intresse.

starhawk
3/7/17, 10:44 AM
#4

Efter akut byggtorka som inte innebar att jag var overksam (som kan ses på Knivtillverkning Läderslöjd och Snickeri iFokus) är jag nu igång med plasten igen, bilder kommer snart.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
3/7/17, 11:24 AM
#5

Låter gått 👍

DIOWORK
3/7/17, 12:53 PM
#6

Blir spännande detta:) /Erik

Annons:
starhawk
3/10/17, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Först en liten uppdatering om vad som hänt sedan bilden i inlägg #1. Besättningen har blivit målad, cockpit-inredningen har också blivit målad och en rejäl skruv har limmats in i nosen. 

Återstår då att limma ihop det hela, nosen var dock inte lättövertalad först två tvingar och två klämmor för att trycka ihop nospartiet sedan två klämmor för att se till att sidorna är i våg med varandra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/10/17, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Efter att det torkat ordentligt var det dags att ta bort sidoklämmorna för att limma sidorna som var under deras käftar, och nu har det nog torkat ordentligt så imorgon är det dags att ta bort resten och hoppas att det håller ihop.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
3/10/17, 9:55 PM
#9

Hmmm, är det så illa ställt med nosen? Har ju en Revell Mig-31 och om inte jag är helt fel ute så är det en reboxad Zvezda.🤔

starhawk
4/2/17, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9: På den här var det så i alla fall!

Lite uppdatering: efter att klämmorna tagits bort ser nospartiet ut så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/2/17, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sen limmade jag dit luftintagens sidor på nosen och limmade nosen till den sedan tidigare hoplimmade kroppen, det passade fint! Men sen var det liksom ett "lock" på luftintagen och dom var inte särskilt intresserade av att komma på plats. Men efter fyra del-limningar av det ena och fem av det  andra är dom nu på plats.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
4/2/17, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sen blev det limningar av huven och en "spik" på ryggen alldeles framför motorerna.  Sedan färdigställde jag nosstället, huvudställen var redan limmade i samband med kroppen. Därefter blev det lite vapenlimmande och två fälltankar, jag upptäckte därvid att vissa ytor av den Tormekslipade hobbykniven faktiskt är rakknivvassa vilket var mycket användbart när man skulle finputsa dessa limningar. Hobbykniven slipning är lite okontrollerad eftersom handtaget på den var för litet för Tormeks "små knivar" jigg och därför fick jag passa in bladet i det större X-5 handtaget och det funkade inget vidare, den var avsedd för större blad så bladet satt lite så där.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[krutgubben]
4/2/17, 1:06 PM
#13

Riktigt kul att det "rör" på sig och det blir intressant att få fortsätta följa ditt projekt. Det ser riktigt bra ut!

Annons:
[Tunnan]
4/2/17, 8:57 PM
#14

Det går framåt…härligt. Ser bra ut.

JaGa
4/2/17, 9:54 PM
#15

Cool och grym kärra! Ska bli riktigt kul att följa byggtråden din…😃

DIOWORK
4/3/17, 2:10 AM
#16

Ja mäktigt bygge! Heja heja:)

starhawk
4/17/17, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ny uppdatering! Jag har maskat huven och satte sen igång med stjärtpartiet, men det var tidskrävande. Det finns hål i flygkroppen men delarna har ingen pinne utan endast en pigg så varje del måste limmas dit med en limjigg av något slag så det blev en del i taget hittills har jag fått dit fyra av dom sex delarna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
4/17/17, 2:43 PM
#18

Jag har testa utan jiggar med resultatet att det blev snett efter torkning, ingen hit. Så, ja nåt stöd måste man än ha helt klart. Bra jobbat !👍

starhawk
4/25/17, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Uppdatering: Nu har även dom ryska Phoenix kommit på plats och landställen. Återstår landställsluckorna och fälltankar-missiler. Vis av tidigare delar lär det nog ta sin tid. Lite förlängning av byggtiden vore inte fel, då kanske jag blir färdig med Björnen också så att krutgubben slipper vinna på walkover, det är inte så kul, har själv vunnit på walkover åtminstone en gång.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[krutgubben]
4/25/17, 2:05 PM
#20

#19 Vi hör med admin om förlängd byggtid, bra jobbat starhawk.

Annons:
flyingdragon
4/25/17, 7:08 PM
#21

Verkar vara ett riktigt besvärligt bygge. Kul att se och följa. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

ElLobo
4/25/17, 7:48 PM
#22

Ja, vi kör väl på en liten förlängning då … 😎 Nytt slutdatum sätts till 31 juli.

starhawk
4/26/17, 7:33 AM
#23

#22: Finemang! Då hinner jag säkert med björnen också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/4/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Man skall inte ropa hej förrän man hoppat över bäcken eller vad dom säger. Den 4 Maj satte en riktigt otäck förkylning klorna i mig, jag var utslagen i tre veckor och då  byggdes det inte ett dugg. Som om inte det vore nog så passade en talgkörtel på ryggen på att utveckla en rejäl infektion, så nu går jag nästan varannan dag till vårdcentralen och får förbandet bytt, det blev en rejäl grop i ryggen och den måste läkas inifrån! Dom senaste dagarna har jag emellertid kvicknat till och börjat limma på delar så nu är den färdigbyggd, bortsett från ett par antenner också nossprötet förståss det kommer efteråt, alltför ömtåligt för att riskera under målningen. Och jag höll nästan på att glömma, klarlackning av huven!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/23/17, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu har jag målat på två lager av grundfärgen Light Ghost Gray ser nästen lite spöklikt ut. Sen är det detaljer som skall vara Dark Gull Gray men när jag håller burken mot modellen så är det knappt någon skillnad?! men en del färg ändrar ju sig en del när den torkar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/30/17, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här har målats för fulla muggar, hade för mig att slutdatum var den sista juni, men nu är ambitionen slut så det får bli en liten paus innan jag färdigställer den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/6/17, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu har även nossprötet kommit på plats och fått sin silverfärg och sen var det dags för dekalerna så här är slutresultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
8/6/17, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: