Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Flyg

F-4M FGR Mk.2 Hasegawa 1/48

2016-09-02 18:29 #0 av: robban64

Som ni vet så är jag svårt Phantomskadad. A-7'an är ju i princip klar(?) så jag börjar så smått med denna.

Anmäl
2016-09-02 18:31 #1 av: robban64

En Phantom i brittiska kläder.
Kommer bli en härligt grå kärra från början av åttiotalet.
Kom över en Eduard BigEd sats så nu jäklar blir det ets.

Anmäl
2016-09-02 18:34 #2 av: [krutgubben]

Fantastiskt fint jobb med cockpit!

Anmäl
2016-09-02 18:34 #3 av: robban64

Pre painted ets och det är svårt att få till samma nyans när man målar.
Nåja,syns inte allt för mycket när allt är monterat.
Phantom=2 stolar och 22 små pytte delar på varje.

Anmäl
2016-09-02 18:36 #4 av: robban64

En stol kvar....
Jag slänger ner den färdiga så jag vet var jag gar den.

Anmäl
2016-09-02 18:37 #5 av: robban64

Ser ju rätt trevligt ut.
Syns roderpedalerna?
Nja,men varenda etsbit ska dit.

Anmäl
2016-09-02 18:37 #6 av: [krutgubben]

Fint jobb med stolarna också!

Anmäl
2016-09-02 18:38 #7 av: robban64

En viss skillnad blir det mot Hasegawas stol....

Anmäl
2016-09-02 20:04 #8 av: robban64

#2 & 6 Tusen tack.
Jag har gått från att vara etshatare till att...ja,kanske inte älska men att tycka det är rätt avkopplande(!)

Anmäl
2016-09-02 21:02 #9 av: Rone

Minst sagt hög detaljnivå på det kontoret, riktigt snyggt!Tummen upp

Anmäl
2016-09-05 13:26 #10 av: robban64

Tack Rone:-)
Detta är ett långtidsprojekt.
Har ju även mitt F-16 bygge som motvikt med noll extradetaljer.Blir det för mycket med ets så hoppar jag över till sunkbygget,ha,ha

Anmäl
2016-09-05 19:42 #11 av: wooderson

Ser ju sååå snyggt ut med ets, men jag gillar inte att jobba med det, men du verkar ha snitsen, hatten av

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2016-09-05 20:03 #12 av: robban64

Tackar!!!
Ja,det förhöjer verkligen utseendet.
Snitsen,jag vet inte....
Men man får skynda långsamt och så är det en klar fördel med 1/48.
Man ser vad man håller på med.

Anmäl
2016-10-04 22:05 #13 av: robban64

Har blivit en lång paus för detta bygge.
Kan villigt erkänna att jag tappade sugen med alla PE detaljer så jag tog en paus .
Kändes segt att smälla ihop en stol till.
Men igår satte jag dit ett par remmar och plötsligt var det kul igen.

Anmäl
2016-10-04 22:06 #14 av: robban64

Av bara farten så blev det några delar till.

Anmäl
2016-10-04 22:07 #15 av: robban64

Mycket plast som ska ersättas med ets.

Anmäl
2016-10-04 22:09 #16 av: robban64

Detta är detaljer som antagligen inte kommer att synas sen men jag tycker själva pysslandet är rätt rogivande i små doser.

Anmäl
2016-10-04 22:11 #17 av: robban64

Tja,man får inte ha bråttom .
Tids nog blir det nog en Phantom av detta.

Anmäl
2016-10-04 22:40 #18 av: [krutgubben]

Heja Robban, nu har du ju fått upp ångan igen!

Anmäl
2016-10-05 00:02 #19 av: 91Karlsson

"Robban med de magiska händerna" :)

Anmäl
2016-10-05 08:32 #20 av: Hayabusa

Elegant Tummen upp

Anmäl
2016-10-07 05:21 #21 av: robban64

#18 -20 Tack ska ni ha!
Det blir korta ångtoppar när det gäller etsjobb.Lätt hänt att det blir för mycket.
Magiska händer,he,he....nja,det är nog mina pincetter som är magiska.
Händerna är rätt fumliga.Tror nog att jag lägger mest tid vid byggbordet på att leta efter små etsdelar jag lyckas tappa.
Nåja,man måste ju även ge sig på dom större plastbitarna om man ska komma någonstans.Hasegawa vill att man bygger ihop vingen innan man limmar fast den på kroppen.

Anmäl
2016-10-07 05:23 #22 av: robban64

Jag gör tvärs om.Limmar dit underdelen och sen överdelarna.Gör man så blir det i princip ingen glipa vid vingroten.

Anmäl
2016-10-07 05:26 #23 av: robban64

Passformen är jättebra på denna modell.
Bra mycket bättre än på F-4G'n jag byggde för ett tag sen.Lite spackel på nosen och för att dölja några fula gjutmärken i insugen.

Anmäl
2016-10-07 05:37 #24 av: robban64

Det är en hel del saker som är unika för brittiska FGR Phantoms.Fenan med dess små sidovingar och framför allt motorerna.Rolls-Royce Spey kannorna har ett rätt säreget utseende och inte många likheter med dom som sitter på Usa kärror.
Sen är det en hel del panellinjer och luckor som bara finns på brittiska kärror.
Tycker Hasegawa verkligen lyckats här.
Istället för att bara slänga med en extra sprue med några delar så har man jobbat med hela modellen.Linjer,luckor och små förstärkningar sitter där dom ska.

Anmäl
2016-10-07 05:47 #25 av: robban64

Även det som kan hängas på undertill är unikt brittiskt.
En SUU-23 gunpod ser klart manlig ut.
Självklart med lite ets i mynningen,ha,ha.

Anmäl
2016-10-08 12:58 #26 av: robban64

Detta har nu blivit mitt favoritspackel när det gäller mindre glipor.
Vattenlösligt så det är bara att lägga på i skarvarna och sen jämna ut med en fuktad tops.Även när det torkat så går det att bearbeta med en fuktad tops.Så man behöver inte slipa.Bra va?

Anmäl
2016-10-08 21:37 #27 av: robban64

Lite mer metall.
Hjulhusen får sig en omgång.

Anmäl
2016-10-08 21:41 #28 av: robban64

Nosstället pimpas.
Eduard är snälla och skickar med dubbla uppsättningar av en del pyttedelar.
Tack,säger jag för en liten dragögla försvann spårlöst.
Nu kanske ni har svårt att tro mig men detta är kul.

Anmäl
2016-10-08 21:42 #29 av: robban64

Ännu roligare blir det när man börjar se att det ska bli en Phantom.

Anmäl
2016-10-08 21:47 #30 av: MarkusN

#26, kan bara hålla med. Det är det enda spackel jag någonsin känt att jag kan hantera och ha kontroll över. Gillas skartpt.

Ets är en annan grej jag sällan kommer överens med, men få saker visar värdet av den så mycket som ditt cockpitbygge, toksnyggt!

Anmäl
2016-10-08 22:03 #31 av: robban64

#30 Tack Markus.
Ja,namnet på spacklet stämmer....
det är perfect.Just att man kan bearbeta det även när det torkat med en fuktad tops gör att man kan få jättefina fogar.
Men i och med att det är vattenlösligt så går det inte att våtslipa.
Jag sa förr att ets antingen hatar man eller älskar.När hag byggde i 1/72 hatade jag.
I 1/48 är det roligare när man ser vad man håller på med.Det blir gärna lite övermäktigt så det är värt att ta sig en funderare på vad man vill uppnå med sitt bygge innan man köper allt ets man kan hitta.Mycket av delarna kommer aldrig att synas och mig ger det ingenting att veta att dom finns där. Däremot har jag lärt mig att uppskatta själva monteringen och det svåra har blivit att sluta i tid...bara en bit till,ha,ha
Börjar man med detta pill så får man räkna med att bygget tar tid.

Anmäl
2016-10-12 09:11 #32 av: robban64

....tar tid ja.En liten ögla ska in i en liten hållare på främre landningsstället.
Se där,där försvann en timme till.

Anmäl
2016-10-12 09:14 #33 av: Hayabusa

The devil is in the details Tummen upp

Anmäl
2016-10-12 09:14 #34 av: robban64

Hasegawa lyxar till det och skickar med gummihjul och metallnav.
Tänker testa med gummihjulen trots att många säger att dom åldras och spricker.
Skulle det ske så får jag byta ut dom.
Tror dom blir fina med slipade slitbanor.

Anmäl
2016-10-12 09:17 #35 av: robban64

En liten låda på baksidan av främre landningsställsluckan.Där inne ska elektroniken till landningsstrålkastaren sitta.Hoppar över det,ha,ha.
Detta är ungefär vad man pallar under ett byggpass.....

Anmäl
2016-10-19 18:54 #36 av: robban64

Nä nu får jag ta tag i helheten på denna.
Primar hela kärran svart(!)
Black basing tycker jag ger ett mer realistiskt resultat än pre-shade....och man slipper måla en massa linjer.
Tanken med denna metod är att man med tunna lager färg bygger upp en levande yta.Varierar man färgmängden så kan man få till snygga skiftningar beroende på hur mycket av det svarta som lyser igenom.

Anmäl
2016-10-19 18:59 #37 av: robban64

Barley Gray är en svår nyans att hitta.
Fick tips om Xtracrylix.Jösses vilken svårjobbad färg.Bara spott och fräs.
Laborerar med förtunningen och det blev bättre med en 50/50 blandning.
Har ju vant mig med Ammo Mig så det är bara att lära om.

Anmäl
2016-10-19 21:48 #38 av: robban64

Skuggningarna börjar framträda.
Lade även på lite Med.Sea Gray på vingarnas mittpartier.
Märker ni att jag är förtjust i grått?

Anmäl
2016-10-19 21:52 #39 av: TobbeA

Snyggt bygge så långt! Intressant med black basing, kan hålla med om att vanlig preshade kan vara besvärlig och tidsödande.

Anmäl
2016-10-19 22:16 #40 av: robban64

Tackar

Ja,inte bara tidsödande.
Resultatet blir ibland rätt orealistiskt tycker jag.Blir oftast för krafitiga kontraster.Det blir liksom linjerna man ser.Med den här metoden flyter det ihop bättre.

Anmäl
2016-10-20 10:41 #41 av: JaGa

Vilket grymt fint arbete du lagt ner!

Ser urtjusigt ut så här långt!!!

Ska bli kul att se slutresultatet framöver...Glad

Anmäl
2016-10-22 13:49 #42 av: robban64

Stort tack Janne!
Börjar mer och mer komma överens med Xtracrylix.Den lackerade ytan blir jäkligt fin.....om man lyckas med blandningen,ha,ha.
Börjar lägga på Light Aircraft Grey på undersidan.Tunna,tunna lager.

Anmäl
2016-10-22 13:55 #43 av: robban64

Ingen större skillnad på Barley Gray och LT Aircraft Gray kan tyckas.Skiljelinjen mellan nyanserna går ungefär i linje med vingens infästning i kroppen.Det blir en diskret övergång som syns bättre i naturligt ljus.Nosen fick en omgång Medium Sea Gray.
Gillar dessa gråa camon med raka avgränsningar.Går att måla på frihand.

Anmäl
2016-10-22 13:57 #44 av: robban64

Nu får lacken torka ett par dagar och då återgår jag till det absurda igen.
Små metallskyltar ska dit och visst ser det realistiskt ut?

Anmäl
2016-10-22 13:59 #45 av: robban64

Synd bara att man måste vända på modellen för att se dom när stället är monterat.

Anmäl
2016-10-23 16:29 #46 av: robban64

Dags att ta tag i dom metallrena partierna på bakkroppen.

Anmäl
2016-10-23 16:32 #47 av: robban64

Målar med Vallejos Metal Colors.
Först Aluminium och vaselinchipping.
Sen på med lite blandade mörkare kulörer.

Anmäl
2016-10-23 16:34 #48 av: robban64

Blir en bra grund att jobba vidare på.

Anmäl
2016-10-23 16:35 #49 av: robban64

Det tar sig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.