Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2041 ggr
Jolly Roger
8/27/16, 9:16 PM

Airbrush-problem

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med min airbrush. Har stött på ett problem jag aldrig haft tidigare. Efter att ha sprayat ump stynylrez och rengjort den noga, kommer färgen enbart stötvis och nästan bara vid högt lufttryck. Sprayar jag rengöring eller liknande tunna vätskor går det bra men så fort jag lägger i färg i den börjar den att spotta och flödet blir väldigt ojämnt. Har plockat isär och rengjort flera gånger men inget hjälper. Har tömt kompressortanken på kondens och fuktfällan med. Har försökt läsa mig till vad nästa steg ska bli men är lite lost faktiskt. Någon som råkat ut för samma? Har en iwata eclipse hp-cs 0,3.

Annons:
Mecthegreat
8/27/16, 9:39 PM
#1

Så hade jag med vissa valejofärgen , hållarna mer thinner/vatten och skakade färgen mer, det funka för mig iaf

mangemani4
8/27/16, 9:43 PM
#2

ingen expert, men är du riktigt säker på att mynningen längst fram på ditt munstycke är helt rengjort? anledningen att jag frågar är för att jag känner igen det där och likt dig så plockade jag isär, rengjorde, flera gånger men problemet kvarstod. likt dig så skapade även jag en tråd här och frågade vad som kunde vara fel och fick det förklarat att det kunde ha varit mynningen fram på munstycket som hade geggat igen och mycket riktigt, det var det. i mitt fall var det extremt drygt och pilligt att få rent mynningen då jag körde med en low budget munstycke från biltema samt att det var rätt så mycket som hade hunnit geggat ihop sig. ingen expert som sagt, men det kan ju vara värt att kolla upp detta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Husse1
8/28/16, 8:12 AM
#3

Är munstycket helt eller har godset spruckit?

Jolly Roger
8/28/16, 11:59 AM
#4

#2 Jag tror att det är helt rent. Det ser fint ut när jag tittar genom det och har rengjort det typ 3-4ggr nu. Ska dock ge det en omgång till med andra verktyg. Brukar dock mest bli att nålen inte sluter helt tätt när jag får skit där och att det då åker ut färg även när nålen är helt framskjuten.  Tack för tipset!

#3 Tror det är helt faktiskt. Har inte hänt ngt speciellt under den tiden som det började krångla.

#1 Det har aldrig varit ngt problem med vallejo att köra oförtunnat tidigare så det bör ju funka nu med tänker jag. Färgen åker liksom  inte fram i sprutan förrän jag för tillbaka avtryckaren igen. Då verkar det som att det trycks med lite färg i samband med att nålen skjuter fram. Mycket märkligt… Har som sagt aldrig råkat ut för detta tidigare på samma sätt.

StefanW
8/29/16, 5:00 PM
#5

Testa med att torka av toppen med jämna mellanrum med hjälp av en tops eller dylikt som är fuktad i förtunning (då bygger det inte på med färgrester)

Stefan - Modellbyggare

[Jarl]
8/29/16, 5:21 PM
#6

Annars finns det väl munstycke och nål att köpa som reserv?

Annons:
[Hayabusa]
8/29/16, 6:37 PM
#7

Någonstans "tjuvar" AB´n luft. Skadat munstycke, dåligt tätning eller inte korrekt åtdragna delar. 

Är "Head Cap" #16031 korrekt åtdragen?

Likaså "Nozzle Cap" #16022

O-ringen till "Head Cap", är den OK?

Munstycket #16042 - är det helt OK? Sprickor eller skador kan vara svåra att se för blotta ögat.

Nållagring #17251 - är den OK?

http://www.iwata-medea.com/wp-content/uploads/2012/11/Eclipse-IM_REV8.pdf

Jolly Roger
8/29/16, 9:54 PM
#9

Tack alla för alla tips och råd! Har fortsatt felsöka och rengöra. Lärde mig något nytt om min airbrush på köpet. Problemet är löst och det visade sig att det handlade om ett rejält lager gummiliknande färglager i munstycket. Hindrade helt enkelt färgen men inte tunn vätska att komma igenom. Känns lite basic och löjligt såhär i efterhand men hade missförstått min airbrush lite grann.  Verkade nästan som att munstycket satt fast i airbrushen på eclipsen men efter att ha läst en del verkar det som att man får använda lite kraft och ngn typ av verktyg för att lossa det första gången. På så vis blev det mycket lättare att rengöra och inspektera. Förhoppningsvis kan min okunskap kanske hjälpa ngn annan som hamnar i min sits.

Skönt oavsett att slippa ersätta delar! Väldigt härlig känsla också när man hittar problemet och drar ur en tydlig massa skräp som verkligen inte ska vara där och sen ser hur fint airbrushen funkar när den är ren och fin.

Upp till toppen
Annons: