T121 Spica och lite R142 Ystad
Idag har jag haft möjligheten att åka med T121 Spica från Stockholm till Gålö. En mycket unik och oerhört häftig upplevelse att känna hur det är att åka en stycke marinhistoria som under sin tjänst 1966-80-tal(sent 80-tal) var Sveriges spjutspets.
Lite rolig fakta om Spica:
Byggnadsvarv: Götaverken AB
Sjösatt: 1966
Utrangerad: 1989
Skrov: Stål
Längd: 42,5m
Bredd: 7,1m
Djupgående:2,6m
Deplacement: 210 ton
Maskiner: 3st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4,250 hk/st
Propellrar: 3st KaMeWa (hydrauliskt ställbara blad)
Fart: drygt 40 knop
Besättning: Krigsbesättning 30 man (häften befäl, hälften värnpliktiga)
Bestyckning:
1 x 57mm Bofors allmålspjäs
6 x 53cm trådstyrda torpeder
2 x 7,62 mm kulspruta M/ 58
Lys- och remsraketer
Minor
Sjunkbomber
Radar: Navigeringsradar PN 610
Spaningsradar PS 57
Eldledningsradar PE 57
Har ni möjlighet så kan jag inte NOG rekommendera er att ta chansen och åka med en tur. Vi hade inte tur med vädret då vi dels hade regn men också besvärlig dimma som gjorde det ibland svårt för styrman och andra på bryggan att se exakt var allting låg. Hela arrangemanget bakom var väldigt fint fixat med lunch och kaffe som ingår och guidad tur runt hela båten, även ner i maskinrum där det låter för j*vligt. Hela föreningen är också väldigt trevliga och engagerade och väldigt drivna att hålla denna skönhet i drift vilket jag verkligen tycker vi bör göra. Dessutom firar Sprica 50 år också (1966-2016). Inte illa👍
Nu tänkte jag visa lite bilder och klipp!
"It´s all about the details"!
Vi har lämnat Galärvarvet vid Vasamuséet och går i rote med Ystad i riktning mot Gålö.
Hade velat visa ett klipp när vi lämnade kaj men den gick över gränsen på Vimeo för att ladda upp men det häftiga var att samtliga båtar bland annat S:t Erik Isbrytaren och andra båtar gjorde salut och tutade för oss. 👍
"It´s all about the details"!
Coolt, den lär gå rätt bra!
Så här låter det i akter..
"It´s all about the details"!