Annons:
Etikettdiorama
Läst 2810 ggr
DIOWORK
8/20/16, 7:30 PM

"Roma, 1960" Diorama 1:32

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha ha, nu rycker många av er på ögonbrynen och tänker: Han är tokig, ett bygge till! Kanske är det så?! Men faktum är att jag lär mig så mycket nytt hela tiden med mina byggen så det är bättre att ha flera igång samtidigt och dra nytta av saker man lär sig av de olika byggena. Ni får stå ut med detta. Hursom helst, jag har kört och mekat med Vespor sedan 1985. Jag har startat och drivit en Vespabutik 1991-2011. Så är det något som jag älskar så äg det detta underbara Italenska fordon! Härom veckan köpte jag ett set med civila Preiserfigurer i 1:32 som jag tänkte var bra att ha. Kanske kan mina barn måla några av dem och på så sätt förstå lite av tjusningen med sin fars hobby. En kväll i garaget tig jag fram dom och insåg att jag har några diecast modeller i samma skala. Hmm… då föddes idén om ett diorama med en Vespabutik. Platsen får bli Rom 1960, figurer och fordon passar in där. Så mina vänner, jag kommer bygga min drömbutik med verkstad och försäljningsrum. Jag bygger dioramat så även en gata och trottoar är med. Då ksn jag ha fordon och figurer som rör sig utanför butiken med. Med ett civilt bygge hoppas jag kunna få min familj mer intresserad och även vänner som annars säkert rynkat på näsan åt en krigsmodellbyggande 45-åring. Det tar säkert ett år eller två att slutföra bygget men det spelar ingen roll:) Hoppas ni gillar upplägget, det är ju extra roligt för mig eftersom det berör mig så mycket. /Erik

Annons:
DIOWORK
8/20/16, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här såg det ut när idén föddes härom kvällen.

DIOWORK
8/20/16, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter jobbet idag gick jag förbi garaget och började skissa på ett första utkast. Jag använder en likadan ram som till Viggendioramat. Med lite kartong skissar jag på väggar.

DIOWORK
8/20/16, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skär ut lite fönster och en dörr till butiken.

DIOWORK
8/20/16, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En port in till verkstaden. En Vespa kommer stå på en lyft, mekanikern skruvar med denna maskin.

DIOWORK
8/20/16, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En kullerstensgata, trottoar, figurer och några fordon kommer vara på den vänstra sidan.

ElLobo
8/20/16, 7:38 PM
#6

Härligt! Det där låter som en helbra idé med många läckra fordon. :D

Annons:
DIOWORK
8/20/16, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag kommer få skaffa fler Vespa modeller, butiken skall vara välfylld med Vespor i alla färger:)

DIOWORK
8/20/16, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Tack ElLobo:) Ja här kommer det inte snålas! Jag hade fler modeller i min samling men av fel årsmodell, här en fin men den är från 1976 så det funkar inte.

DIOWORK
8/20/16, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag kommer ha med en eller två av Piaggios tre-hjuliga forden APE, dessa finns också i 1:32. Vespa betyder geting och APE är humla.

[Hayabusa]
8/20/16, 7:46 PM
#10

Fräckt 👍

DIOWORK
8/20/16, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det här kommer bli riktigt roligt känner jag. Jag kommer skilja av butik och verkstad med en vägg. Ja som sagt detta är bara en första grovskiss på bygget.

DIOWORK
8/20/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Tack Hayabusa:) Jag kommer använda lite verkstadsmaterial från detta kit jag köpt. Visserligen 1:35 men det struntar jag i. Japp så långt kom jag idag. Modellbygge är livet:) Love it!! /Erik

wooderson
8/20/16, 7:55 PM
#13

Haha ja lite galen är du nog, men på ett bra sätt. Ser fram emot ännu en kul tråd att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
[krutgubben]
8/20/16, 8:03 PM
#14

Ja du Erik, du livar upp forumet mycket med dina projekt! Skoj!

[Jarl]
8/20/16, 8:04 PM
#15

Oj vad du bygger!!! Tycker att mitten väggen ska vara halv eller den skymmer en del!

DIOWORK
8/20/16, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tackar alla:) jo kom på att jag samlat på mig poster, filmaffischer mm för att kunna pryda väggarna inne i verksta/butik och något på utsidan. Skall även göra en dubbelsidig rund skylt som sitter på utsidan av väggen "Vespa Servizio". Skrev ut det skalenligt på en A4 idag. /Erik

Dioramabyggare
8/20/16, 9:45 PM
#17

#12: Ditt dioramaprojekt blir jättefint!

Får man fråga vilka delar ur verkstadssatsen från Verlinden det inte är du tänkt använda? Jag håller på med ett dioramaprojekt på tema fordonsverkstad i fält, och jag saknar fortfarande vissa delar till det dioramat. Kan du tänka dig att sälja delarna du inte ska använda, och hur mycket vill du ha för de i så fall?

Lycka till så mycket med ditt bygge!

Orso
8/21/16, 3:43 AM
#18

Kul idé. Bronco har ju en gammal Fiat Topolino i 1/35

DIOWORK
8/21/16, 9:31 AM
#19

#17 Tack:) Jag spar på delarna, kommer ju mer byggen i framtiden. #18 Tack Orso! Tanken med en Fiat finns tack för tipset:) Vj får se vad som får plats, som tur är, är det naturlugt trångt på gatorna i Rom så man behöver inte vara så oroligt för att "övermöblera" he he.

[krutgubben]
8/21/16, 9:50 AM
#20

Är affischerna utskrivna på vanligt vitt A4 papper?

Annons:
Dioramabyggare
8/21/16, 9:53 AM
#21

19: ok, bra idé; "den som spar han har" 😉.

Jag såg förresten att delarna i den byggsatsen är av resin, som ju lär vara hälsovådligt att slipa. Jag köpte vid ett tillfälle en pelarborrmaskinmodell av resin, som jag ännu inte börjat bygga, genom att jag inte  vet hur jag ska göra för att inte få i mig av slipdammet. Har du möjligen något tips? Finns det någon sorts filtermask som skyddar mot sådant damm?

Orso
8/21/16, 11:23 AM
#22

Det är väl inget slipdamm som är nyttig. Våtslipning är ett alternativ .

flyingdragon
8/21/16, 12:17 PM
#23

Detta ser ut att bli kalas. Väldigt kul idé! 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Banjoman
8/21/16, 1:47 PM
#24

#21 Absolut! Det finns naturligtvis ett antal märken och modeller på marknaden, men jag kan synnerligen varmt rekommendera en Sundström SR100 halvmask med deras SR 510 P3 R partikelfilter.

Absolut lysande grejor: bra passform, mycket lätt att ta på och av, och synnerligen bekväm att andas genom. Och duger naturligtvis bra till alla andra partikel- eller dammgenererande jobb man kan tänkas utföra i hemmet (eller på jobbet), inklusive airbrushmålning. Och om man använder AB med färger baserade på elaka lösningsmedel kompletterar man geschwindt med ett gasfilter!

För återförsäljare, se här

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
8/21/16, 1:49 PM
#25

Bör kanske tillägga, givet avvikelse från ämnet i föregående inlägg, att även jag finner detta Vespa-diorama mycket intressant, och att jag mycket ser fram emot att få följa dess framväxt! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Jarl]
8/21/16, 3:00 PM
#26

Jag tycker det ska bli spännande med en civilt diorama figurerna ser jätte bra ut!

Rone
8/21/16, 9:11 PM
#27

Kommer bli ett riktigt trevligt bygge det här!

 Hoppas ändå på lite action och dramatik, kanske lite slagsmål i verkstan?😉

Annons:
DIOWORK
8/21/16, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tack allihop! Kul att ni verkar gilla även ett civilt bygge med Vespor:) #20 Japp vanligt A4. Jag skall prova att limma dessa genom att doppa dom i vatten/trälim. #27 Jo, action är ju nästan mitt signum:) en väskrycking hade suttit fint, men det hänger helt på figurerna. Utbudet i 1:32 är lite klent. Vi får se, det är ju ingen brådska. Skissar lite på tillbehör ute på gatan. En sådan affischstålpe eller vad det heter passar ju bra att. Roligt att jaga tidstypiska affischer. Jag var inne på gatlyktor i marken men ser ett träd som en mer utmanande detalj. Kanske får jag plats med lyktor på gatan, annars finns ju vägghängda.

DIOWORK
8/21/16, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Affischstålpen är såklart bara en dummie än så länge. Rullen är från gladpack. Lurar lite på tjockleken på trädet, det lutar åt den vänstra pinnen.

DIOWORK
8/21/16, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Den här storleken borde funka. Spånar på taket, var inne på Lego, men tja vi går se vad jag kan hitta.

DIOWORK
8/21/16, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Med det vänstra trädet ser det ut så här. Slut för idag, tack för idag:)

DIOWORK
8/21/16, 10:20 PM
#32

Jo, det slog mig att på bilden ovan blir det en cool effekt av att det är ljusare i butiken än utomhus. När jag väl är klar och slutfotograferar skall jag ta en serie "kvällstid". Lite mörkare ute och butiken är upplyst, får sätta ljus i butikens utomhus skylt "Vespaservizio"! Har modellbelysning liggande, kan bli riktigt bra! /Erik

Dioramabyggare
8/22/16, 12:18 AM
#33

#22: Våtslipning, ok. Tack för tipset! Frågan är bara hur det blir om jag inte kommer åt med slippapper i trånga små skrymslen och hörn, utan får använda nålfilar. Kanske bäst att fila på sådana ställen under rinnande vatten. Men resindamm är nog inte bra/inte tillåtet att spola ner i avloppet?

DIOWORK
8/22/16, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Var utomhus, då slipper du andas in dammet och du borstar bara av dammet utan att det är någon fara. Jag hittade en kork till ett yoghurt paket som var intressant.

Annons:
DIOWORK
8/22/16, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Slumpen gör att passformen är 100%!

DIOWORK
8/22/16, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bara några minuter senare lägger jag märke till min frus linsbehållare, hmm, intressant kupol.

DIOWORK
8/22/16, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Legobiten jag funderade att ha som tak kan istället bli fundamentet pelaren står på.

DIOWORK
8/22/16, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag ägnade säkert en timma på att laborera med att dra in belysning i pelaren. Kanske använder jag ljus, i så fall varianten med en lampa som lyser upp affischerna men inget mer. Ett 9 voltsbatteri råkade passa i röret.

DIOWORK
8/22/16, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Sedan blev jag förvånad över hur mycket kärlek en man kan ge en kapsyl! Den blev grundmålad, målad och vädrad. Lite finvädring kvarstår men i stort sett är taket klart. Det blev en modern pelare som ni ser, säkert har denna ersatt en äldre från 1800-talet som blivit påkörd av en lastbil. Man kan ana en viss funkisdesign. Det är ju trots allt 1960.

DIOWORK
8/22/16, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Själva pelaren blir nästa steg, och att få dit fundamentet. Inser att alla byggnader, gator och en heldel tillbehör kommer bli scratch byggt. Nu läggdags, over and out.

wooderson
8/22/16, 8:41 AM
#41

vilken byggarglädje och uppfinningsrikedom.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Roca
8/22/16, 1:29 PM
#42

Himla trevlig idé Erik och kul att höra lite om bakgrunden. Själv har jag också drivit butik och verkstad, i Radio- och TV-branschen, men det blev ca 4 år innan annat lockade mig bort från hembygden. Ska bli kul att följa projektet! //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[krutgubben]
8/22/16, 3:02 PM
#43

Macgyver, är det du Erik?

DIOWORK
8/24/16, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#41,42,43 tackar tackar! Ikväll tänkte jag måla en första figur. Alltid roligt att måla, allvarligt hur svårt kan det vara….. Med självförtroendet i topp kör jag igång.

DIOWORK
8/24/16, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Marcello är från Norditalien, man ser det på längden, som regel är norditalienska lite mer storväxta än sina landsmän i söder. Grundfärg på, går galant.

DIOWORK
8/24/16, 1:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag tar en mörkblå färg och spär ut den med vitt så den blir lite ljusare. Jag känner mig som en målar kung he he.

DIOWORK
8/24/16, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

På med hudfärg, använder Citadells hudfärg.

DIOWORK
8/24/16, 1:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag går på med rubber black för däck mm, målar lite mörka partier använder den utspädd som en wash nästan. Självförtroendet är fortfarande högt…..

Annons:
DIOWORK
8/24/16, 1:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hör börjar jag måla ljuspunkter, nu börjar jag skruva på mig lite, detta är svårt att få bra.

DIOWORK
8/24/16, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Har gått på med lite Paneliner för blått. Nu börjar jag självförtroendet dala!

DIOWORK
8/24/16, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
8/24/16, 2:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jag försöker reparera lite med målningen men det är svårt. Här behövs övas, jag tror jag skulle haft en blötare pensel? Tips mottages!/Erik

Janne Nilsson
8/24/16, 10:27 AM
#53

Måla figurer med Akryl kräver en viss teknik och kunskap om färgen. Inget som är speciellt svårt men inte så lätt att förmedla i text eller ens videoklipp.

PMa din mejladress så kan jag skicka mina Powerpointare jag gjorde i samband med min kurs. Kanske de kan vara till hjälp eller inspiration?
http://www.ipmsstockholm.se/home/figurmalningskurs/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
8/24/16, 10:32 AM
#54

vadå, jag tycker att du har fått till en snygg figur

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
8/24/16, 11:25 AM
#55

Figurer är ingenting jag lyckats få tilll men målning överhuvudtaget  är jag värdelös på.  Din figur är helt klart bättre än vad jag skulle få till.

Jag gillat toppen på din reklampelare men undrar om den inte borde vara högre:

http://mb.cision.com/Public/3455/0/abda23d50a3044b3_400x400ar.jpg

http://www.jcdecauxna.com/sites/default/files/assets/street-furniture/images/products/sf3.jpg?1290438660

Annons:
Janne Nilsson
8/24/16, 11:47 AM
#56

Göra en sockel för att få upp den?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
8/24/16, 12:08 PM
#57

eller bara förlänga röret lite

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
8/24/16, 1:20 PM
#58

Tack killar:) Marcello är ok såklart men ni känner mig vid det här laget, jag vill alltid lära mig och göra det bättre, därav att jag kan vara rätt självkritisk. Jo jag såg att pelaren plötsligt var för liten:) Lugnt jag har en bit rulle kvar och skall såklart även ha en snygg sockel. /Erik

[Jarl]
8/24/16, 9:26 PM
#59

Nä den är inte för kort det kan ju vara en kvarleva från andra världskriget

http://plastic-models-store.com/1-35-RUSSIAN-STREET-with-ADVERT-COLUMN-diorama-Miniart-36002-32.html

Var det första gången du målade med akryl förstår inte riktigt?

DIOWORK
8/25/16, 1:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

#59 nä inte första gången med akryl, men första gången jag försöker slutföra en 1/32, 1/35 figur. Ang pelaren så får vi se hur hög den blir;-) har resurser vet ni!

DIOWORK
8/25/16, 1:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag grävde fram ett paket med tyskar som kör sidovagnsmc, tänkte en kunde köra en Vespa istället och måla uniformen som Italiens polis eller liknande. Provmonterade men konstaterar tyvärr att 1/35 figurer är för små till dessa 1/32 fordon. Synd.

ElLobo
8/25/16, 8:47 AM
#62

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: