Annons:
Etiketterevenemangtävlingarutställningar
Läst 2048 ggr
JaGa
2016-08-18 21:29

160924-25: Bygghelg på Flygvapenmuseum

Tips på ett väldigt trevligt evenemang!

IPMS Östergötland bjuder in till ännu en helg på Flygvapenmuseum för att umgås och bygga modeller. Upplägget kommer att bli ungefär som förra året, planeringen är i full gång. Vi återkommer allteftersom vi vet fler detaljer.

Titta gärna in på http://www.ipmsostergotland.se, all information kommer att finnas där.

Annons:
JaGa
2016-09-13 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ni som ännu inte hunnit ordna boende inför bygghelgen på Flygvapenmuseum, så kan jag rekommendera Glyttinge Camping. Billiga stugor och ett stenkast från Flygvapenmuseum.
Själv har jag bokat en 4-bädds stuga på 14 kvadratmeter i 2 nätter, från fredag till söndag.
Som ni ser på bilderna går det att också ha byggmöte i dom, om än med något begränsat antal deltagare… 😉
Under förra årets bygghelg, så var vi väl en ca 12-13 personer i stugan senare på lördagskvällen & natten. Den kvällen blev det inget byggt, fast väldigt trevligt hade vi i alla fall… 👍

JaGa
2016-09-13 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är det jag och Pak43 (Per) som sitter och bygger flitigt i stugan…🙂

ElLobo
2016-09-13 22:23
#3

Ni ser ut att som vanligt ha det riktigt mysigt! 👍

JaGa
2016-09-13 23:38
#4

Jo, det har alltid varit trivsamt och roligt att varit på utflykt med "gänget" Just dom här bilderna är från vårt besök vid flyguppvisningen på Malmen 2012. Vill minnas att det blåste ordentligt då, minst orkanvindar…:-/ Tror heller inte att fallskärmshopparna som blåste in bland bilparkeringen och träden glömmer det vädret…

JaGa
2016-09-16 21:06
#5

Billigt boende!

Jag har bokat en 4-bädds stuga från fredag till söndag 23-25/9 till IPMS Östergötlands bygghelg http://ipmsostergotland.se/?page_id=29 på Glyttinge Camping. Som ligger en kort bit från "Malmen" och Flygvapenmuseum.

Det finns fortfarande 2 lediga bäddar om någon behöver sovplats. Det kostar 145:-/dygn för var säng. 

Just nu är det jag och Mattias L. som kommer bo där.

Ring 0730 560475 eller maila mig jan.gaude@spray.se om ni är intresserade. Först till kvarn…

ElLobo
2016-09-22 18:57
#6

Påminner om helgens evenemang.

Annons:
JaGa
2016-09-26 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så var http://ipmsostergotland.se/  bygghelg över.

Som vanligt lika trevligt som förra årets. En klar förbättring detta år med att vi åt middag på lördagskvällen i Flygets hus! Väldigt trevlig och ombonad miljö, härligt sköna fåtöljer också där…👍

Sammanlagt var det väl ca 20 personer som deltog. Lite färre än förra året. Kanske beroende på att det är en massa andra aktiviteter runt den här tiden som gjort att folk inte kunnat komma. Nästa år modellbyggarhelg på Flygvapenmuseum ska bli av den 20-21 maj. Så det är bara planera in det datumet nu…😉

Knut Övrebö höll en väldigt intressant föreläsning under söndagen om "Deltavingen Historia & Aerodynamik". Tack för den Knut…🙂

Här lite mer om hans föreläsning för er som inte var där:

civ ing Knut Övrebö, Saab,: ”Deltavingens historia och aerodynamik”.

Knut är aktiv och verksam som aerodynamikchef för Gripens framtida utveckling avseende vinge och aerodynamik, vid Saab Aeronautics i Linköping. Knut har under många år arbetat med Gripens vingutformning och aerodynamik och är i dag en av landets främsta kännare avseende deltavingars aerodynamiska utformningar.

 I dag fokuseras utvecklingsarbetet vid Saab till stor del på Gripens vingutformning och aerodynamiska utmaningar år 2040 och bortåt i tiden.

 Knut inledde föredraget med att presentera en historisk exposé till hur deltavingen växte fram och vilka fördelar den ger i jämförelse med en traditionell vinge. Fördelarna är särskilt att stridsflygplan kan konstrueras att få god manöverförmåga vid höga anfallsvinklar och samtidigt lågt luftmotstånd vid låga.

Därefter gav Knut en teknisk bakgrund och redogjorde för aerodynamiska grunder, virvlar och lyftkraft. Som goda exempel på flygplan som har byggts och försetts med deltavingekonfigurationer nämndes; Mirage 3, F4D, 2000 och SR71 och F117.

SAAB var tidigt ute och utvecklade Draken med dubbeldeltavingen och Viggen som försågs med nosvinge (canardvinge) i kombination med deltavinge. Andra exempel på denna konfiguration är Gripen, Eurofighter och Rafale.

Andra typiska vingkonfigurationer som historiskt har förekommit är kombinationen av en deltavinge och stjärtdeltavinge (stabilisator), såsom t ex F15, Joint Strike Fighter och F14.

Avslutningsvis diskuterade Knut olika framtida vingkonfigurationer. Ett troligt utvecklingsspår är att ytterligare utveckla sk ”strakes” i kombination med en svept vinge. ”Strakes” eller det Boeing kallar för ”Chines” är små ”vingar” som placeras på olika ställen på ett flygplansskrov i syfte att ändra luftströmmen vid flygning med höga anfallsvinklar

JaGa
2016-09-26 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här en bild från lite byggaktiviteter runt borden.

Vill passa på att tacka Tobbe och alla andra i IPMS Östergötland  som ordnat en fantastiskt trevlig helg.

Får absolut heller inte glömma tacka all trevlig personal på Flygvapenmuseumet också.

Jag kunde höra hela tiden från det rum vi satt och byggde, hur otroligt vänliga och trevliga personalen var vid receptionen när dom bemötte alla besökare som kom dit!

Vilken fantastisk personal dom har…👍

Upp till toppen
Annons: