Annons:
Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
[Jarl]
8/2/16, 7:52 PM

En känslig fråga kanske?

En känslig fråga kanske? Men jag fundera varför vi bygger i denna hobby

Och undrar om dem stora märkena som Tamiya,revell och airfix om dem stödjer vapen utvecklingen. Att dem är lite som coca cola kanske?

Ritningar till pansarvagnar måste ju kosta en del om dem ska produceras i olika skalor! Eller hur går dem tillväga för att få en model klart från ritning till produktion? Jag vill vissa krigets grymhet när jag bygger och så realistiks som möjligt men jag vill inte stödja krig.

Såg någon vignett på amour rama som samman fattade krigets brutalitet ganska bra det var en amerikansk soldat som hålde i ett litet barn(hittar inte bilden). Men detta var scrasch byggt!

Annons:
mangemani4
8/2/16, 8:30 PM
#1

för mig så betyder inte det ena automatiskt det andra. jag har ett stort intresse för krig och dess historia, men tycker självklart att krigen för sig är fruktansvärda, det ena betyder inte det andra. ta min tennsoldats samling tex, 30% utav den består utav figurer och fordon från WW2, med hakkors flaggor, hitler hälsnings pose på en del utav figurerna, hitler i profil, SS soldater som parad marscherar fram, har flaggor från WW2, replikor utav vapen, järn kors osv osv osv, men det betyder inte automatiskt att jag är nazist, det betyder bara att jag har ett stort intresse för den eran, inget annat, trångsynta människor som inte kan tänka längre än vad näsan räcker, javisst, de kanske kan uppfatta det som något annat, för de kan inte se helheten, alltså att bredvid alla dessa WW2 figurer, så står det även andra figurer från andra epoker.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
8/2/16, 9:22 PM
#2

Jag håller med dig mangemani4 Tyska andra världs kriget fordon och soldater är väldigt kända och speciella utformade. Dem var väl en del byggnader är utformade så man ska fastna för som romarriket var. Tyska uniformer var ju rätt genomtänkta. Men har bolagen som vi köper av något att göra med vapen utvecklingen?

mangemani4
8/2/16, 9:41 PM
#3

den frågan har jag inget egentligen svar på tyvärr, men jag har svårt att tro det, möjligtvis att bolagen vi köper utav får inspiration utav vapen utvecklingen på något sätt, men inte att de stödjer den, att de skulle bidra till den, har svårt att tro det, men som sagt, har inget riktigt svar att ge.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
8/2/16, 10:09 PM
#4

Mångt om mycket så fungerar uppvisade objekt som Rorschach fläckar.

De flesta väljer att se vad de vill se och implementerar tankar och syften som förmodligen inte fanns där hos byggaren. Det är väl ingen som frågar Spielberg varför han gjorde Schindlers list?

Däremot ser jag att många väljer att kanske inte glorifiera men väl ignorera krigets realitet. Jag brukar säga att det som gör militärhistoria och krig så intressant är att det tar fram det bästa och sämsta hos människor.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

m-guttor
8/3/16, 1:03 AM
#5

1# Ja, frågan om att visa krigets grymhet verkar vara rätt laddad. Efter att ha läst Armorama ett tag så dyker den frågan upp då och då tycker jag mig har sett. Går jag till mig själv, så skulle jag känna ett visst obehag, eller kanske snarare känna en visst sorg om jag skulle planera och bygga en scen med avlidna människor. Jag vet att jag tänkte så när jag såg Evolution miniatures set med två ryska soldater som undersöker liken av några tyska. Väldigt vackra figurer men……

[Hayabusa]
8/3/16, 7:34 AM
#6

Bra fråga, men jag har själv inget svar. Varför är "många" så fascinerade av militära objekt och militär historia? WWII, som exempel, känns mer populärt (i betydelse historiskt intresse) än någonsin. Jag vet faktiskt inte, men däremot vet jag med 100% bestämdhet att jag INTE vill uppleva krig. 

Min åsikt är att modellbyggare är fredliga individer, kan inte komma på att jag träffat någon "stridis/krigshetsare" som håller på med denna hobby.

Annons:
starhawk
8/3/16, 8:03 AM
#7

Tror knappast att modellföretagen stöder vapenutvecklingen, däremot håller dom noga koll på den. Ritningar är inte så intressanta när man gör en exteriör-modell. Vet att t.ex. Tamiya sänder ut fotografer som fotar hej vilt ex. vis stridsvagnar från alla håll och kanter. Ritningar är inte heller så exakta, det görs en första ritning men sedan införs det flera korrigeringar och modifieringar som inte föranleder någon ny ritning så vill man ha en exakt replika så är det bättre att fota orginalet.

Politik och historia har en tendens att krocka vi minns väl Tintin i Kongo debatten ? att censurera en modell genom att inte ta med hakkorset är ju väldigt PK men i själva verket så förfalskar man ju då historien.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MarkusN
8/3/16, 11:05 AM
#8

Tror inte heller att det finns stöd eller samarbeten. Flera modelltillverkare har ju varit på ruinens brant, såsom Airfix tex - och det hade inte hänt om det hade funnits "backning" från vapenindustrin, tänker jag cyniskt. Jag tror också att det hade varit mycket dålig PR för ett företag i hobbybranschen (i den större allmänhetens ögon leksaksbranchen) att över huvud taget på något sätt låta sig förknippas med vapenindustrin. 

Sedan får vi betänka lite på vilka forum vi tar med i vår egen bild av "vad vi bygger. Armorama har ett ganska påtagligt militärt fokus och det har har detta forum också, (upplever jag i alla fall) det är inget märkligt, forumens innehåll speglar ju bara vad  medlemmarna bygger och intresserar sig för och diskuterar.  

Det går ju trender inom vår hobby också, som i så mycket annat. När jag var grabb upplevde jag att fokus var flyg i 1:48 för väldigt många. Idag upplever jag generellt ett mycket större fokus på pansar i 1:35. Det är inget jag håller för eller emot, om något är det bara att glädja sig över att hobbyn verkar vara vid god vigör och växande! :-) Jag tror också det hänger samman med att vi har en trend (även om den nog passerat sin topp) inom populärhistorien med väldigt mycket fokus på andra världskriget i böcker och en uppsjö av tidningar som var önsketänkande för den historieintresserade för säg 10 år sedan. 

Det finns ju stora forum för träbåtsbygge, där många av objekten också är militära och tex de stora linjeskeppen  i strid var scener för blodbad som vi knappt kan föreställa oss. Men jag har aldrig fått någon fråga eller kommentar om hur jag kan bygga sådan "dödsmaskiner"… frågan brukar snarare vara om jag är riktigt friskt i huvudet  som kan uppbåda sådant tålamod :-)  

Sedan har vi ju en uppsjö byggare av bilar, lastbilar och motorcyklar, som vi ju tack och lov ser fenomenala exempel på även på detta forum.  Nu är vi ju plötsligt i en byggarnisch som är 99% civil. Och det är först här vi ser mera konkreta samarbeten mellan tillverkare av förlagan och tillverkare av modellen, apropå din ursprungstanke :-) Vilken tillverkare skulle neka chansen att sätta "With official approval by Porsche AG" på lådan? :-) 

Oavsett var vi bygger så drivs nog många av oss också till att inhämta mer kunskap om det vi bygger - och kunskap är alltid bra!

[Hayabusa]
8/3/16, 11:50 AM
#9

"Vilken tillverkare skulle neka chansen att sätta "With official approval by Porsche AG" på lådan? :-)"

Fler än man tror, skulle jag vilja påstå. Utan att veta till 100% så uppfattar jag det som att tillverkar vill ha rätt bra betalt (för att inte säga: mycket) för att ge licenser. Revells, som exempel, bilbyggsatser har "no-name" däck numera. Tidigare hade de däck med texten "GoodYear", men så icke längre och det lär bero på höga kostnader för licens att få använda namnet.

Saken är nog den att tillverkare inte vill att någon annan part tjänar pengar på deras produkter, pengar som de själv vill lägga beslag på. Även om det torde vara en "win-win".

mangemani4
8/3/16, 1:45 PM
#10

gäller det dekaler också? tänker på dessa racing bilar kits från tex ATM, som typ är täckta med text från sponsrade företag. har byggt några och dekalernas namn verkar stämma överens med riktiga företag.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
8/3/16, 2:46 PM
#11

#10 Dekaler i synnerhet, ja. Revell hade tidigare en hel del racecars i sitt utbud t ex NASCAR, men det blev såväl dyrt som omständligt just pga reklamdekaler.

[Jarl]
8/3/16, 4:22 PM
#12

Men tittar man på dem olika tillverkare av figurer som Tamiya, airfix och dragon.

Så brukar Tamiya ha mer glada figurer och airfix. Men Dragon har mer realistiska.

Vad beror det på att Tamiya har mer pro war figurer. Försöker dem nå en bredare publik?

MarkusN
8/3/16, 4:50 PM
#13

#9 Aha, det hade jag i och för sig kunnat ana om jag tänkt till lite. Det fenomenet uppträder ju i datorspelsbranchen, där bara utvecklarna med störst plånbok har med de riktigt attraktiva bilmärkena i spelen… och då köper sig ensamrätt ibland. Därför saknas tex just Porsche i vissa stora bilspel. Men du kan köra den något mera kryptiska RUF 911 :-) 

Plötsligt ska vi kanske vara glada över att det inte existerar samarbeten och licenser på samma sätt i denna hobbyn - vem vill bygga stridsvagnen Taijger, eller jaktplanet Spotwire 😉😃

Annons:
MarkusN
8/3/16, 4:59 PM
#14

#12 jag kan inte göra samma åtskillnad i mera eller mindre pro-war mellan tillverkarna, jag ser den inte alls tydligt (men då är jag på box-art nivå) . 

Kanske kan en bidragande orsak till ev skillnad i  uttrycken kan vara att många av Airfix figurpaket är från en äldre tid, då de var tänkta att vara en byggsats/leksak i sig, för barn att flytta runt på golvet eller trädgården, utan att någonsin bygga någon stridsvagn eller sätta dem i ett statiskt diorama. De var helt enkelt ett enkelt och modernare alternativ till tennsoldater. 

Medan jag tror att Dragon och Tamiya till stor del gjort sina figurpaket och poser för att komplettera deras modeller av fordon - och därmed ett större behov av "realism" och poser för att tilltala den pålästa skalabyggaren.

Återigen bara spekulation från min sida - men det är intressant att spekulera kring. Bra tråd!

Orso
8/4/16, 12:38 AM
#15

Ska man hårdra det hela så bidrar egentligen modellföretagen till vapenindustrin genom licensavgifterna och licencerna finns även på byggsatser. Tamiya skriver inte Jeep på 1/48 lådan utan "U.S. 1/4-ton 4x4 Light Vehicle" medan Dragon skriver 1/4 Ton 4x4 Truck. Opel Blitz heter "German 3ton 4x2 Cargo Truck" på lådan

Inte heller  skriver man HMMWV utan "U.S. Modern 4x4 Utility Vehichle istället. Jag har en känsla av att tittar man lite nogrannare på nyare utgåvor så hittar man nog fler omskrivningar på innehållet för att slippa betala.  Ett problem är att det blivit svårare att söka efter modellerna nu när dom bytt namn.

Janne Nilsson
8/4/16, 10:35 AM
#16

Fast det har väl mera med att göra att Jeep i sig numera är ett registrerat varumärke?

Det var en debatt angående detta med licenser i Usa för ett antal år sedan. Då gällde det rätten att avbilda flygplan. Jag vill minnas att företagens begäran avslogs med motivering att produkten hade beställts och betalats av amerikanska staten och därför hade inte längre företagen upphovsrätten?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: