Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1837 ggr
JaguarMkVII
7/25/16, 2:12 PM

Monteringsjigg för band.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten enkel jigg för att få till band med lösa länkar. De längre listerna är omrörningspinnar köpta på Biltema, de korta är omrörningspinnar för kaffe från Burger King. Hoplimmade med CA med lagom avstånd mellan listerna. Sen är det bara att bygga sej ett rakt band…

Annons:
starhawk
7/25/16, 2:56 PM
#1

Vore bättre om den ena änden av pinnarna var lös och fixerades med en klämma eller tving då skulle man kan kunna ställa in den för olika bredder på tänder

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JaguarMkVII
7/25/16, 3:36 PM
#2

Jo, i och för sej men nu gjorde jag den med vad som redan låg framme på byggbordet på under minuten…

[krutgubben]
7/25/16, 3:41 PM
#3

Bra tips!

[Hayabusa]
7/25/16, 5:03 PM
#4

Lite jobb & tålamod, men blir attans så fint 👍 

Vad är det länkar till? Toldi?

JaguarMkVII
7/25/16, 5:41 PM
#5

#4: Det är till en T37. Det blir den som står på Arsenalen men som den såg ut när Krigsmakten fick den efter vinterkriget, i full vinterskrud mao. Som den ser ut nu saknas lite prylar som försvunnit i nån tidigare renovering. Sen saknas en del nitar och sånt i byggsatsen men det är lätt fixat. Det kommer bilder…

[Hayabusa]
7/25/16, 6:33 PM
#6

#5 Se där, spännande!

Annons:
starhawk
7/26/16, 7:40 AM
#7

Hmmmm… skulle nog behöva en inställbar variant för att få ordning på mina frulle-band, men just nu är det knivtillverkning som drar till sig det mesta av mitt intresse

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tarmvred
7/26/16, 2:29 PM
#8

#5 Kul, jag gjorde en likadan förra året. Vilken modell utgick du från och får vi se en byggtråd?

Janne Nilsson
7/26/16, 2:47 PM
#9

Det finns ju även några kommersiella lösningar.
http://www.hobbytrax.net/index.php?main_page=index&cPath=65&zenid=f7d4fce5025c5a797750a51670b6574a
https://hobbymodels.com/collections/tools/products/mzz-1001

Och i slutändan är det ju fråga om hur man själv vill jobba och vad man tycker är besvärligt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
7/27/16, 7:30 AM
#10

#9: Nja den där var ju mera för att "steloperera" ett band och separat för varje stridsvagnsmodell, då tycker jag nog bättre om JaguarMkVII:s variant

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
7/27/16, 8:18 AM
#11

#7 Gör du knivar Starhawk Får man se någon bild?

Har också gjort knivar inte  bladen men skaften och slidan det är grymt kul! Kanske kan posta det i någon ny tråd det är ju en form av hobby eller kanske blir det oftopic

starhawk
7/27/16, 12:45 PM
#12

#11: Skall sätta igång med det! förhoppningsvis imorgon, har hittills bara våtslipat hornholken till det som skall bli min första kniv. Idag skall jag hämta ut en fräs jag behöver på Posten. Bilder finns på sajten Knivtillverkning och läderslöjd i Fokus som jag startat nyligen.

🥳 Alla är välkommna!🥳

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/28/16, 7:12 AM
#13

#12Forts Eftersom sajten inte kommit in på listan än så här är en länk

http://knivtillverkningochladerslojd.fria.ifokus.se/discussions/5793786ace12c45b8f001aca-verkstad?readstate=false

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: