Tamiya Porsche 911 993 GT2 Club Sport
Köpte mig en modell denna gång enPorsche 911 993 GT2 Club Sport från Tamiya. Det var länge sedan man byggde något.
Finns två versioner av denna modell dena ena är gat-/trackday versionen och den andra är racing versionen. Oavsett vad du väljer kommer kartongen innehålla samma komponter det som skiljer sig är deklar arket och instruktionen.
Versionen jag bygger på är gat-/trackday versionen.
Började med att slipa bort el och brandsläckarhandtagen och huvsprintar. Därefter monterades motorhuv och ytter bakspeglar.
Hela chassit blev målat med svart färg på spary burk (Tamiya TS-14).
Kylare fram och bak blev sedan målade med krom färg (Tamiya X-11). Pedalerna fick en skvätt med med aluminium färg (XF-16).
Satte in brandsläckare som option vilket inte ska vara med enligt instruktionen (Tamiya X-7, X-11 och X-18).
Störtburen och stolsryggarna fick bli målade med guld färg för att matcha hjulekrarna.
Eduard hade några trevliga fyrpunktsbälten som ersätter traditionella dekal bälten. Var mycket pilligt med de små delarna för att få ihop dessa säkerhetsbälten. Stolarna fick hål för få igenom bältesremmarna som går över låren/midjan.
Snyggt jobb:) ser ut att bli ett fin bil. /Erik
Skoj med ett bilägges, interiören ser riktigt fina ut!
Stiligt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Inte så ofta vi får följa ett bilbygge steg för steg här på forumet. Kul att se! Och nyttigt för mig att följa eftersom jag har en VW "bubbla" i 1/24 som min fru vill jag ska bygga. Hon tycker det blir för lite civilt byggt i vanlig fall 😇
Fronten av karossen.
I fronten fick jag maskera platsen för dimljusen och blinkers. Bakgrunden för blinkers skulle målas med krom färg. För dimljusen skulle medföljande aluminium klister lappar använda eftersom det var hål igenom karossen. Hålen är där för racing versionen som är extra flödes hål för luftkylning.
Blinkers glaset ska egentligen vara orange målat (clear orange x-26) på glaset men jag tycker det är snyggare med klart glas istället.
Behåll två motorhus sprintar och extra uttaget för ytterligare vindrutetorkare som jag målade med krom färg (X-11).
Sedan monterade jag dit lampkåpan och glaset till dessa.
Notera att inre bakspegel är guldfärgat.
Fönsterrutorna är totalt 4 stycken bitar. Främre och bakre fönster skulle ramarna målas. Dessa fönster fick maskeras tror det skulle gå bra utan eftersom det är kanter runt om .
Främre ruta skulle bara målas nedre sida medans den bakre skulle målas runt om.
När jag skulle limma fast bakspegeln på främre rutan fick jag lite överskott av lim så fönstret har "frostats igen" det samma gäller sidor rutan på förarsidan.
Jag har en åtgärd för detta som jag ska testa. Har införskaffat Novus plastic polish. Ska bli intressant att testa detta.
Här det enda dekal arket som var med.
Dekaler 1 och 2 ska var till nummerplåtarna (2 verioner en rektangulär och en fyrkantig). Dessa kommer inte att monteras. Vill inte låta formerna förstöras av dessa. Skulle gå att använda dekalerna till fönsterna.
Dekal 3. Porsche emblemet som skall appliceras på motorhuvens nos.
Dekal 4. Fyra stycken vita dekaler som är textade med "Porsche" för bromsoken. Självklart använda.
Dekal 5-9. Alla mätarna till instrumentpanelen. Tank-, Oljenivå-, oljetemperatur-, vattentemperatur- och hastighetsmätare, varvräknare och klocka.
Dekal 10. Ratt centrumet till standardratten. Valde istället sport/racing ratten.
Dekal 11-14. Säkerhetsbälte förar och passagerare.
Dekal 15. 911 GT dekal till bakpartiet av karossen. Eftersom texten är svart så kommer den inte synas mot den svarta bakgrunden. Kanske väljer att sätta den på bakrutan eller på framrutan.
Dekal 16. Sidoblinkers höger och vänster. Dessa kommer troligtvis nog inte appliceras.
Snyggt! Grymma bilar det här, har själv en race-variant i svart och rött. / Niclas
Som jag tidigare nämnde skulle jag åtgärda lim resterna på ena sidorutan som jag orsakade. Nästa gång får man köpa lim för just transparenta delar.
Jag införskaffade ett novus start kit. Kitet består av tre behållare, en instruktionsfolder och putsdukar. Behållarna är numrerade och har olika syften. Flaska nr 1 är bara en rengörare, flaska nr 2 ska ta bort finare repor och nummer 3 för grövre repor.
OBS Finns liknade polerings tuber från Tamiya för detta ändamål.
I mitt fall började jag med att slipa med våtslippapper på den transparenta rutan som hade lim rester på sig. Jag slipade hela rutan och inte där just lim var. Finns nämligen risk att man skapar en grop om man slipar på ett ställe. Jag började med att slipa med våtslippapper 1000 i en riktning. Denna kornstorlek på slippappret använda jag tills jag såg att jag hade fått bort limmet samt fått en jämn slipad yta. Medans jag slipade hade jag en kopp med diskmedel utspätt med vatten. Detta gör att ytan rengör samt gör att slippappret blir effektivare. Med finkorniga gör att detta även blir en slags polering.
Fönstret i detta fas ser väldigt "frostat" ut. Man tror att man har fördärvat rutan.
Därefter tog jag våtslippapper med kornstorlek 2000 och slippar tvärsöver slip riktningen jag hade med 1000. När jag tycker jag har fått med hela ytan jämt slipat rengjorde jag ytan med Novus 1.
Fönstret ser fortfarande "frostat" ut men inte lika kraftigt.
Novus 3 applicerades på rutan och tog en fräsch duk. Jag polerar in detta i cirkelrörelser över hela biten. När jag ser att det börjar bara vara kvar av de finare reporna torkar jag av Novus 3 från biten (går att låta vara kvar).
Novus 2 medlet går på och detta poleras även i cirkelrörelser. När detta har börjat matta av sig på biten ska man låta medlet torka in (väntade mer än 10 min). Därefter torkade jag av och ser att nästan alla repor har försvunnit.
Jag gjorde om själva polerings biten för att försöka få ett bättre resultat. Efter ett tillräckligt bra resultat (lite repor kvar, men kommer inte direkt synas) limmade jag till bara rutan med försiktighet, vill ju inte sabba det igen :)
Rekommenderar Youtube kanalen "showtime studios".
nedan finns en video som går igenom polerings biten av en transparent bit som har blivit frostat av lim.
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=8HInC0fXsjc
Bilden nedan illustrerar slipningen med våtslippapper 1000. Notera riktningen av slipningen och att limmet fortfarande inte ännu är bort slipat.
Detta blir bra spännande att se vindrutan blir som ny! Dopar du den i clear polish sen eller golv lack?
Intressant, jag själv hade en Pontiac Trans Am som jag kladdade med lim på framrutan och sedan dess har den legat i garderoben.
Har nu byggt färdigt 911:an.
Satte ihop karossen med chassit därefter fick jag limma dit kjolpaketet. Sidokjolar och främre spoiler.
Sedan målade jag dit ett solskydd på framrutan. Hela karossen målades med clear coat innan sista detaljerna på karossen skulle målas.
Backvinge loggan och nitarna runt hjulhusen målades efter att clear coaten hade torkat.
Två dekaler sattes dit from av Porsche emblemet på bagage luckan fram och 911 GT på bakljuset.
Grymt bygge , riktigt bra resultat
Instämmer i berömmet ovan. kanonfin. 👍
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil