Pågående projekt

Tamiya Porsche 911 993 GT2 Club Sport

2016-07-21 19:22 #0 av: AlexanderW

Köpte mig en modell denna gång enPorsche 911 993 GT2 Club Sport från Tamiya.  Det var länge sedan man byggde något. 

Finns två versioner av denna modell dena ena är gat-/trackday versionen och den andra är racing versionen. Oavsett vad du väljer kommer kartongen innehålla samma komponter det som skiljer sig är deklar arket och instruktionen. 

Versionen jag bygger på är gat-/trackday versionen.

Började med att slipa bort el och brandsläckarhandtagen och huvsprintar. Därefter monterades motorhuv och ytter bakspeglar.

Anmäl
2016-07-21 19:27 #1 av: AlexanderW

Har monterat ihop störtburens alla "rör". Testade passformen med chassit. Sedan monterades kylare samt "ryggstödet" i chassit.

Anmäl
2016-07-21 19:28 #2 av: AlexanderW

Sidovy

Anmäl
2016-07-21 19:32 #3 av: AlexanderW

Fortsatte sedan med fälgarna. Fälgarna är från början kromade. Ekrarna blev målade med med Tamiyas acrylic X-12 gold leaf.

Anmäl
2016-07-21 19:34 #4 av: AlexanderW

Målade sedan fälgens centrum med semi gloss black (X-12). Satte på de väl gjutna gummi däcken på fälgen.

Anmäl
2016-07-21 19:49 #5 av: AlexanderW

Hela chassit blev målat med svart färg på spary burk (Tamiya TS-14).

Kylare fram och bak blev sedan målade med krom färg (Tamiya X-11). Pedalerna fick en skvätt med med aluminium färg  (XF-16).

Satte in brandsläckare som option vilket inte ska vara med enligt instruktionen (Tamiya X-7, X-11 och X-18).

Störtburen och stolsryggarna fick bli målade med guld färg  för att matcha hjulekrarna.

Eduard hade några trevliga fyrpunktsbälten som ersätter traditionella dekal bälten. Var mycket pilligt med de små delarna för att få ihop dessa säkerhetsbälten. Stolarna fick hål för få igenom bältesremmarna som går över låren/midjan.

Anmäl
2016-07-21 19:51 #6 av: AlexanderW

Stolsryggarna.

Anmäl
2016-07-21 19:56 #7 av: AlexanderW

Hjulupphängningen, motor, växellåda, avgassystem, bromskrivor målade. Växellåda, hjulupphängning, krängningshämmare, coilovers, bromsskivor och avgassystem fick monteras på chassit. Motorblocket var redan gjutet med chassit.

Anmäl
2016-07-21 19:57 #8 av: AlexanderW

Bakre parti

Anmäl
2016-07-21 19:58 #9 av: AlexanderW

Främre parti

Anmäl
2016-07-21 19:58 #10 av: AlexanderW

Motorblock och avgassystem

Anmäl
2016-07-21 20:04 #11 av: AlexanderW

Sportratten valde jag istället för standardratten. Målade dit riktmärke på ratten i gult samt bultarna/skruv fick bli aluminium färg. Ratt kransen är i matt svart färg och ekrarna i semi gloss svart. 

Ramarna runt mätarna fick guld färg. Varvlampan målades självklart rött.

Anmäl
2016-07-21 20:08 #12 av: AlexanderW

Ytterligare en bild på interiören.

Växelspaken som är standard för gatversionen med aluminium färgad rygg.

Anmäl
2016-07-21 22:48 #13 av: 91Karlsson

Snyggt jobb:) ser ut att bli ett fin bil. /Erik

Anmäl
2016-07-21 23:01 #14 av: [krutgubben]

Skoj med ett bilägges, interiören ser riktigt fina ut!

Anmäl
2016-07-22 09:15 #15 av: wooderson

Stiligt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2016-07-22 10:13 #16 av: MarkusN

Inte så ofta vi får följa ett bilbygge steg för steg här på forumet. Kul att se! Och nyttigt för mig att följa eftersom jag har en VW "bubbla" i 1/24 som min fru vill jag ska bygga. Hon tycker det blir för lite civilt byggt i vanlig fall Oskyldig

Anmäl
2016-07-22 19:30 #17 av: AlexanderW

Vy ovan på den målade karossen med dess guld färgade ytter bakspeglar.

Anmäl
2016-07-22 19:39 #18 av: AlexanderW

Fronten av karossen.

I fronten fick jag maskera platsen för dimljusen och blinkers. Bakgrunden för blinkers skulle målas  med krom färg. För dimljusen skulle medföljande aluminium klister lappar använda eftersom det var hål igenom karossen. Hålen är där för racing versionen som är extra flödes hål för luftkylning.

Blinkers glaset ska egentligen vara orange målat (clear orange x-26) på glaset men jag tycker det är snyggare med klart glas istället.

Behåll två motorhus sprintar och extra uttaget för ytterligare vindrutetorkare som jag målade med krom färg (X-11).

Sedan monterade jag dit lampkåpan och glaset till dessa.

Anmäl
2016-07-22 19:49 #19 av: AlexanderW

Bak pariet av karossen.

Här maskerade jag uttaget för hela bakljusen. Efter karossen hade målats, målades uttaget för bakljuset med krom färg (X-11).

Själva glaset var målart med clear red (X-27).

Bogseröglan målades med röd färg och monterades på karossen som är en detlaj till racing versionen.

Anmäl
2016-07-22 19:52 #20 av: AlexanderW

Sidovy (förarsidan)

Bakspeglarna fick jag maskera när jag målade karossen. Maskerad sedan själva halsen (hållaren) av bakspegel kåpan. Kåporna fick sedan en skvätt färg av guld.

Dörrhandtagen monterades och låset målades med krom färg.

Anmäl
2016-07-22 19:58 #21 av: AlexanderW

Notera att inre bakspegel är guldfärgat.

Fönsterrutorna är totalt 4 stycken bitar. Främre och bakre fönster skulle ramarna målas. Dessa fönster fick maskeras tror det skulle gå bra utan eftersom det är kanter runt om .

Främre ruta skulle bara målas nedre sida medans den bakre skulle målas runt om.

När jag skulle limma fast bakspegeln på främre rutan fick jag lite överskott av lim så fönstret har "frostats igen" det samma gäller sidor rutan på förarsidan.

Jag har en åtgärd för detta som jag ska testa. Har införskaffat Novus plastic polish. Ska bli intressant att testa detta.

Anmäl
2016-07-22 20:02 #22 av: AlexanderW

Vy förar sidan notera halsen till ytter bakspegelns kåpa.

Runtom hjulhusen finns nitar som jag fungerar på att måla med krom färg. Nitarna är väldigt små men funderar på att applicera clear coat för att göra det enklare för färgen att nå fram + att kaross färgen blir skyddad.

Anmäl
2016-07-22 20:10 #23 av: AlexanderW

Här det enda dekal arket som var med.

Dekaler 1 och 2 ska var till nummerplåtarna (2 verioner en rektangulär och en fyrkantig). Dessa kommer inte  att monteras. Vill inte låta formerna förstöras av dessa. Skulle gå att använda dekalerna till fönsterna.

Dekal 3. Porsche emblemet som skall appliceras på motorhuvens nos.

Dekal 4. Fyra stycken vita dekaler som är textade med "Porsche" för bromsoken. Självklart använda.

Dekal 5-9. Alla mätarna till instrumentpanelen. Tank-, Oljenivå-, oljetemperatur-, vattentemperatur- och hastighetsmätare, varvräknare och klocka.

Dekal 10. Ratt centrumet till standardratten. Valde istället sport/racing ratten.

Dekal 11-14. Säkerhetsbälte förar och passagerare.

Dekal 15. 911 GT dekal till bakpartiet av karossen. Eftersom texten är svart så kommer den inte synas mot den svarta bakgrunden. Kanske väljer att sätta den på bakrutan eller på framrutan.

Dekal 16. Sidoblinkers höger och vänster. Dessa kommer troligtvis nog inte appliceras.

Anmäl
2016-07-23 07:57 #24 av: Proosen

Snyggt!
Grymma bilar det här, har själv en race-variant i svart och rött.

/ Niclas

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2016-08-01 21:46 #25 av: AlexanderW

Som jag tidigare nämnde skulle jag åtgärda lim resterna på ena sidorutan som jag orsakade. Nästa gång får man köpa lim för just transparenta delar.

Jag införskaffade ett novus start kit. Kitet består av tre behållare, en instruktionsfolder och putsdukar. Behållarna är numrerade och har olika syften. Flaska nr 1 är bara en rengörare,  flaska nr 2 ska ta bort finare repor och nummer 3 för grövre repor.

OBS Finns liknade polerings tuber från Tamiya för detta ändamål. 

I mitt fall började jag med att slipa med våtslippapper på den transparenta rutan som hade lim rester på sig. Jag slipade hela rutan och inte där just lim var. Finns nämligen risk att man skapar en grop om man slipar på ett ställe. Jag började med att slipa med våtslippapper 1000 i en riktning. Denna kornstorlek på slippappret använda jag tills jag såg att jag hade fått bort limmet samt fått en jämn slipad yta. Medans jag slipade hade jag en kopp med diskmedel utspätt med vatten. Detta gör att ytan rengör samt gör att slippappret blir effektivare. Med finkorniga gör att detta även blir en slags polering.

Fönstret i detta fas ser väldigt "frostat" ut. Man tror att man har fördärvat rutan.

Därefter tog jag våtslippapper med kornstorlek 2000 och slippar tvärsöver slip riktningen jag hade med 1000. När jag tycker jag har fått med hela ytan jämt slipat rengjorde jag ytan med Novus 1. 

Fönstret ser fortfarande "frostat" ut men inte lika kraftigt.

Novus 3 applicerades på rutan och tog en fräsch duk. Jag polerar in detta i cirkelrörelser över hela biten. När jag ser att det börjar bara vara kvar av de finare reporna torkar jag av Novus 3 från biten (går att låta vara kvar). 

Novus 2 medlet går på och detta poleras även i cirkelrörelser. När detta har börjat matta av sig på biten ska man låta medlet torka in (väntade mer än 10 min). Därefter torkade jag av och ser att nästan alla repor har försvunnit.

Jag gjorde om själva polerings biten för att försöka få ett bättre resultat. Efter ett tillräckligt bra resultat (lite repor kvar, men kommer inte direkt synas) limmade jag till bara rutan med försiktighet, vill ju inte sabba det igen :)

Anmäl
2016-08-01 21:52 #26 av: AlexanderW

Rekommenderar Youtube kanalen "showtime studios".

nedan finns en video som går igenom polerings biten av en transparent bit som har blivit frostat av lim.

Länk:

https://www.youtube.com/watch?v=8HInC0fXsjc

Bilden nedan illustrerar slipningen med våtslippapper 1000. Notera riktningen av slipningen och att limmet fortfarande inte ännu är bort slipat.

Anmäl
2016-08-01 21:56 #27 av: AlexanderW

Har har jag slipat med våtslippapper 2000. Notera riktningen på slipningen och att limmet är bort slipat. 

Anmäl
2016-08-01 22:01 #28 av: AlexanderW

Här är ett exempel på hur biten ser ut efter polering av Novus 3. Mycket av reporna är bort på kanterna. Det svåra är att avgöra vad som är grövre repor och finare repor. 

Anmäl
2016-08-01 22:01 #29 av: [Jarl]

Detta blir bra spännande att se vindrutan blir som ny! Dopar du den i clear polish sen eller golv lack?

Anmäl
2016-08-01 22:14 #30 av: [krutgubben]

Intressant, jag själv hade en Pontiac Trans Am som jag kladdade med lim på framrutan och sedan dess har den legat i garderoben.

Anmäl
2016-08-07 16:48 #31 av: AlexanderW

Har nu byggt färdigt 911:an.

Satte ihop karossen med chassit därefter fick jag limma dit kjolpaketet. Sidokjolar och främre spoiler.

Sedan målade jag dit ett solskydd på framrutan.  Hela karossen målades med clear coat innan sista detaljerna på karossen skulle målas.

Backvinge loggan och nitarna runt hjulhusen målades efter att clear coaten hade torkat.

Två dekaler sattes dit from av  Porsche emblemet på bagage luckan fram och 911 GT på bakljuset.

Anmäl
2016-08-07 16:49 #32 av: AlexanderW

GT logan på bakvingen blev i fyllt med Gold leaf färg.

Anmäl
2016-08-07 16:50 #33 av: AlexanderW

Fronten på bilen.

Målade dit ett solskydd på fram rutan.

Anmäl
2016-08-07 16:51 #34 av: AlexanderW

911 GT dekalen fick ta plats på bakljuset

Anmäl
2016-08-07 20:14 #35 av: Mecthegreat

Grymt bygge , riktigt bra resultat

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.