Annons:
Etikettertidskrifterreferenslitteratur
Läst 3018 ggr
ElLobo
7/1/16, 12:01 AM

Nytt i referensbiblioteket, kv 3 2016

Nytt kvartal, ny tråd. Ler

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

Annons:
petzon
7/7/16, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Köpte denna godbit på Lödöse museum i lördags

Banjoman
7/14/16, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kom i eftermiddags hem från tio dagars semestervistelse på annan ort, och fann i brevlådan bland annat ett kuvert från SAILSetc med däri ett ex. av Ralph's Guide to Vintage Sailmaking av Ralph Nellist.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
8/19/16, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I dag fick jag brev från England med däri en tjock (och trossbottenförstörande; dregelvarning är utfärdad) volym smarrig ångp*rr i form av Stuart Models tryckta katalog. Mmm … 🤤🤤🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
8/20/16, 10:25 AM
#4

#3: flämt flämt, så vacker ångmaskin… 😍

Banjoman
8/20/16, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Håller (dräggel dräggel) helt och hållet med dig … och det där är bara omslaget! 🤪 Så här bjuder vi på ett uppslag också … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
8/20/16, 2:50 PM
#6

#4: pust pust(!)… bäst nu att vi får se "äkta vara", med ljud och allt…

Annons:
Banjoman
8/20/16, 5:51 PM
#7

🤤🤤🤤!!!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
8/21/16, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gick in på bokhandeln för att köpa Jan och Maria Berglins senaste seriealbum och snubblade över denna. Har inte hört talas om den innan och den är utgiven i år. Flygvapenmuseum verkar vara "utgivare", men på försättsbladet finns Lennart Andersson, Michael Fredholm, Mats Hugosson, Christer Lokind, Per-Göte Lundborg, Thomas Magnusson och Simon Olsson namngivna. Ringer inga klockor hos mig, men så är heller inte flyghistoria i centrum för min läsning.

Har inte läst något i den än, det räckte att bläddra igenom ett väligt rikt och udda bildmaterial och fina illustrationer och kartor, för att det skulle bli köp! :-)

MarkusN
8/21/16, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Baksidan med presentation

MarkusN
8/21/16, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hoppas jag inte trampar på någon upphovsrättstå nu, men vill visa exempel på fotomaterialet, uppslag, vilket i detta fall innebär ganska ungefär A3 format. Najs!

[krutgubben]
8/21/16, 3:19 PM
#11

#8 #9 Intressant bok måste jag säga!

petzon
8/29/16, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Denna goding dök upp i min brevlåda idag, hittade den hos Amazon Uk när jag letade efter en annan bok

Banjoman
8/29/16, 10:06 PM
#13

#12 Se där ja! Tör ju kunna komma till omedelbar nytta?! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
8/31/16, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ytterligare ett antikvariatsfynd från England dök upp med posten idag

Banjoman
8/31/16, 10:22 PM
#15

#14 Anar vi ett tema … ?!? 😉

Ser spännande ut! När är den ursprungligen publicerad?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
8/31/16, 10:27 PM
#16

#15, kan så vara, men det finns bäcker som köps hem som läggs upp i andra forum också. Denna goding är lite färskare än #12 utgiven 2001, #12 är ett nytryck av en bok från 1920!

sponny
9/3/16, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Gjorde ett besök på antikvariatet idag. Över 300 sidor flygporr för en hundralapp med fyra fantastiska kapitel. 1. A review of the worlds airpower during the years 1944-1945, 2. A review of the worlds civil aviation 1944-1945, 3. All the worlds aeroplanes och slutligen 4. All the worlds aero engines. Och så pass detaljerat att du får reda på om det fanns hangarer och reparationsmöjligheter vid Eslövs flygplats 1944-45.

Underbart nördigt!!

Banjoman
9/3/16, 9:12 PM
#18

#17 Fanns det det? Hangarer och reparationsmöjligheter vid Eslövs flygplats 1944–45? 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

sponny
9/3/16, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Inga hangarer tyvärr men vissa mindre reparationer kunde utföras. 😉

Helt sjuk bok egentligen…

Banjoman
9/3/16, 10:03 PM
#20

Vad kan man säga, annat än huvva?! Och så förstås mer nörderi åt folket! 🤓👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Dioramabyggare
9/4/16, 7:40 AM
#21

#19: vad för bok är det?

sponny
9/5/16, 10:27 AM
#22

Boken i #17? En mer historisk bok utgiven av Jane's Information Group, den ultimata källan för allt militärt. Varje år ger de ut sina uppslagsböcker om allt från ammunition till flygplan till undervattens-stridssystem. Bara kolla wikipedialänken ovan för att se vad de ger ut.

Dioramabyggare
9/5/16, 12:36 PM
#23

#22: nej, boken i #19.

Banjoman
9/5/16, 12:57 PM
#24

#23 Så vitt jag kan förstå saken kommer texten på bilden i #19 från boken på bilden  i #17

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

sponny
9/5/16, 1:12 PM
#25

Helt rätt uppfattat. I inlägg #17 ser du omslaget och i inlägg #19 en liten bit från sidan om det svenska civilflyget 44-45.

Dioramabyggare
9/5/16, 1:34 PM
#26

#24, #25: hmm… det borde jag ju ha kunnat räkna ut… 🤔😟😡

petzon
9/5/16, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ytterligare en bok från Engelska Amazon

Annons:
Banjoman
9/20/16, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Fick i dag ytterligare en bok om klinkerteknik; jag tror inte att det står så värst mycket mer i denna än i der jag redan har, men den är betydligt nyare och – framförallt – mycket rikligare illustrerad, med vältagna, skarpa och kvalitetstryckta färgfoton jämte ett stort antal tekniska detaljritningar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/24/16, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag tvekade lite om var det här inlägget passade bäst – i verktygslådan, i bygghögen eller i referensbiblioteket?!?

Å ena sidan är det ju fråga om järnvaruartiklar, och sådana tenderar att höra hemma i verktygslådan, och de har relevans för ett framtida bygge, så skulle kunna passa i bygghögen, men då jag inte köpt dem för att någonsin använda dem till något annat än för att ta mått på och undersöka hur de faktiskt ser ut i verkligheten inför sagda framtida bygge så får man nog ändå först och främst se dem som referensmaterial! 🤓

Det är i alla fall fråga om s.k. båtkopparspik i 10G respektive 14G, samt 5/16" nitskivor till den senare (mindre) storleken. De mängder jag köpt var de minsta möjliga, dvs. 100 gram av vardera. Å ena sidan lite mycket för något man nog aldrig kommer använda, men ändå värt det, eftersom man får så mycket mer information ur det verkliga föremålet än man någonsin kan locka ur ett fotografi, det må vara aldrig så vältaget …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
9/24/16, 5:03 PM
#30

#29: sååå vacker glans…😍

Upp till toppen
Annons: