Annons:
Etikettflyg
Läst 1778 ggr
Orso
6/30/16, 12:56 AM

Sikorsky S.55/H-19 - Westland Whirlwind

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bygger ofta två olika versioner av samma modell samtidigt men att det blev tre helikoptrar var inte meningen.  Det var bara en vit H-19 jag skulle ha.

Annons:
Orso
6/30/16, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ju byggt två st. J 29 Tunnan i FN märkning från Kongo och senare även en F-86.  När jag planerade för två F-86or till hittade jag bilder på helikoptrar också.

Orso
6/30/16, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag var inte säker på om jag ville bygga en sådan snurra men när det blev ett gruppbygge med helikoptrar på airfixforum så bestämde jag mig för att bygga en ändå. Jag köpte en gammal Airfix Westland Whirlwind och började bygga även om den hade andra luftintag på sidorna än Sikorskyvarianten.  Sedan kom jag på att den hade fel stjärtbom. Den var rak medan jag behövde en senare version med knäckt bom. Jag fick köpa en Italerisats och bygga istället.

Orso
6/30/16, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag hittade ett dekalark till civila helikoptrar med bl.a. en maskin från Sabena. Jag köpte arket och tänkte använda den till Airfixbyggsatsen. Under tiden kom jag på att svenska Osterman had nästan samma målning som Sabena. Toppen var silveraktig istället för vit annars var dom lika. Jag skulle alltså kunna använda dom blå strajpsen från arket och bygga svenskt.

Orso
6/30/16, 1:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu gick det inte som jag tänkt. Dekalarket var anpassat till Italeris byggsats så dom passade inte run fönstren på Airfixmodellen

Orso
6/30/16, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Men nu hade jag bestämt mig för att jag ville ha en svensk maskin så jag fick köpa en modell från italeri.

Orso
6/30/16, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu fanns det ju ett alternativ till för en Whirlwind på dekalarket och den hade inga dekaler som skulle passa runt fönstren så det bord funka på Airfix satsen även om den var tänkt till Italeri.

Annons:
Orso
6/30/16, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det var en maskin från Britis European Airwas, BEA. Syrran kallas för Bea och svågern är Beatlesfan. Då passade det ju bra med denna maskin. Den användes i Beatlesfilmen A hard days night och dekal till detta fans med på arket.

Orso
6/30/16, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det visade sig att registreringsbokstäverna var för stora för Airfixmodellen men nu orkade jag inte hitta ett nytt alternativ. Modellen var redan målad och det var egentligen bara FN-kärran jag varit ute efter så det fick passera.

ElLobo
6/30/16, 9:24 AM
#9

#0-2: Mycket snygg!

wooderson
6/30/16, 10:53 AM
#10

vilka stiliga maskiner du gjort, kul med tre olika fast ändå ganska samma

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
6/30/16, 11:51 AM
#11

Alla goda ting är tre :) Snyggt jobbat👍

Rone
6/30/16, 9:31 PM
#12

Riktigt snygg trio!👍

JaGa
7/1/16, 7:50 PM
#13

Grymt häftiga byggen Björn! Dom där vill man gärna se "live" framöver…😃

Annons:
DIOWORK
7/2/16, 6:34 PM
#14

Ja, riktigt fina byggen! Måste göra sig fint när de står uppradade bredvid varandra. /Erik

robban64
7/2/16, 9:49 PM
#15

Rasande snygga byggen! Gillar verkligen FN helikoptern.

flyingdragon
7/3/16, 11:38 PM
#16

Riktigt fina byggen alla tre, gillar FN-kärran bäst, även jag. 👍 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: