Annons:
Etikettallmänt
Läst 2466 ggr
ElLobo
6/22/16, 10:27 AM

Nytt i verktygslådan, kv 2 2016 -- del 4

Vi fortsätter med tråden. Men kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

Annons:
Banjoman
6/22/16, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter allt epoxyharts jag hällt i kölen på Moonbeam var det dags att fylla på förråden …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/22/16, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… och när jag ändå var inom Albatros Modelbouw passade jag på att köpa lite mässingsbjäfs också … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
6/24/16, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I dagarna har den här anlänt, En Tormek T-4 svensk kvalitétsprodukt. Så nu skall väl hobbykniven hålla sig välslipad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
6/24/16, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den som väntar på nå't gott … 🤤 … i dag fick jag äntligen två efterlängtade små försändelser! 🥳

Den ena kom från en liten firma i Tyskland, Knupfer, som jag nyligen hittade på nätet, och som tillverkar och säljer framförallt miniatyrskruv och -mutter med mera likande miniatyrmekaniskt godis.

Bland allt annat läckert i deras sortiment fann jag den här lika söta som användbara satsen med fasta nycklar i dimensionerna 1,5 till 4,0 mm, alltsammans i deras egen precisiontillverkning!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/24/16, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag passade dessutom på att beställa en uppsättning skruv och mutter i M1,6 för att kolla kvaliteten på deras grejor, och fann det hela vara av högsta tänkbara kvalisort! Deras priser är också helt OK: 25 skruvar och 25 muttrar kostade tillsammans 7,95 € ≈ 75 kronor. Visserligen något dyrare än RB Model, men också i motsvarande grad bättre … 🤓

Ett par påsar 10 respektive 15 mm skruvöglor blev det också; minicolaflaskorna hade jag däremot inte beställt, utan dem lade de med på köpet, något i alla fall den här kunden inte precis blev ledsen för … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/24/16, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här ser man sedan en skruv och mutter tillsammans med såväl de hylsnycklar jag fick hem härförleden som den motsvarande fasta nyckeln.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
6/24/16, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slutligen köpte jag också från Knupfer en lastkrok i mässingsgjutgods på prov, och ånyo blev jag mycket nöjd! En så formriktig lastkrok har jag inte hittat någon annan stans!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/24/16, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Paket nummer två kom från Nylet, och innehöll linsträckare, öljetter samt 24 mm säkerhetshakar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Jarl]
6/29/16, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har fått Tamiya modell kniv och Winsto & newton penslar series 7

Banjoman
6/30/16, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Föga spännande, det medges, men det går ju åt, så det fick bli en sväng förbi apoteket i dag i och för inköp av en skvätt denaturerad sprit … 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Jarl]
7/10/16, 1:23 PM
#13

Måste bara tipsa er att köpa winston & newton penslar series 7

Dem är en fröjd att måla med!

Annons:
Båtbygger
7/10/16, 4:10 PM
#14

Banjoman, hva brukes en linstrekker til?

Båtbygger
7/10/16, 4:12 PM
#15

Og hvor innhandlar du din z-poxy resin?

denstore
7/10/16, 4:46 PM
#16

#13 De är fina, men känner inte någon större skillnad jämfört med andra penslar i motsvarande kvalité, t.ex. penslar från DaVinci, Escoda, Isabey, Raphael eller Rosemary & Co? Vad har du använt tidigare?

Banjoman
7/10/16, 8:06 PM
#17

#14 En linsträckare ("bowsie" på engelska) används för att snabbt spänna och/eller justera spänningen på en lina, t.ex. ett stag eller ett vant. De återger inte något som används i någon utsträckning i fullskala, och är således inte skalamodelltillbehör; däremot används de flitigt i riggen på modellsegelbåtar för tävlingsbruk. Prova att googla "how to rig a bowsie" eller något åt det hållet, så tror jag du kommer finna information i överflöd om hur de fungerar. #15 Jag köper för det mesta min Z-Poxy Finishing Resin över disk hos Albatros Modelbouw utanför Mechelen, men det går säkert att hitta ett antal firmor som säljer sådan via postorder.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Jarl]
7/11/16, 12:40 AM
#18

#16 da vinci har jag använt lite men annars är det skräp penslar jag använt!

Denna kommentar har tagits bort.
mike gbg
7/15/16, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

sågblad till dremel för stackars 20 kr och fri frakt

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: