Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3491 ggr
bommen99
6/16/16, 2:14 PM

Dåliga byggsatser

Dåliga byggsatser

De jag nedan beskriver grundar sig uteslutande om träbyggsatser och båtar, men antar att det inte skiljer sig så mycket mellan exempelvis trä och plast -byggsatser.

Med begreppet ”dåliga byggsatser” menas allt från dålig kvalité, dåliga bygganvisningar, saknade delar, dålig support etc.

Antagligen finns det lika många åsikter om byggsatsers kvalité som det finns just byggsatser. Mina erfarenheter sträcker sig dock bara 2-3 år tillbaka, så jag är nybörjare inom modellbyggandet. Trots detta har jag upplevt det många andra upplevt, dåliga byggsatser.

Är det inte det ena så är det det andra, saknade delar, ”gömda” delar (ja, ibland är det ett detektivarbete att hitta vissa delar), torftiga byggbeskrivningar, konstig byggordning, felaktiga mått mm mm.

När man öppnar paketet och ser alla skivor med laserskurna delar så ser det prydligt och fint ut. Efter halva bygget har man tagit bitar lite överallt så att de prydliga skivorna är ett minne blott, man har en massa lösa bitar liggande som naturligtvis skall dit på slutet.

Av detta har jag lärt mig att märka upp varenda bit innan jag ens funderar på att närma mig lim och kniv.

Skälet till att man sitter och bygger är ju att det är roligt, utmanande och ett trevligt tidsfördriv. Sedan följer ju andra positiva saker som exempelvis att man får köpa nya verktyg och lära sig något nytt.

Om nu en byggsats har några ”fel” så känner jag ibland att det blir en utmaning och roligt att rätta till. Gör man fel så får man laga eller göra om. Jag känner mig inte direkt slaviskt bunden till ritningen eller att det blir exakt likt originalitet (om man u inte nödvändigtvis måste bygga Titanic som alla vet hur den ser ut!)

Åtskilliga av er som håller på med byggsatser beskriver era egna modifieringar som enligt min mening oftast är lysande och jag antar att dessa görs med viss glädje (eller?)

Visst, en perfekt byggsats med högsta kvalité är ju att föredra, men om det nu är några fel så får man välan göra det man tycker är roligt, ”fnula till det” och lösa problemet. En annan aspekt (suspekt?) är att man alltid kan skylla på en dålig byggsats om de nu inte blev så bra, vilket jag naturligtvis inte tror sker inom detta forum.

Någon som håller med /helt eller delvist)?

//håkan

Annons:
julle doris
6/16/16, 2:56 PM
#1

Byggde BILLING BOATS modeller förr i tiden , jag har slutat med deras byggsattser , kvaliten på träet var inte det bästa. Har gått över till Corel Mamoli och Atlast modeller

bommen99
6/16/16, 3:00 PM
#2

#1. Jag förstår, kvalitén är ju viktig och jag kan hålla med då jag byggt några BB (men dom har ju intressanta båtar..( Skall kolla Corel o Atlast

//h

petzon
6/16/16, 8:44 PM
#3

Jag tröttnade på den bristande kvaliteten på båtbyggsatserna, Billing boats har den sämsta kvaliteten av de märken jag provat, men det har varit trasiga delar, fel delar och bristfällig laserskärning även på de andra märken jag provat: Corel skickade med fel segel, Mantua kontiki, hade dålig laserskärning av palmbladen till taket, gick inte att ta ur arket utan att ha sönder, Sergals Mississippi 1870 köpte jag i tron att den skulle gå att bygga radiostyrd såsom det står i tillverkarens marknadsföring, det gick inte då tyngdpunkten ligger för högt och flera konstuktionslösningar inte fungerar på en radiostyrd båt, en roderpinne av trä i ett mässingsrör kommer att svälla och fastna i kontakt med vatten.
P.g.a. alla problem så köper jag inga byggsatser längre, jag skratchbygger istället.

bommen99
6/17/16, 8:16 AM
#4

#3. Jag har nog haft tur med mina BB byggsatser. Nåja, plankorna till bordläggningen på Titanicvar inte bra. Annars har det varit hyfsat. Byggde ngt från Dumas och den kvalitén var betydligt sämre än BB, var massa spån i kartongen från trälisterna och genomgående dåligt material 

Det är ju klart att scratchbyggen ger en annan frihet då man själv kan bestämma material-kvalité. Men jag tror att man skall vara mkt duktig modellbyggare för att ge sig på ett scratch-bygge. Jag har mycket att lära innan jag ger mig på ett sådant bygge.

Om jag ställer frågan, vilket fabrikat är då minst sämst?

//h

MarkusN
6/17/16, 9:33 AM
#5

#4 Jag kan lägga ut texten långt, men innan det önskas så nöjer jag mig med kortversionen, även den med brasklappen att även solen har fläckar  :-) 

Jag anser att de tillverkare som generellt håller hög klass på sina byggsatser är Caldercraft och Victory Models. 

Med hög klass menar jag att materialkvalitén är hög, ritningarna är bra och byggsatsernas är trogna sina historiska förlagor utan hittepå. Bygginstruktionerna är skrivna på engelska av en engelsktalande person (inte alltid självklart hos andra!) 

Victory models är en avstickare av Amati, som jag personligen också gillar, men det är för att jag har överseende med att de brister i historisk korrekthet och byggbeskrivnignarna. Planer och material har jag aldrig haft bekymmer med av Amati. 

Caldercraft har två "produktioner", en av statiska modeller och en av RC-tänkta. Det jag kan uttala mig om är de statiska. 

På tex Cornwall Models Boats får du en översikt över alla märkena och utbudet.

bommen99
7/1/16, 8:48 AM
#6

Angående dåliga byggbeskrivningar och BB. Dom har helt enkelt kopierat originalritningar och i originalen är numren i röd färg. De flesta vet hur röd färg blir i svart-vi tryck, grådaskigt. Nyligen lade man även ut Titanics byggbeskrivning som PDF, vilket var en räddning för mig. Helt omöjligt att se numren på den med-följande svart-vita beskrivningen, funkade bra i PC´ns färgskärm

#5. Skall kolla dina rekommendationer, jag har dock, tokigt nog, köpt ytterligare ett bygge från BB, Warrior 😟😭

//håkan

Annons:
Sabud
7/15/16, 5:44 PM
#7

Har köpt en byggsats av Dumas boats (Brooklyn) och utförandet är en besvikelse faktiskt. Det tidigare så prisade glasfiberskrovet är utbytt mot sladdrig vakumformad ABS (massor av arbete) och den gjutna roderskäddan mot ett simpelt mässingsband. Gissar dessvärre att en del av dessa tillverkare är på väg mot exit-skylten.

mangemani4
7/15/16, 5:51 PM
#8

har ingen erfarenhet utav billingboats eller andra träbyggsatser, har bara erfarenhet utav plast och där tycker iaf jag att priset för sämsta byggsatser går till ATM, inte alla kits, men de flesta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Inghans42
8/21/16, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Angående dåliga byggsatser och de gäller båtbyggsatser så är Atlasmodeler ,nordic class boats köpte SS bohuslän är mycket besviken ex är där ingen ritning i storlek 1:1 de träet dom använder är så tunt att de går sönder ska vara ädelträ så får man nåt tunt pappersliknande som ska föreställa mahogny

Upp till toppen
Annons: