Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3491 ggr
bommen99
6/16/16, 2:14 PM

Dåliga byggsatser

Dåliga byggsatser

De jag nedan beskriver grundar sig uteslutande om träbyggsatser och båtar, men antar att det inte skiljer sig så mycket mellan exempelvis trä och plast -byggsatser.

Med begreppet ”dåliga byggsatser” menas allt från dålig kvalité, dåliga bygganvisningar, saknade delar, dålig support etc.

Antagligen finns det lika många åsikter om byggsatsers kvalité som det finns just byggsatser. Mina erfarenheter sträcker sig dock bara 2-3 år tillbaka, så jag är nybörjare inom modellbyggandet. Trots detta har jag upplevt det många andra upplevt, dåliga byggsatser.

Är det inte det ena så är det det andra, saknade delar, ”gömda” delar (ja, ibland är det ett detektivarbete att hitta vissa delar), torftiga byggbeskrivningar, konstig byggordning, felaktiga mått mm mm.

När man öppnar paketet och ser alla skivor med laserskurna delar så ser det prydligt och fint ut. Efter halva bygget har man tagit bitar lite överallt så att de prydliga skivorna är ett minne blott, man har en massa lösa bitar liggande som naturligtvis skall dit på slutet.

Av detta har jag lärt mig att märka upp varenda bit innan jag ens funderar på att närma mig lim och kniv.

Skälet till att man sitter och bygger är ju att det är roligt, utmanande och ett trevligt tidsfördriv. Sedan följer ju andra positiva saker som exempelvis att man får köpa nya verktyg och lära sig något nytt.

Om nu en byggsats har några ”fel” så känner jag ibland att det blir en utmaning och roligt att rätta till. Gör man fel så får man laga eller göra om. Jag känner mig inte direkt slaviskt bunden till ritningen eller att det blir exakt likt originalitet (om man u inte nödvändigtvis måste bygga Titanic som alla vet hur den ser ut!)

Åtskilliga av er som håller på med byggsatser beskriver era egna modifieringar som enligt min mening oftast är lysande och jag antar att dessa görs med viss glädje (eller?)