#1: kan du tänka dig att sälja dekalarket? Får jag köpa det så tänkte jag ha dekalerna till något (framtida) "what if"-projekt.
Lycka till så mycket med bygget!
#4 Tack:-) Skicka PM med namn & adress så får du det.Tänk på att dom är delvis gulnade och ihoprullade så det kan finnas sprickor.
Hur går det med färg rensandet då? Vi öppnar påsen och tittar efter. Sköljer i varmvatten och gnuggar med en tandborste. Titta,som nytt! Tänk på att detta är starka grejor så gummihandskar på.Själva plasten blir lite fet/ kladdig på ytan efter rengöringsmedlet så skölj noga. Hjulhusen på denna har mycket detaljer med det blev som nytt där också. Nu låg denna i påsen 3-4 dagar.
Tror aldrig jag läst om någon som använt en Aires cockpit som passat direkt. Blev glatt överraskad när jag torrpassade och den passade som handsken. …..tills jag kom på att den ska sitta på insugskanalen och då passade den inte alls. Resin är inte nyttigt att andas in så jag kollade hur mycket plast jag kunde fila bort istället. Insugskanalens ovansida fick smaka på filen likaså insidan av flygkroppen. Lite resinfilande blev det dock i bakkant på cockpitgolvet.
vilket pillande, det är imponernde vilket tålamod ni flyboys har med dessa stolar, bälten och små paneler
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Än så länge är det inte så mycket pill. Dom flesta detaljer är ingjutna.Men det kräver en stadig hand vid målningen.
Kör hårt Robban, ser bra ut. Lider själv av brist på byggtid. Men då är det extra roligt att se er andra som är i full gång:)) /Erik
Snygga linjer på planet! och snygg cocpit!
👍
Riktigt snyggt Robban:)
Tack grabbar :-) Snygga linjer….hmm,vet ej om jag kan hålla med.Tycker snarare den är fulsnygg. Kallas ju för SLUF(Short Little Ugly Fucker)….ursäkta språket. Men det är en stor och brutal single seater kärra.
Fin fint jobbat, ser fram emot fortsättningen.
Det gör inget om det är flammigt för nu ska planets färg på. Börjar med undersidan. När man pre-shadar målar man tunna,raka linjer längs panellinjer och luckor. Sen på med planets färg och tricket är att försöka få skuggningar beroende på hur mycket färg man blåser på. Ni som prövat vet att det är svårt. Dels att med AB'n fixa linjer och dels veta när man ska stoppa med topplacken. Helt plötsligt har man täckt alla linjer och allt blir jämngrått. Här gör vi tvärsom.Lackar tunna,tunna lager grått över det mörka.Vill man att det ska täcka blåser man på.Vill man ha en lite mer sliten look så låter man det mörka lysa igenom.Man kan med fördel blanda den grå färgen så den blir ljusare eller mörkare och gå på olika paneler.Allt för att liva upp det gråa.Blir det för stora kontraster blåser man på kraftigt förtunnad grå färg och binder ihop det hela. Detta var jättekul och det svåra är att veta när det är nog.
Snyggt jobbat målarn:)
Ritar upp mönstret med en mjuk och spetsig blyertspenna. Sprutar konturerna med lågt lufttryck och kraftigt utspädd färg.Går sen på med mer täckande lager.Lite som att måla i en målarbok.Men det är svårt att måla när det är så varmt som det är nu. Akrylfärgen beter sig konstigt.Klibbar och klumpar sig.
Ser lovande ut 👍
Det ser ut som klumpar i den vänstra vingen.
I plasten eller färgen? Skarven till vingspetsen är rätt grovt gjuten så dom ser lite klumpiga ut. Klumpar i färgen förvånar mig inte. Otroligt svårt att måla i denna värme och luftfuktighet. Ingenting stämmer med airbrushandet just nu.Vanliga förtunningsformulan funkar inte alls.Det blir tjockt och segt och inte ens dimmade färglager verkar torka ordentligt.Drog på resten av camor lite grovt men nu får jag vänta på lite svalare väder innan jag går vidare.
Jag såg fel jag får nog skaffa glasögon…
Jag gillar formen på kärran och jag beundrar ditt jobb med din airbrush, jag hade inte fått till kanterna på kammot så som du fått till dom. Användes den här kärran i Vietnam?
Tackar!!! Jag får nog också skaffa glasögon. Trodde denna second handmodell var komplett men nu märker jag att tankarna fattas.Surt,men jag får "låna" ett par från en annan A-7 som jag har. Formerna kan man ju ha delade meningar om men det är en kraftig kärra. Camot gick lättare än jag trodde. Väl utspädd färg,lågt tryck och 0,2 nål. Sen sprutade jag på ca.1 cm avstånd. I och med att jag ritade upp konturerna så var det lätt.Tycker det är betydligt svårare att dra en rak linje.Har man väl fått till konturerna så kan man öka avståndet och trycket.Men som sagt nu funkar ingenting. Jag skyller på värmen….. Ja,detta är en Vietnamkärra från 354th TFW stationerad på Koratbasen Thailand. Om du tittar lite längre upp i tråden ser du dekalerna som jag ska använda. Någon fick för sig att måla en hajkäft på chefens kärra men någonting gick fel. I stället för något tufft blev det något som Disney kunde gjort.Hastig ommålning beordrades så denna utsmyckning existerade bara en halv dag(!)
Ser löjligt bra ut! Vad har du använt för färger? Stämmer ju till punkt och pricka i nyans vad man kan se :) Hatten av och en FET applåd! /Andreas
Tusen tack Andreas! Färgen är Ammo Mig akryl. Köpte detta set med dom färger som behövs.Tycker det är jäkligt bekvämt att köpa ett färdigt set med dom färger man behöver.Då slipper man sitta och googla på FS nummer för att hitta rätt nyanser. Modellfärger kontra verkligheten är ju alltid svårt men jag tycker att det ser bra ut. Ammo Mig färgerna är trevliga att jobba med….när det inte är varmt och fuktigt. Dom senaste dagarna har ingenting funkat som det ska.