Annons:
Etikettpågående-projekt
Läst 1944 ggr
Joppo
6/8/16, 12:36 AM

Joppos SuperJumboMixFixTråd anno 2016!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tänkte att jag skulle dumpa lite bilder från några pågående projekt. För att slippa skapa asmånga trådar så har jag valt att skapa ett gemensamt SuperJumboMixFix-inlägg där hela tjofräset får samsas om ytrymmet.

Först ut ett korsvirkeshus i skala 1/72. Jag anser mig klar med allt förutom taket. Efter att ha kollat på fotona så har jag kommit fram till att det är lite mörkt och saknar färgdynamik.

Annons:
Joppo
6/8/16, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Huset är en solid klump resin som är tillverkat av Reality in Scale. Modellen som sådan tycker jag är helt okej. Jag valde att byta taket mot enskilda "pannor" i papper eftersom originaltaket såg alltför platt och perfekt ut. Jag byggde även ny dörr då originalvarianten gick ner under trottoaren 🤓

Kullerstenaren är i klassiskt Joppomanér tillverkad en och en i polystyrenskum. Det tog lååång tid, men jag tycker det blev fint, så det var väl värt timmarna(dagarna?) som jag la ner på det.

Decaius
6/8/16, 12:46 AM
#2

Det är supersnyggt och jag älskar kompositionen. Men detta med gatstenarna är snudd på lite läskigt ;)

Joppo
6/8/16, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den bästa bärsen i byn dricks utan tvekan på "Ylande vargen". Om ni undrar vart skylten kommer ifrån, så är det fotoets från Warhammer. Jag tror det är några tuffa Space marines som har den som sitt emblem.

Huset är målat Vallejofärger och vädrat med vattenfärg, akvarellpennor och en liten dutt pigment. Inga färger med starka lösningsmedel har använts då saker med mycket gift i har en tendens att smälta gatstenar i polystyrenskum. 

Avslutningsvis kan jag förtälja att det är tänkt att det ska stå någon typ av fordon framför huset(antagligen en stridsvagn) och några civila människor som på något sätt interagerar med nämnda fordon.

Joppo
6/8/16, 12:51 AM
#4

#2 Hahahaha 😃

Joppo
6/8/16, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nästa modell är en FT-17 i skala 1/72. Fabriket är Flyhawk models och jag tycker den håller riktigt hög klass. Detaljering och skärpa är enligt mig "top of the line". Det enda smolket i vinglaset är en skarv som gör längs med hela det undre bandaggregatet. Nu kommer jag att lägga lera där så det kommer inte att synas, men det kan vara värt att ha i åtanke om man tänkt bygga en ren modell. Det går säkert att slipa bort den, men jag tror det är rätt krångligt och man kommer antagligen att förlora en del detaljer under processens gång.

Joppo
6/8/16, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Objekt nummer tre är en 3D-printad figge som jag själv designat. Han heter Sasha och är en liten vitrysk pojke i skala 1/16.

Annons:
Joppo
6/8/16, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vissa detaljer så som byxremmen blev lite tunna och de har jag tänkt att bättra på med epoxylera.

Joppo
6/8/16, 1:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fyran är en Jagdpanzer i skala 1/72. Den börjar närma sig slutet och har "bara" lite vädring kvar att fixa. Just nu håller jag på med leran bakom hjulen. 

Modellen kommer från Dragon och är inte alls dum. Jag kompletterade även med lite ets från Aber tror jag.

Joppo
6/8/16, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Modellen är målad med Tamiya i botten och chippad med Vallejo. Den är sedan washad och "streakad" med AK-produkter.

Joppo
6/8/16, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Toppvy

Joppo
6/8/16, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sist ut i denna brokiga skara är en vinjett som jag jobbar med. Den kommer att innehålla en konfunderad hillbilly vid namn Othis som står och pillar sig i magfläsket utanför sin fiskebod.

Joppo
6/8/16, 1:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kommer att göra som en bassäng av grönbrunt vatten under själva bryggan. Stugan kommer antagligen målas i vitt och chippas med hårsprejmetoden. 

Nu måste jag krypa till kojs! God natt!

m-guttor
6/8/16, 2:45 AM
#13

Wow!! Det var ett gäng inspirerande projekt!!

Annons:
[Hayabusa]
6/8/16, 9:11 AM
#14

Håller med Calle, det där med gatstenarna bör du inte nämna vid t ex hälsoundersökning eller för myndighet :)

Grymt j-a snyggt! Jagdpanzern gillas skarpt. Att du ramlat in på 1/72-spåret är extra glädjande.

Banjoman
6/8/16, 9:28 AM
#15

Som vanligt med dina byggen är alt alldeles makalöst snyggt, med full hakan-i-knäna-faktor! 👍🤤👍

En liten anmärkning har jag dock: du har givit Othis vad som av bilderna att döma verkar vara en tenorbanjo, när det tan tvivel är så att varje hillbilly med självaktning spelar femsträngad banjo! Skilnaden ligger i halsen: en tenorbanjo har fyra strängar och antingen 17 eller 19 band, medan en femsträngad banjo har en femte sträng med stämskruven fäst på halsens ovansida i höjd med femte bandet, och total 22 band på halsen. 🤓

Det antal personer som kommer notera detta när de ser ditt diorama är givetvis ganska få, men om man som du tycker att det tillräckligt viktigt att få gatsten både formriktig och skalenlig för att tillverka dem en i taget, så misstänker jag att du kan vara intresserad av korrekt information även vad gäller andra detaljer?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
6/8/16, 9:34 AM
#16

#15 "The devil is in the details"  var det en annan modellbyggare som skrev till mig (inga namn) 😈

Banjoman
6/8/16, 9:48 AM
#17

#16 Jo … och särskilt om detaljen i fråga är en banjo -- då blir det extra jävligt … 😈😉🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
6/8/16, 10:05 AM
#18

#17 Så sant 😉

Decaius
6/8/16, 10:16 AM
#19

Den där Jagdpanzern är så snygg att det nästan gör ont i ögona att se'en! Så läckert bygge, Jesper!

[Hayabusa]
6/8/16, 10:33 AM
#20

#19 Ja, det är den verkligen. Höjer ribban ett par snäpp.

Annons:
Joppo
6/8/16, 12:00 PM
#21

#13 Tackar!

#14 Hehe 🙂 Jag låter gatstenarna förbli en hemlighet om jag hamnar i dylik situation. Tack för tipset 😃

1/72 är kul. För mig som bygger rätt långsamt är det även kul att se resultatet snabbare också. Mängden yta blir ju avsevärt mindre så att säga. 

#15 Just det, du torde ju vara expert på banjoområdet 😃Jag har faktiskt tänkt att stränga om banjon då strängarna blivit slappa och då skulle jag ju kunna pluppa dit en extra rackare. Man vill ju inte att stackars Othis blir utskrattad om han hamnar i en javascript:nicTemp(); med en annan redneck. Då gäller det att ha rätt hårdvara med sig…

#19 Tack igen! Nu får jag lite bränsle att göra klart den lilla rackar´n.

wooderson
6/8/16, 12:10 PM
#22

Det är ju snygga prylar Joppo, kul när man också har fått den stora fördelen att se dem live på byggmöten, sen är det väl inte konstigt att det blir bra, du är ju så sjukt noga. inte för att det förtar prestationen, snarare tvärtom. riktigt snyggt alltihopa. (fast riktigt snyggt är väl typ underord)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
6/8/16, 6:12 PM
#23

Fina projekt! Jag är imponerad av att du fixar flera projekt parallellt.

[Jarl]
6/8/16, 8:00 PM
#24

Väldigt fint  panzar och huset. Ja allt! Vart har du fått Othis ifrån och vilken skala är det? Det ser lite ut som en warhammer figur!?

DIOWORK
6/8/16, 8:22 PM
#25

Ända sedan du nämnde korsvirkeshuset i en gammal tråd har jag varit nyfiken på det! Fy fasen vad fint det blev:) De andra byggena är ju såklart i mästarklass de med. Skall bli mycket spännande att se de färdiga byggena. Extra roligt att du verkar gilla 1/72 som jag själv tycker är en trevlig skala som såklart har både för och naktdelar. /Erik

Joppo
6/8/16, 8:32 PM
#26

#22 Tack! Ibland önskar jag att jag hade din snabbhet så att nåt blir klart nån gång. Min noggrannhet går över styr ibland 🙂

#23 Tack!

#24 Othis är tillverkad av  JMD Miniatures och är i skalan "54 mm". I just detta fall uppskattar jag att det motsvarar ungefär 1/30 då händer och huvud är rätt stora. Rekvisitan är en blandning av saker i 1/32 och 1/35. 

#25 Hehe, kul att du kom ihåg det 🙂1/72 var en trevlig liten avstickare. Det blir mycket mer hanterbart i förhållande till större skalor. Det blir nog mer sånt i framtiden.

[Hayabusa]
6/8/16, 9:10 PM
#27

Skala 1/72 har klara fördelar & möjligheter. Man märker det först när man byggt något i denna skala (ja, pansar då…)

Annons:
[Jarl]
6/8/16, 10:48 PM
#28

#26

Othis passar väldigt bra som hillbilly! Rätt häftig figur JMD Miniatures hade finna figurer!

Joppo
6/8/16, 11:27 PM
#29

#27 Absolut!

#28 Jepp, de har gjort en del originella grejer. Tyvärr är företaget numera nerlagt så om du vill ha nån skulptur är det nog bra att slå till nu innan produkterna försvinner från marknaden.

Upp till toppen
Annons: