Annons:
Etikettfigurer
Läst 2009 ggr
[Jarl]
5/29/16, 1:39 PM

Vilken färg ska jag välja?

När jag målar mina figurer så brottas jag offtast med vilken färg jag ska måla med. Jag har alltid målat med olje färg det är bra med skuggningar men suger på detaljer och torkar efter två dygn. Vallejo är bra torktid på men skuggan blir inte bra. Humbrol har jag testat men då måste man lägga på tinner för att skugga.Finns det någon annan bra färg där ute? Tror att jag tagit upp deta tidigare?

Annons:
wooderson
5/29/16, 2:21 PM
#1

Det går ju att kombinera, du kan ju göra grunden i akryl och sen lägga på olja för skuggor och nyanser

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

mangemani4
5/29/16, 2:34 PM
#2

du kan ju även köra med lagermålning, eller lägga på en wash eller quickshade, det fixar skuggan rätt så bra.

finns mängder med info om lagermålning. men the basic ser ut som så, 3 olika nyanser utav samma färg, 1 mörk, 1 medium och 1 ljus. man målar den mörka först(skuggan), sen medium och sedan den ljusa som highlight och om man så vill, ännu ett lager med en ljusare färg. finns guider på youtube för detaljerat utförande.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
5/29/16, 2:40 PM
#3

Har prövat wash och quickshade men lyckas inge bra! Ska pröva laggermålning!

mangemani4
5/29/16, 2:46 PM
#4

quickshade kan jag förstå kan vara lite bökig att få till i början, men wash däremot, det är ju typ bara att måla på:P. du kanske gör rätt men gillar inte resultatet?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
5/29/16, 5:08 PM
#5

Det ser ju bra ut när man lägger på wash men sen oftast förstör den målningen  jag anväder ak interaktivt enamel dark yellow wash till det mästa. Men det kanske är fördåligt pigment!

mangemani4
5/29/16, 5:27 PM
#6

förklara gärna vad du menar med "förstör målningen". jag försöker bara sätta mig in i hur du ser på resultatet:). pigmentet är nog som det ska, men du kanske använder fel sorts wash, alltså jag menar inte att det är fel på AKs wash, utan att du just använder dark yellow. finns ett flertal washer som passar till specifika ändamål, tex eartshade passar bra  för ansikten, black wash passar bra för metal, brown wash passar bra till ljusare färger osv osv.

hur använder du din wash i övrigt? vissa enamel washer(typ filter) kräver att man spär ut dem innan användning för att få önskvärd effekt.

ge lite mer info tack så ska vi gå till botten med detta:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[Jarl]
5/29/16, 7:33 PM
#7

Man ska skaka flaskan fast då blir det för grovt jag spär ut lite med lacknafta. Men det blir oftast kornigt resultet kanske jag använder fel wash till fugurerna! Om du säger färger till figurerna kan jag pröva? Vilken färg till ansiktet tillexempel?

[Jarl]
5/29/16, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är quiskshade för mörk enligt mig och på afrika corps figurer

[Jarl]
5/29/16, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är bara Vallejo

[Jarl]
5/29/16, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är enamels, oje och vallejo men det är i större skala:(

Janne Nilsson
5/29/16, 8:19 PM
#11

Bevisligen så går det att få till bra figurer i stort sett med alla färgtyper.

Däremot varierar teknikerna och det är även en fråga om hur man tycker om att jobba. Men det finns inga enkla och snabba sätt att måla bra figurer.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
5/29/16, 8:21 PM
#12

uj, det finns ju en uppsjö utav färger att välja mellan, men jag personligen kan varmt rekommendera vallejo. vet inte riktigt vilka figurer du målar och hur du hade tänkt att måla, men om vi nu ska utgå från lagermålning, då du bygger upp nyanserna, från mörkt till ljust och om vi nu väljer att måla ett ansikte, så skulle jag ha valt dessa 3 färger: vallejo panzer aces flesh base, vallejo model color basic skintone och vallejo panzer aces highlight flesh. du börjar helt enkelt med att måla hela ansiktet med flesh base(som är mörkast och ska representera skuggan), när det är klart, så målar du hela ansigtet igen med basic skintone, måla över de större ytorna på ansiktet men målar inget i gropar, rynkor osv, där du vill att skuggorna ska ligga. när det är klart så går du över hela ansiktet igen med highlight flesh, men med den färgen så fokuserar du dig på ställen du tror att ljuset/solen träffar ansiktet som mest, typ på toppen utav hakan, toppen på nosen, ovansidan utav ögonbrynen, toppen på öronen osv osv.

det är krångligt att få till i början och det tar extra tid, men det blir snyggt när man väl har fått in snitsen i det hela.

dock rekommenderar jag dig att kika på nått youtube klipp, du får en mycket bättre bild över utförandet om du ser det än att jag förklarar.

sen kan du ju även dra på basic skintone, dra på en wash, typ citadels earth wash(en brun wash som passar utmärkt till ansikten) och när washen har torkat och om du vill, highlighta med highlight flesh, sparar lite tid.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
5/29/16, 9:08 PM
#13

Jag gillar inte vallejo så mycket bara till cammo jag vill nogg blanda eller smeta ut på figurern skuggorna alltså. Problemet med Vallejo är att jag inte ser så bra dem olika färgnyanserna så det blir offtast en hög kontrast! Så vad jag söker är nogg en färg med inte så lång torktid och lite tid att skugga.

Tack mangemagi ska titta på lagermålning

Jag målar i 1:48 mäst som Janne Nilsson sägar finns det inga lätta sätt?

Annons:
mangemani4
5/29/16, 9:33 PM
#14

personligen tycker jag att vallejo har en lagom torke tid, inte för snabbt, typ som tamiyas, och inte för långsam, men det är ju en smak sak och tycke. du kan ju alltid blanda i retarder i färgen så torkar det inte så fort, bara ett tips.

gör så, men kom ihåg, det tar tid att få till lagermålning, det är inget man lyckas med bra på de första försöken, det är något som måste tränas in, men när det väl sitter, då blir det mycket fina figurer:)

tja, beror på hur man ser det, vill man ha fina figurer, typ i "pris vinnar" klass, nej, då finns det inga genvägar tyvärr, men är man medioker som jag själv är och nöjer mig med ett halvdant utseende så länge det ser fint ut på slagfältet, så finns det knep som sparar tid och ger ett hyfsat resultat och det är tex att basmåla figuren och sedan dra på med quickshade, men quickshade tyckte du inte om så det kan vi ju stryka:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
5/30/16, 9:37 AM
#15

Vad heter lagermålning på engelska har svårt att hitta på tuben?

mangemani4
5/30/16, 10:05 AM
#16

den här kör med lagermålning. spola fram lite, mycket prat innan själva målningen börjar. kolla gärna igenom lite andra utav hennes klipp så att du får en bättre vy över det hela. https://www.youtube.com/watch?v=BISvMhS-S0g

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
6/3/16, 8:49 PM
#17

Väldigt bra hon beskriver tack hon var nyttig Tack Mangemani4

mangemani4
6/3/16, 9:07 PM
#18

jo hon förklarar rätt så bra. nu vet jag inte riktigt vilka figurer du målar och vilka färger som används till dem, men hoppas du fick en liten blick över själva grund iden ang lager målning(mörk, ljusare och ljusare). dock så använder hon 5 lager på denna figuren, vilket enligt mig är lite overkill, räcker gott och väl med 3 och möjligtvis en extra extrem highlight på de mest extremt ljusa områdena, men det är helt upp till dig att bestämma:). 

posta gärna bilder på hur utvecklingen din går:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: