Annons:
Etiketterevenemangtävlingarutställningar
Läst 1352 ggr
Janne Nilsson
2016-05-24 11:06

Förslag på figurrelaterat föredrag på C4 Open?

Hej!

Någon som skall till C4 Open i höst?
Jag har blivit ombedd att hålla ett föredrag om figurer. Så vad skulle ni vilja höra om alternativt lära er om?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
denstore
2016-05-24 11:19
#1

Bra tips för ansikten och händer är alltid välkommet.

wooderson
2016-05-24 11:37
#2

Hur man highlightar cammo, säger jag eftersom jag tänkte göra det på min gubbe, och funderar lite över hur man gör

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

mangemani4
2016-05-24 12:41
#3

hur man får till ett realistiskt tyg utseende när man målar figurers kläder, så att det inte ser så färgigt/slätt/platt ut.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
2016-05-24 15:31
#4

Tackar för tipsen!

Men tar även gärna emot fler.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MarkusN
2016-05-24 15:35
#5

Vet inte om det kallas light moduling, men detta att lära sig visualisera hur det (tänkta) ljuset faller på en figur och måla därefter är en utmaning för mig :-)

JaGa
2016-05-24 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Figurer & figurer! Dom här "figurerna" träffade jag på C4 i höstas. Har tänkt ta mig dit i år också. Vill gärna gå på ditt föredrag också Janne… ;-) (Janne Nilsson, Frank Glacking & Björn Eriksson)

Annons:
IKV91
2016-05-24 20:25
#7

Här kommer fler ämne. Hur ser stålhjälmar ut? Det flest hjälmar under WWII hade inga hjälmdukar. Hur målar man hudfärg? Solbrända soldater är en utmaning. /Roger

mangemani4
2016-05-24 22:35
#8

det kanske inte är ett rent figur målnings ämne, men att basa figurerna kan ju alltid vara trevligt att veta, alltså basa plattorna de står på.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
2016-05-25 08:21
#9

Tackar för förslagen och mer är välkomna om det finns.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

denstore
2016-05-25 09:25
#10

En sak som man skulle vilja veta hur andra gör är förbättring av lite äldre figurer. Har du några heta tips?

Janne Nilsson
2016-05-25 14:04
#11

#10

Du kommer inte att gilla det är. Men mitt tips är:  -Släng dem!
Om man är obekväm eller ny med figurer så är det mycket viktigt att man har bra figurer att måla, bra skulptering gör det lättare att måla. Du ser var skuggor och högdagrar skall vara och du behöver inte försöka korrigera, dölja eller kompromissa pga undermålig skulptering. För att inte tala om all tid du sparar.

Men det är ju också skillnad på om det är en Solofigur eller mindre alternativt större diorama. Ju mer fokus det är på objektet ifråga, desto bättre kvalite bör man ha.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-05-25 18:32
#12

Trevlig Janne, skall se om jag lyckas åka till släkten i Malmö och kombinera detta med C4 nu när du håller föredrag:) En sak jag vill bli bättre på är att få färgerna att "flyta ihop" utan att få kanter, tex när man använder flera nyanser av en färg. Tex ansikten och uniformer. /Erik

mangemani4
2016-05-27 02:02
#13

kom på en till sak som du kan ta upp, har sett att väldigt många gör misstaget(inklusive jag själv i början) och undrar sedan varför resultaten inte blir så bra, dvs att måla 1 tjockt lager istället för flera tunna, extra viktigt på mindre skalor där detaljerna är små och kritiskt viktiga att inte få allt för mycket färg runt omkring. det tror jag skulle uppskattas utav lyssnarna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Janne Nilsson
2016-05-27 07:44
#14

Vore det bra att gå igenom grunderna för Akrylfärg och Penselvård?
Och avsluta med lite tips och tricks?

Låter det som ett föredrag ni skulle vilja se?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

denstore
2016-05-27 08:40
#15

#11 Njae, då sparar jag nog hellre dem till en regnig dag. 😛 Vissa av mina äldre 75mm-figurer är troligen från ganska slitna formar, men trots allt har roliga poser eller från intressanta perioder. Ibland har jag en känsla av att jag borde försöka skärpa till detaljer och kanske göra veck och dekor tydligare.

Janne Nilsson
2016-06-01 08:46
#16

Bumpar lite!

Hur tyckte ni mitt förslag i #14 lät?

#2
Man kan highlighta färgerna var för sig och blenda övergångarna för sig. Ett bra tips för nybörjare är att blanda en generellt ljusare nyans och spä ut den med klarlack för att få den transparant och måla tvärs över mönstret. Samma sak med skuggorna.

#3
Jag brukar använda några lager filter som binder ihop färger och mönster för att slippa den målade effekten. Om man använder mörka eller ljusa filter så får man en smutsig respektive blekt effekt.

#5
Kör jag en kurs enligt förslaget så kommer jag att gå igenom den sk Stop Sign Rule och direkt samt indirekt skugga.

#7
Var inte rädd för att börja mörkt. Vallejos Cork är en ganska bra bas. Inte så vita highlights och mycket rouge på kinder, haka och näsa.

#12
Just utfjädring aka Blending beror lite på vilken typ av färg du använder. Om det blir det föredrag som jag föreslår i #14 så kommer jag att gå igenom det. Jag har själv haft svårt att lära mig det, trots att jag har läst mycket, sett videos osv. Men när någon visade mig live så tog det bara några minuter att förstå konceptet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-06-01 11:36
#17

#14 Blir super. Hoppas verkligen jag får möjlighet att komma. /Erik

mangemani4
2016-06-01 11:51
#18

#14 tycker absolut att du ska inkludera penselvård, ända sedan jag började med din lösning i tråden du skapade för ett tag sedan, så har mina penslar börjat att må mycket bättre, så det vore en kanon ide att inkludera det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: