Annons:
Etikettallmänt
Läst 882 ggr
[Jarl]
5/17/16, 4:56 PM

Vad är era värst köp gällande hobbyn!

Det finns en uppsjö nu av märken så man är villsen! Vilka märken ska man akta sig för? Eller onödiga saker som man inte behöver! Ska man klagga så kan jag börja hubrol färgerna håller för igenting torkar jätte snabbt i burken!  Tamiyas pigment smink är nog det löjligaste! Eller Mudinapot är riktig skit jag har inte spenderat så mycket pengar tackar för det. Det var andra tider för!

Annons:
mangemani4
5/17/16, 5:42 PM
#1

kan bara prata efter mina egna erfarenheter, men AMTs modeller(de flesta, finns några få guldkorn också) har jag tyckt är en mardröm att bygga, det blir snygga bilar i slutändan, men vägen dit är inte rolig.

sen har jag hört en hel del klagomål på Tamiyas klarlack, den ska tydligen få den färdiga målningen att "spricka", flisa sig,

personligen tycker jag att Tamiyas pigment "smink" kommer till nytta vid flera tillfällen, speciellt på bilar/lastbilar, underredet bla där man kan få till mycket fina smuts/rost effekter samt allmän vädring när man väl har fått koll på hur pigmentet fungerar. men det är ju en smaksak, vissa gillar det och andra inte:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Anmark
5/17/16, 5:44 PM
#2

Utan tvekan Vallejos primer samt AKs primer. Även Humbrols clear har ställt till problem.

mike gbg
5/17/16, 6:48 PM
#3

Humbrols clear är oftast inget roligt ämne

Decaius
5/17/16, 9:54 PM
#4

#2 Vad har du haft för problem med Vallejos primer, Johan? 🤔

Dioramabyggare
5/17/16, 10:33 PM
#5

Revells byggsatser. Kanske jag enbart haft otur, men alla de (relativt få, visserligen) Revellbyggsatser jag köpt har visat sig ha dålig spröd kvalité på plasten, och dåliga bygg- och målningsanvisningar.

Janne Nilsson
5/18/16, 9:20 AM
#6

#2
Dessa fungerar bra för mig. Dock kan det tänkas att de måste sitta på längre än normalt för att sitta ordentligt. Speciellt Vallejos. 1 dygn för polystyren, ca 3 dygn för resin och en vecka för vitmetall och fotoets.

#3
Humbrols klarlacker i burk suger men köper man Clearcote som kommer i glasflaska så funkar den bra.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Anmark
5/18/16, 12:50 PM
#7

Ptja vem vet. Jag har gjort rent plasten, sprutat många tunna lager och låtit det härda allt från några dagar till flera veckor men ändå så rullar det ihop sig när man ska slipa eller liknande. Samma problem som återfinns på många hemsidor. För mig finns det bättre alternativ så jag har kasserat dem.

mangemani4
5/18/16, 1:06 PM
#8

har aldrig upplevt det problemet med vallejos primer, sprutar på typ 1-2 tunna lager, väntar i typ 1 min och sedan så sitter det som berget, funkar ypperligt bra på figurer också. har bara failat 1 gång med vallejos primer, men det var för att flaskan hade stått allt för länge och jag inte hade skakat tillräckligt och det blev i stort sätt bara pulver som landade på modellen, men bortsett från det, aldrig haft problem.

men även jag har sett dessa negativa omdömen på olika sidor vilket förvånar en lite.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
5/18/16, 1:28 PM
#9

Min erfarenhet av Vallejo, såväl Model Air, Model Color som deras primer är att de tar väldigt lång tid på sig att härda ordentligt. Jag har testmodeller som är målade med Vallejos Primer - stor skillnad mot de som är 1 år gamla och de som är nymålade.

Upp till toppen
Annons: