Annons:
Etikettallmänt
Läst 4699 ggr
ElLobo
5/7/16, 12:10 AM

Nytt i verktygslådan, kv 2 2016 -- del 2

Vi fortsätter med tråden. Men kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

kv 1  2016 -- del 1del 2

kv 2  2016 -- del 1

Annons:
petzon
5/7/16, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#41 & 42 den typ av delningsapparat använder man i en fräs och någon sådan har jag inte <(ännu) så det får bli min hembyggda budgetlösning. Idag har jag slutfört bygget av hållaren för Dremelaxeln, (egentligen är det inte den Dremel utan en Cocraft) Såhär blev det monterat i svarven

petzon
5/7/16, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag förlängde tvärslkiden med en bit 8*50mm plattjärn med en fastskuvad klots i framänden så att den hamnar vinkelrätt. Skurvar fast den med en M10-skuv i verktygshållarens fäst och har borrat och gängat några hål i olika lägen för att kunna fästa verktygshållaren längre bak. En bit på vänstersidan är bortsågad för att få frigång mot verktygshållaren

petzon
5/7/16, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Själva hållaren för Dremelaxeln är ett lettringsverktyg som följde med i kittet med verktygshållare. Kommer inte att använda just detta verktyg eftersom jag har ett bättre lettringsverkyg med knipfunktion (lägre sidkrafter) Så jag fräste bort stål för att få plats med axeln. Försökte först fräsa med en pinnfräs i chucken, men stålet är härdat så det gick inte. Fick ta till vinkelslipen istället och vid detta arbete var jag lite klantig så jag råkade ut för en baconincident. Hade en flanellskjorta på mig och sprutet från vinkelslipen satte eld på skjortan. Den brann med 10 cm höga lågor så jag fick ett rejält brännmärke på magen och en doft av bacon i garaget. Har fortfarande ont trots att det nu gått tre dagar sedan jag brände mig

petzon
5/7/16, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dremelaxeln kläms fast med ett par skruv

Banjoman
5/8/16, 3:06 PM
#5

#1–#4 Uj uj uj uj … 🤤🤤🤤👍👍👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/8/16, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Körde i går eftermiddag en runda med bilen och besökte ett par modellaffärer, i akt och mening att fylla på framförallt limförråden. Så fick jag t.ex. köpt en förpackning av ZAP:s förträffliga armeringsharts …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/8/16, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… liksom ett sortiment av deras likaledes förträffliga cyanoakrylater (samt en flaska tilllhörande debonder), ity de öppnade förpackningar jag hade liggande börjat förfaras.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/8/16, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag köpta också mer 24-timmarsepoxy – eller, om man föredrar, 30-minutersdito; 30 minuter tar det nämligen innan den grundhärdar medan 24 timmar krävs för genomhärdad (och stark!) fog. Det går åt en del sådan här till Moonbeam-bygget, nämligen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/8/16, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Till sist bidde det också lite reservskruvar för att fästa servohorn på Hitec-servon, samt en passande liten skruvmejsel; en påse för servon med metallkugg, och en för servon med syntetdito. Den skruv som följde med segelvinschen jag köpte härförleden passade nämligen inte riktigt riktigt i gängorna (!) utan behövdes bytas ut, och några extra sådana skruv är det alltid praktiskt att ha i gömmorna … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
5/9/16, 7:55 AM
#10

#8: Har sett dom där på håll och funderat på är dom lättrinnande? dvs måste man blanda dom i en mugg? Funderade i ett svagt ögonblick på om dom kunde varas bra till knivtillverkning skulle ju vara superenkelt att bara hälla ner epoxy i hålet i handtaget fast då skulle man behöva hänga upp knivfixturen uppochned så att inte limmet rinner ut över hela fixturen, men då lär det väl rinna över handtaget när man sticker ner tången i handtaget 🤔 kanske inte så lysande idé trots allt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
5/9/16, 8:33 AM
#11

#10 Detta är "vanligt" epoxylim, till skillnad från armeringshartsen i #6; den senare är mycket lättrinnande, men inte något särskilt starkt lim. Epoxylimmet i #8 å andra sidan ger mycket starka limfogar, och precis när det är nyblandat rinner det hyfsat bra, så jag blandar alltid i en liten engångsskål av plast.

Även om jag inte skulle beskriva det som direkt lättrinnande är det dock så att det, till dess det börjat härda på allvar (dvs. under de först +/- 20 minuterna efter att ha blandats), fortsätter rinna om det kan – först sakta och vartefter allt trögare, men flyttar sig gör det definitivt.

Som med allt epoxylim går det bra att torka bort eventuellt överflöd innan det härdat med hjälp av denaturerad sprit.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/9/16, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som ett brev på posten, landade ett litet pkt hos mig. Tre meter AB slang, i ändarna 1/4 samt 1/8.

Skall direkt in i verkstadskompressorn och skarvas med en AB slang 1/8 i båda ändar

//håkan

bommen99
5/9/16, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I samma pkt fanns ett antal nipplar/anslutningar som behövs för multipla anslutningar

Vore väl tusan om jag nu inte skall få ihop - skangar - sprutor- kompressorer i ngn form av fungerande symbios

//håkan

Annons:
Banjoman
5/9/16, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fick i dag ett avlång paket från The Wood Rack (som tagit över verksamheten från Twigfolly, vars innehavare gått i pension) med däri en uppsättning lösvirke, i huvudsak päronträ i form av drygt 56 meter 1x5 mm-list samt fyra stycken 1x75 mm flak, och därutöver några meter vardera av smålister i päronträ, valnöt och lind.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/9/16, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14. Intressant med päronträd, ngt speciellt ändamål?

När leveransttiderna sträcker sig till över 4 veckor, kan det hända att man glömt vad man beställt, i alla fall gör jag det ibland. I dag kom ytterligare ett pkt med ytterligare en AB slang, en spiral slang. I båda ändar 1/8'

Blir som julafton då man öppnar pkt, vad kan det vara??

//håkan

Banjoman
5/9/16, 4:00 PM
#16

#15 Jupp. Allt skall bliva uppenbarat. Så småningom. 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
5/9/16, 10:10 PM
#17

#10-11 Epoxylim blir mer lättrinnande om man värmer det, dessutom blir fogen både starkare och härdar fortare. Inom industrin är det vanligt att härda epoxy i ugn. Värm dock inte för mycket för då bryts limmet ner och en del otrevliga gaser kan uppstå. Håller man sig under 100 grader borde det dock inte vara något problem. Hushållshugn, hårtork eller en mycket försiktig dutt med creme bruéebrännnaren kan vara ett bra sätt att få limmet att flyta bättre och luftblåsor att gå ur limmet

starhawk
5/10/16, 8:00 AM
#18

Har hört en uppgift på att vanlig "epoxy tublim" inte skall värmas till mer än 40 grader, det där limmet som används inom industrin har kanske en annan sammansättning? 

Inom knivslöjden är det vanligt att man värmer skaftmaterialet med en hårtork under fyllandet av hålet för tången, själv tänker jag testa en metod som jag lärt mig från bakandets värld, man lägger skaftmaterialet på elementet kvällen innan (i bakandets värld lägger man sirapsflaskan på elementet för att få det mer lättflytande, lättare att portionera direkt ur flaskan då)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
5/10/16, 10:50 PM
#19

#18  40 grader tycker jag låter fegt. Läser man det  tekniska databladet på exempelvis Casol strong Epoxy så anges härdningstider för olika temperaturer, varav den högsta är 100 grader, Ett annat vanligt epoxylim; Super epoxy hittar jag inget tekniskt datablad på ( men det brukar alltid vara svårt att få tag på tekniska datablad på Loctites produkter, inte ens på deras proffslimmer lyckas de skaka fram datablad när vi bad om det på jobbet), men i den allmänna produktbeskrivningen anges temperaturbeständigheten till max 150 grader. Denna temperatur antar jag är för härdat lim, men nog borde det ohärdade tåla mer än 40 grader.

Banjoman
5/11/16, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ett par billiga (= bortkastbara) elementpenslar köpte jag i dag på byggmarknaden …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/11/16, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

… som ligger intill gallerian där det finns en modellbutik; i den senare köpte jag såväl 4, 5 och 6 mm mässingsrör …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/11/16, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

… som en flaska vanligt (trögare) Tamiya-lim och en färsk förpackning Milliput.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/11/16, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ett besök på apoteket, slutligen, resulterade i två flaskor denaturerad sprit.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[jamtestam]
5/11/16, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ett litet fynd vi gjorde.
Sålde ju min Ak färg och ska nu ge plats åt Model Master.
Har lite annat på ingång också.

robban64
5/13/16, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Äntligen!

robban64
5/13/16, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mmmm:-)

Larsa123
5/16/16, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Fick hem ett litet rörböjningsset idag from K&S

Annons:
Proosen
5/16/16, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Har inte skaffat mycket till verktygslådan på ett tag men när det nu blev något tog jag i rejält istället. En ny och framförallt tyst kompressor blev det. / Niclas

Banjoman
5/16/16, 2:41 PM
#29

#28 Gratulerar!!! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
5/16/16, 3:08 PM
#30

Själv har jag skaffat verktyg men dom är inte avsedda för modeller så dom platsar nog inte här som t.ex. en rågummiklubba med det förpliktikande namnet Roughneck.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
5/16/16, 3:18 PM
#31

#19: "Ett annat vanligt epoxylim; Super epoxy hittar jag inget tekniskt datablad på ( men det brukar alltid vara svårt att få tag på tekniska datablad på Loctites produkter"

Super epoxy var från början Casco som distribuerade är dom lättare att få att hosta upp tekniska datablad? Det limm som det var frågan om när 40 grader nämndes var Araldites långsamhärdande tvåkomponent, fast dom kanske hade slarvat bort sig i begreppen dom nämnde att det inte härdade snabbare av den temperaturen också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
5/16/16, 3:32 PM
#32

#28 En fin kompressor, väl värd sina pengar. Riktigt bra!

[jamtestam]
5/16/16, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Idag låg det ett trevligt paket i lådan från UK. 
Ett tunnflytande CA, så nu kan bygget äntligen fortsätta.

petzon
5/16/16, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Idag dök det upp lite reservdelar till min AB. Som vanligt snabb service från SnM Stuff. Priserna är bra jämfört med andra näthandlare, men jag kan inte låta bli att tycka att 15,9 £ för 0,1 g mässing är lite i magstarkaste laget, kilopriset blir 1,89 miljoner svenska kronor.
O-ringen är till färgkoppen, denna del finns inte som orginaldel, näör man sliter ut packningen så måste man köpa ny färgkopp med färdigmonterad packning, men SnM har tagit fram en piratdel, men 5,25£ för en O-ring känns lite häftigt, funderar på att ta den till jobbet och mäta upp den i mätmaskinen, det borde gå att köpa som standard O-ring

Annons:
bommen99
5/17/16, 9:24 AM
#35

#34. Jo, vissa priser är lite väl magstarka. Betr O ringen då, Jag antar att den som tillverkat färgkoppen inte har tillverkat O-ringen också, utan den är med stor sannolikhet en "köpesvara" någonstans och till ett betydligt lägre pris än piratringen. Du får nog låsa in mässingen i kassaskåpet 😉

//håkan

Banjoman
5/17/16, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

I dag kom ett kuvert från CMB, med däri en laddning M2-muttrar i mässing av RB:s välkända tillverkning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/16, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

I samband med dagens veckohandling i livsmedelsaffären passade jag på att fylla på förrådet av bomullstussar samt sminkborttagningskuddar; de senare använder jag framförallt när jag tvättar eller annars gör rent med denaturerad sprit …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/16, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag köpte därtill ytterligare ett par askar med engångsgrejor för cocktailmat, vilka är perfekta för att blanda epoxy och liknande saker.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Filbrännan96
5/20/16, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Beställde i söndags och fick hem idag. Bra service Flory Models 🙂

Detta lär räcka för ett antal modeller 😂

"It´s all about the details"! Cool

[jamtestam]
5/22/16, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

För nån vecka sen fick jag hem dessa gjutformar.

[jamtestam]
5/22/16, 8:13 PM
#41

Och jag märkte att det var svårt att få ut luftbubblor när jag göt i mina nya formar så fick byggt ett skakbord.

Annons:
bommen99
5/23/16, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

I dag var det för varmt för hobbypul. Således en inkösrunda med AC på högvarv i bilen till varuhus med AC

Spackel. Översta är ett ordinärt 2 k spackel. Funkar bra vid större rep och hyfsat lättslipat

Det undre är ett 1 k finspackel, nästan rinnande som sirapungefär. Lite "smetigt" att bre ut. Kort torktid o mkt lättslipad o bra bris ca 50 sek för 1 kg

bommen99
5/23/16, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nästa stopp blev en större butik, typ Bauhaus. Filar nöts ju och roligare med nya fräscha. Priset inget att klaga på, under 50 sek för alla (det skall vara 3 pkt småfilar, men ett pkt gömde sig för fotografen..

Roterande slip till Dremeln samt en handborr med lite borrar o bits

bommen99
5/23/16, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Sökte i en butik efter UHU hard men hittade bara dessa. Hoppas de funkar

bommen99
5/23/16, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

en färgspruta åkte med. Förstår inte vad jag skall ha den till men den var billig. OBS, rengöringsverktyg medföljde (tandborste)

bommen99
5/23/16, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Skärmattor och lite trälister inhandlades också. Mest för att jag hade bilen med mig och att balansera dessa saker på en MC är inget för mig, i synnerhet inte i denna trafik

bommen99
5/23/16, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Slutligen skulle det bli en tryckreg. Jag hade ju inhandlat lite AB kopplingar så att jag kunde ansluta garagekompressorn till AB se #13, ovan.

Det blev inte så lyckat, allt funkade utom skarvkopplingar (1/8) så att jag kunde förlänga/skarva två AB slangar. Fick använda filtret som skarv för att testa. Nu har jag dock införskaffat denna regulator och jag kan reglera trycket utan att behöva gå ut till kompressorn (står i och för sig utanför fönstret, men ändå liksom)

Kan meddela att införskaffande av en sådan simpel sak som en tryckregulator inte är det enklaste sak här. Ni skulle bara veta vad vissa expediter tog fram för saker de trodde jag ville ha.

Denna lilla inköpstur som omfattade 4 olika affärer tog 5 timmar, ngt som man förmodligen klarat på en timme i Sverige.

Nåväl, hoppas på en temp under 30 i morgon så man kan börja utnyttja alla saker man köpt😃

//håkan

bommen99
5/23/16, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Oj, glömde själva tryckregulatorn., Det var faktisdkt den som var det egentliga inköpsföremålet så att säga. Således får den avsluta köprundan

//håkan

Annons:
ElLobo
5/23/16, 12:09 PM
#49

Tråden fortsätter i del 3.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: