Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1407 ggr
ubjs
2016-04-30 09:06

Bluejacket Bowdoin bra byggsats?

Är byggsatsen bra? Eskader tycker att dom europeiska byggsatserna är sämre, minst sagt. Är skillnaden så stor? m Mvh UB

Annons:
MarkusN
2016-04-30 09:51
#1

Hej UB!

Vad som är kvalité - och inte minst "upplevd kvalité" är ju ganska individuellt.

Hade en enda tillverkare av byggsatser varit överlägsna alla andra, ja då hade ju de andra inte funnits kvar ;-) 

Men ja, kvalitén på de Bluejacket byggsatserna som Eskader säljer är generellt god, t o m hög. 

Men, jag vill (med min upplevda kvalité) framhålla att europeiska märken som Amati, Victory Models och Caldercraft är minst lika bra och ibland även (mycket) bättre. 

Saker och ting kan ju även variera från byggsats till byggsats inom samma tillverkare, beroende på hur gammal grunddesignen på byggsatsen är.

Jag går igång på det här ämnet som du märker, för jag stör mig på att det så ofta baseras på ytterligheterna. Det händer då och då att jag läser i forum att amerikanska byggsatser skulle vara överlägsna europeiska. 

De som gärna drar denna slutsats (inte sällan amerikaner) gör jämförelsen genom att plocka ut kännetecknen från de "slarvigaste" europeiska tillverkarna (Artesania Latina=tveksamma byggmaterialval samt Corel/Mamoli= ytterst tveksam historik på förlagan, eller rent uppdiktad) - och jämför dessa med två av de främsta amerikanska tillverkarna Bjuejacket och Model Shipways (som har god research på förlagan och bra byggmaterial).

På vägen fram  i sin argumentation "glömmer" de bort framstående europeiska tillverkare, som Caldercraft m.fl som mycket väl kan ligga före sina amerikanska kollegor - och de "glömmer" också lika smidigt bort de amerikanska tillverkare som ofta blir utskällda, även på hemmaplan, tex Dumas.

Tack för att jag fick skriva av mig, hoppas jag svarade på frågan också! 😇😃😉

Kortversionen av ovan är annars att ja jag tror du kommer att bli mycket nöjd med en byggssats från Bluejacket. men nej wowfaktorn i förhållande till en från Caldercraft/Victorymodel/Amati anser jag är obefintlig.

Upp till toppen
Annons: