Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2180 ggr
Filbrännan96
4/24/16, 6:59 PM

Badger Stynylrez

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanken med detta inlägg var egentligen bara att visa er vad jag tycker om denna omtalade primer. Stynylrez tycks ha funnits i snart ett år, drygt och har fått mycket god kritik och omdömen bland många byggare världen över och jag med kan instämma om att detta är min nya favorit när det kommer till primer.

Här ser ni (förhoppningsvis) en bild på hur resultatet blev efter två lager. Man fick fram en snygg jämn yta som kommer fram med en lite halvblank yta som dessutom torkar snabbt och ska vara ganska "slipvänlig" efter att den torkat tillräckligt. 

Man behöver inte förtunna den enligt beskrivning och den spottar inte heller när nålspetsen kloggar igen som Vallejos gör. Visserligen fick man ta bort det som bildades runt nålen för att vara säker att den ska spruta bättre men det var inga problem alls. Står också att torkningstiden på denna är nånstans kring 5-8 min (3min med hårtork om man vill snabba upp).

Jag kan starkt rekommendera att ni testar denna då den har många fördelar som inte så många andra primer har. Helt enkelt en riktigt bra primer 👍

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
Filbrännan96
4/24/16, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Försöker visa lite närbilder!

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
4/24/16, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nosen

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
4/24/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Undersida

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
4/24/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

"It´s all about the details"! Cool

robban64
4/24/16, 9:36 PM
#5

Ser bra ut.Har du testat med maskeringstejp,sitter färgen kvar?

Filbrännan96
4/24/16, 9:41 PM
#6

Attans det tänkte jag inte på men utifrån vad jag har sett så ska det inte vara några problem. Här finns en utförlig video på hur den funkar. Testar det mesta inklusive slipning: https://www.youtube.com/watch?v=llD_DjsiLx0

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
Falken70
4/24/16, 9:51 PM
#7

Vad hade du för tryck o munstycke? 
Jag klarar inte att spruta den ur flaskan utan förtunning.

#5; Den klarar maskeringstejp utan bekymmer!

Filbrännan96
4/24/16, 10:34 PM
#8

#7 Jag hade 0,4 Nozzle set och tryck som låg strax under 3 bar/40 psi

"It´s all about the details"! Cool

[Hayabusa]
4/25/16, 12:23 PM
#9

Tack för infon, Filbrännan96 👍

Falken70
4/25/16, 1:19 PM
#10

@ #7; Tack för det! Jag får alltså testa stora sprutan o rejält med tryck! 

Jag har annars spätt med vanlig X20 med gott resultat i lilla sprutan. 

Tycker att primern har riktigt bra vidhäftning. Fick för mig att måla om en misslyckad Spit. Gjorde ren den med T-Röd, all färg (Gunze) försvann enkelt, men primern blev kvar om jag inte gnuggade riktigt ordentligt.

Filbrännan96
4/25/16, 1:31 PM
#11

#9 My pleasure! 😎

#10 Jag har nästan alltid lärt mig att använda lite högre tryck för att förhindra ett sorts prickmönster på flowet som syns och blir rätt fult om man får det på sin modell så högre tryck är alltid bra men också se till att man har tillräckligt med thinner. Prova dig fram så du får bra resultat.

"It´s all about the details"! Cool

Falken70
4/26/16, 1:35 PM
#12

Testade 0,3mm o 3 bar igårkväll. Funkade till en början men efter ett tag cloggade munstycket igen 🤔

Hade varit smidigt att kunna köra den "ren", men jag får allt fortsätta förtunna den, då funkar den klockrent för mig - även i lilla 0,15-sprutan.

Filbrännan96
4/26/16, 1:44 PM
#13

Tror det är bäst att man kör på ett munstycke/ nål på minst 0,4 för att ska funka? Badger säger själva att det funkar bäst med 0,5 på etiketten vill jag minnas.För mig var det inga problem att köra "ren" så länge man höll koll på att det inte cloggade för mycket. Viktigt att man håller ett rätt högt tryck så att färgmängden kommer ut jämnt.

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
Upp till toppen
Annons: