Annons:
Etikettpansar
Läst 5046 ggr
Rone
2016-04-20 00:09

Sherman M4A3E8 Thunderbolt VII 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar Shermans, dessutom gillar jag Thunderbolt flygplan! Kanske därför denna byggsats fångade mitt intresse?  Vid vidare efterforskning visar det sig att denna individ är klart intressantare än så. Den tillhörde den väldekorerade Lt.Col. Creighton Abrams, som senare fick ge namn åt M1 Abrams vagnarna. Han var förmodligen den mest framgångsrike av alla amerikanska "tankers" under WWII och det finns en hel del att läsa om honom och vagnen. 

Självaste vagnen är uppgraderad med en massa extra pansar påsvetsat på strategiska ställen. Dessa modifikationer gjordes i fält och skars oftast ut av skrotade vagnar. Det kan därför skilja en hel del mellan olika vagnar hur detta utfördes. Denna har fått extra pansar i fronten, på sidorna av skrovet och på tornsidorna. Vagnen var dessutom ovanligt uppseendeväckande med färgrika märkningar på sidorna och stjärnor väl synliga på tornet.

Egentligen håller jag på att bygga andra projekt åt en samlare, men tänkte bygga lite på denna medans spackel och färg torkar så det kan nog ta en stund att färdigställa den.

Bild på boxart!

Annons:
Rone
2016-04-20 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Undervagnen är ihoplimmad, väldigt många små delar till HVSS hjulupphängningen gjorde jobbet rätt svettigt! Dessutom Dragons sedvanligt dåliga beskrivningar! Överdelen ligger ännu bara löst på, den ska ännu få mer detaljer men visar hur det ser ut just nu. Det övre frontpansaret och på sidorna är på plats och har fått svetsar av styren stripes upplösta i tunnflytande Tamiya lim och därefter bearbetade. Ytan runt luckorna har fått gjutstruktur och gjutmärkningar av resin från Archer, antagligen inte helt korrekt märkning men vill ändå att de ska finnas såna där.

Rone
2016-04-20 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har hittat en bild som visar denna vagnen, här kan man någorlunda se hur den är packad och utrustad. Ska väl försöka efterlikna det så gott det går.

Rone
2016-04-20 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det följde med lite ets i byggsatsen, bland annat den här last hyllan baktill, har börjat lägga till lite detaljer enligt förebilden. Dragon har däremot varit väldigt snåla med sånt som vanligen medföljer på vagnar såsom reservhjul och bandlänkar. Jag har därför svarvat till ett reservhjul av styrenplast, alla bulthål kom väl inte riktigt hundra rätt men det funkar. Det ska senare placeras på sidan av vagnen , ska se om jag kan hitta några bandlänkar också?

Rone
2016-04-20 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild på en annan vagn som har ett liknande frontpansar, det är väl ungefär så här det ska se ut.

[Hayabusa]
2016-04-20 07:30
#5

👍

Decaius
2016-04-20 08:12
#6

Läckert bygge. Gillas skarpt!

Annons:
DIOWORK
2016-04-20 13:21
#7

Ah fy tusan vad snyggt det blir Rone:)

Rone
2016-04-20 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack ska ni ha!🙂 Jag hade annars tänkt bygga en Sherman i skala 1/35 men blev så inspirerad av alla era fina 1/72or som bevisar att det finns stor potential i denna skala! Dragons små Shermans är i stort sett mycket fina byggsatser, byggde även en för några år sedan som utrustades för transport på en Dragon Wagon.

Rone
2016-04-20 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag håller på att studera den gamla bilden för att klura ut vad som är vad i utrustningen. Något verktyg är instoppat genom den svetsade öglan som jag ringat in, frågan är om det är släggan eller spaden eller kanske nåt annat?

DIOWORK
2016-04-27 12:28
#10

Tyvärr har jag ingen aning vad som är på bild #9 men jag måste bara få säga att fordonen på bild #8 håller högsta klass! Det ser ut som de ingår i ett diorama, jag blir så nyfiken, vad är det du har i garderoben? he he.

Rone
2016-04-27 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Tack, kul att du gillar det gamla bygget!🙂

Hehe…jo jag har en del i garderoben!

Till den bilden använde jag den stora halvfärdiga basplattan som jag visade i någon av dina trådar, den har fått vara fotobakgrund till en hel del olika 1/72 byggen. Men jag påbörjade faktiskt en egen liten platta i A4 format till det här ekipaget, fattar inte varför det ska vara så svårt att avsluta projekt i slutstadiet? Det fattas lite detaljer såsom vatten i dikena, en gräsrand i mitten av vägen och kanske var det nåt mer. Jag har gjort en krater i diket, har för mig att jag tänkte ha något som kraschat där så transporten fått problem att ta sig förbi. Kanske var det just det jag körde fast på och bygget har blivit liggandes i många år. Rotade iallafall fram det och fotade ikväll, borde kanske gå att färdigställa?

Rone
2016-04-27 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag fått lite grejer till Sherman bygget iallafall! Figurerna från Black Dog ser riktigt fina ut, dessutom följer det med en kvinna som räcker fram gåvor! Klart användbar om jag gör ett diorama av det här, även en metall pipa fick det bli!

Rone
2016-04-27 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Köpte även en sats med diverse packning, lådor och behållare av olika slag som kan vara användbart!

Annons:
JaGa
2016-04-27 22:32
#14

Himmel och plättar vilken inspirerande byggtråd och snyggt bygge…👍

Ska bli riktigt roligt att följa!

Rone
2016-04-27 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den här stridsvagnsbesättningen får kanske bli ett komplement till de andra, ser inte lika fina ut som Black Dog!

Rone
2016-04-27 22:35
#16

#14 Tack JaGa, kul att du gillar det!🙂

[Hayabusa]
2016-04-27 23:12
#17

Det här gillas skarpt 👍

IKV91
2016-04-28 06:59
#18

Väldigt trevligt! Jag drabbas av akut behov av att bygga en Sherman!

JaGa
2016-04-28 08:48
#19

#9   Tycker skaftets form ser ut att vara liknande det som yxor har. Men om det är det , är en annan femma…🤔

#18   Jag också….🙂

wooderson
2016-04-28 11:34
#20

Oj det här ser ju ut att kunna bli hur bra som helst. det skall följas med spänning

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
2016-04-28 13:32
#21

Kan vara svårt att avgöra utan färg på men nog tycker jag MR´s figurer ser bättre ut en Black Dog´s?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-04-28 18:54
#22

#11 JA slutför detta grymma bygge!! En utbränd Jeep eller Kubelvagen som ligger i diket, några soldater som tittar på en karta eller bara står och glor på vraket, kanske en skadad Jeepförare som sitter i dikeskanten. Blir hur bra som helst, heja heja Rone!!:))

Rone
2016-04-28 23:28
#23

Tackar för alla värmande kommentarer, och verkligen kul om det sätter fart på fler Sherman byggen!🙂

#19 Tackar för hjälpen! Det skulle helt klart kunna vara en yxa med tanke på skaftet som du nämner!

#21 Ja det är nog som du säger svårt att riktigt se hur de ser ut utan färg, helst den blekgula färgen förvirrar. Black Dog´s figurer har dock lite finare uppbyggnad med lösa händer och huvuden, men det finns både för och nackdelar med båda märkena. Jag tror de kommer att komplettera varandra bra, det fattas ju en gubbe i Black Dog för att bli en hel besättning. Det var dock inte ovanligt med endast fyra eller rentav bara tre i besättningen, jag ska forska lite hur det stod till med den saken i den här vagnen.

#22 Riktigt bra tips från coachen! Gillar idén med en Kubel! Man kan tänka att den hamnat i diket efter ett anfall av ett flygplan, kanske dock inte utbränd då den hamnat i vattnet? Jag kan tänka mig en ganska cool scen där fordonet ligger halvt under vattnet, och några soldater som försöker fiska upp liken eller de skadade ur vattnet? Måste nog ta tag i det här framöver!

DIOWORK
2016-04-29 00:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Där har du det, en Kubelvagen i diket delvis i vatten, men amerikanerna struntar i de tyska liken, låt dom istället vara på Lugerjakt:))

Rone
2016-07-01 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Det där blev en riktigt grym flyer! Hehe, ja inte stannar man väl en hel tank transport bara för att vara finkänslig, järnkors och luger är det givna målet för ett sånt stopp, helt rätt!!😃

Det var ett tag sen jag uppdaterade det här bygget, men jag har ägnat en hel del tid åt studier i ämnet. Köpte några riktigt bra böcker som har fört klarhet i mycket när det gäller utseendet och utrustning både på den här vagnen och andra! Steven Zalogas böcker är proppfulla med bilder och bra förklaringar till dessa. Zaloga är både en duktig historiker och dessutom en grym modellbyggare, han har gett ut massor av böcker i båda ämnena. Boken om Creighton Abrams är en mycket intressant beskrivning av hans personlighet och bedrifter genom hans karriär, dock inte så många bilder som jag hade hoppats på.

Rone
2016-07-01 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Bygget går vidare med detaljering, det ska dock ännu petas dit lite mera av den varan. Abrams ska få en egen kulspruta framför sig som denna vagn extrautrustats med. Det framgick rätt bra i böckerna att det modifierades rätt vilt i fält och få vagnar har samma utseende. Ett lyse är bortkört och signalhornet är uppflyttat mot föraren. Figurerna blir som väntat en blandning av de två tillverkarna, De sitter ännu löst men det har varit att mycket passande av luckor och sånt för att alla vinklar ska stämma. All lös utrustning på vagnen är ännu just löst påsatt, och det mesta kommer från tillbehörssatsen av resindelar, det kan ännu bli en del ändringar. Alupipan tycker jag är en riktig skönhet!

Rone
2016-07-01 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är bakdelens utrustning, det kan nog bli lite ändringar även här. På den gamla bilden jag visat tidigare i tråden syns tydligt att det ligger en signalflagga för att undvika bli träffad av eget flyg ovanpå packningen. Den har jag tillverkat av tunn mjuk metall och ska ha färgen rosa när den målats! Tornet har fått gjutstruktur i form av flytande spackel!

Annons:
wooderson
2016-07-01 07:49
#28

Oj vilka detaljer, det här kommer bli riktigt snyggt!

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

JaGa
2016-07-01 08:51
#29

Japp, det är bara hålla med. Imponerande bygge minst sagt! 

Kommer säkert bli riktigt snyggt…🙂

[Hayabusa]
2016-07-01 09:37
#30

Coolt! Det här gillas 👍

[Jarl]
2016-07-01 13:30
#31

Super snyggt packningen ser jätte bar! Vad får man för dekaler med i boxen?

Rone
2016-07-02 00:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#28-31 Tackar så mycket för de värmande kommentarerna!🙂

#31 Angående dekalerna i byggsatsen så visar jag här en bild på dessa. Jag har läst på en del från andra byggare av den här modellen på nätet, där framkom det att de tidiga utgåvorna visade sig ha felaktigheter på just dekalerna. "Thunderbolt VII" var skrivet åt samma håll på båda sidorna vilket är felaktigt, dessutom var namnet på den alternativa vagnen felstavat! Men i min byggsats har Dragon skickat med en extra liten dekal med de korrekta ändringarna, man kan ju undra varför de inte bara bytte ut hela dekal arket till en korrekt? Stjärnorna kommer jag dock byta ut mot Archer dry transfer.

[Jarl]
2016-07-02 02:17
#33

Det här kommer bli bra! Man kan se målningen på bild i ditt inlägg #2 om jag inte ser fel? Vad bra de rätta till det

DIOWORK
2016-07-02 09:27
#34

Toppklass på allt som vanligt Rone:) /Erik

Annons:
robban64
2016-07-02 21:51
#35

Ahh,vad tjusigt! Blir lika imponerad varje gång när jag ser alla dessa 1/72 byggen.

flyingdragon
2016-07-03 23:40
#36

Jösses! den kommer att bli grymt fin. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Husse1
2016-07-04 18:35
#37

Extremt hög coolhetsfaktor med "stowage" och besättning! I synnerhet i den skalan!

Rone
2016-07-04 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#33-37  tackar, riktigt kul att ni gillar det här!🙂 Ja det är lite av en utmaning att detaljera i den här skalan, men än så länge ser jag riktigt bra på nära håll så det är bara att köra ett tag till!

#33 Helt riktigt att det är målningen som syns lite av på bild #2, den vagn som syns på boken om Abrams i bild #22 är från nåt museum och är felaktigt målad, ja det är inte ens rätt sorts vagn.

Dragon har gjort en byggsats av föregångaren till Thunderbolt VII i skala 1/35, men även här har de märkt vagnen fel med Thunderbolt IV när det ska vara VI! Det var i den vagnen Abrams var med att befria Bastogne in " battle of the bulge"! Den var efter det utsliten och de blev då tilldelade en ny Sherman M4A3E8 som då döptes till Thunderbolt VII och var den tredje i raden sedan landstigningen!  Det är förövrigt en riktigt fin byggsats och lådan är fullproppad med delar, även två figursatser följer med!

[krutgubben]
2016-07-04 22:03
#39

En Sherman med extra allt, hur läcker som helst. Följer med stort intresse!

Rone
2016-07-04 22:09
#40

#39 Tackar!🙂

Rone
2016-07-05 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Den främre packningen jag visade förut var en hel färdig resinbit, men efter lite funderande byter jag ut den. Plankan la man dit  mellan de två stänkskärmsfästena och borde bli tydligare, dessutom användes oftast en ganska grov planka typ 2" , dessutom ska det inte ligga packning i vägen för den främre kulsprutan! Så här är ungefär utrustad enligt bilder jag sett, ovanligt nog verkade den här vagnen inte ha någon bogservajer!?

Annons:
DIOWORK
2016-07-05 01:59
#42

Jag häpnar över all kunskap som flödar här på forumet! Riktigt roligt att läsa och snappa upp saker. Tack Rone och alla ni andra:)

[Hayabusa]
2016-07-05 10:27
#43

#41 Det kan ju tänkas att vajern tappats bort? Eller använts till något och sedan "försvunnit"?

[Jarl]
2016-07-05 14:26
#44

Riktigt pilligt i 1/72🤓

IKV91
2016-07-05 14:51
#45

Ser väldigt fint ut! Ser fram emot när du får på lite färg.

Rone
2016-07-05 23:38
#46

Tackar!

 Ja det ska bli spännande att få på lite färg. Jag har ju bearbetat plåtar med struktur, lagt svetsfogar, gjutmärkningar och sånt. Det är först med färgen på plats man ser på riktigt om det ser bra ut!

#43 Ja det kan nog tänkas att det är på det viset, den lär ju ha funnits med i bas utrustningen. Jag läste i boken om Abrams hur stridsvagnarna när det var riktigt dåligt väder fick släpa halvbandarna genom gyttjan, man förstår då också att allt material måste ha vart väldigt skitigt!

ElLobo
2016-07-05 23:54
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: