Annons:
Etikettpansar
Läst 2402 ggr
wooderson
4/19/16, 10:31 PM

8-hjulig tysk pansarbil, Tamiya 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ju lite lim på posten igår så då var det äntligen dags att börja med den här fulsnygga bilen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
4/19/16, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lådan öppnades med vanlig förväntan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/19/16, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är inte så många delar så bygget har flutit på fint. Däremot är det nog ganska uppenbart att det här i grunden är en ganska gamal sats 1973-2008 står det på en av ramarna, men lite nyheter är väl inkastat, vid en jämförelse kan ju bilden av vad jag gissar är orginalbesättning konta nygjuten gubbe vara talande

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/19/16, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nåväl, till bygget, det flyter på fint, men passform och gjutkvallitet är ju helt klart på gränsen till vad som är riktigt roligt. Gjutmärken här och där, gjutskägg på det mesta, och vissa passformsproblem. Inte direkt som en nyare sats av Tamiya som nästan bygger sig själv. Vill man vara noga får man väl skrapa de flesta delarna, jag har dock inga sådana ambitioner med det här bygget, jag gillar förebilden, den är liksom cool för att den är så ful.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/19/16, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Underredet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/19/16, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hann inte så mycket mer idag,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
4/19/16, 10:50 PM
#6

Häftigt åk!

1973 var nog den byggsatsen bland det bästa man kunde bygga, imponerande att de ändå står sig hyfsat!

Annons:
DIOWORK
4/20/16, 10:31 PM
#7

Det där kommer du fixa fint Woody:) Ja snacka om fult men ack så användbart fordon för tyskarna!

wooderson
4/21/16, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack 91 o Rone, jo det måste helt klart ha räknats som högsta klass när det begav sig, nu är det väl inte det men likväl inga större problem med byggandet om man inte är allt för kräsen, alt perfektionistisk.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/21/16, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det mesta flöt fint igår, så vips var den klar

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/21/16, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I lådan fanns lite extra utr, typ lådor stora väskor och bensindunkar så jag blev lite wild and crazy och hängde på allt som gick, tanken är ju att den ska få ökenfärger så tre spadar oh massa vatten flaskor det går nog åt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/21/16, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/21/16, 7:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/21/16, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Får se om det blir målning ikväll eller en annan dag, tänkte grunda den i grått och applicera dekalerna och sen måla med en färg som heter washablesand, blir en lite ny teknik som kunde vara rolig att prova

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
IKV91
4/21/16, 12:53 PM
#14

Raskt byggt som vanligt.!

Byggde den själv för några år sedan. dock valde jag ett afrika tema.

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/52b5a987ce12c461590003f3-gb-68-tamiya-35297-sdkfz-232

wooderson
4/21/16, 2:25 PM
#15

Tack för länken Roger, det var spännande att se, tyckte att du hade fått till en riktigt snygg modell, tanken är väl att även jag skall göra en afrikavariant. har läst att de tidiga vara grå, men sen penslade besättningarna på hemmagjord sandfärg av någon blandning av sand, bensin, olja typ vad som gick att få tag på och daskade på bilen. tänkte genom att använda den där washable sand färgen få till något liknande. (plus att det kändes kul att prova)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

MarkusN
4/21/16, 6:21 PM
#16

Du plockar verkligen fram pansar jag också känner sug att bygga! Först M20 och nu denna! 😃

Jag läser just nu "Pansarchef under Rommel" av Hans von Luck. Jag har inte hunnit så långt i boken, men von Luck i sin roll som chef för "spaningsavdelningen" i olika pansardivisioner uttrycker beundran för dessa vagnar. Britternas pansarbilar var bättre beväpnade men von Luck var nöjd med att vara snabbare (i öknen). 

Hans berättande är rappt, sakligt och flytande mellan stora och små skeenden. Klart läsvärd bok då han överlevde kriget in i modern tid och har haft gott om tid att reflektera över händelser, strider och beslut - och inte minst hur naiv officerskåren var på 30-talet och kanske kunde ha handlat annorlunda och framförallt mera aktivt mot nazismens framväxt.

wooderson
4/21/16, 6:44 PM
#17

# å ett boktips, det lät ju riktigt spännande, sitter just nu med frontsoldaten, om hur vanliga tyska soldater upplevde kriget, men den är ju snart slut.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

JaGa
4/21/16, 9:35 PM
#18

Härligt bygge. Tycker den här varianten är en av dom läckraste av dom 8-hjuliga, speciellt när den har "murbräckan" på i fronten….🙂

wooderson
4/22/16, 6:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu blev det 50shades of gray tänker att det är den underliggande färgen, men jag blev nästan så nöjd att jag överväger att behålla den grå

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/22/16, 6:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
4/22/16, 6:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

MarkusN
4/22/16, 8:39 AM
#22

Det blev en väldigt levande grå! Svårt beslut förstår jag :-)

wooderson
4/22/16, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ja då var dekalerna på, och detaljer målade

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/22/16, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/22/16, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/22/16, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vinkel Ja nu blev det lite svårt hade ju bestämt att detta skulle bli en africacorps, men jag är väldigt nöjd med den i grått, att nu blaska på den där washablesand färgen känns skapligt riskabelt, så jag tror jag väntar med det tills iaf morgondagen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
4/22/16, 10:03 PM
#27

Riktigt fin gråtons målning, ja den ser verkligen bra ut!👍

Fast jag måste erkänna att jag verkligen var nyfiken på den där washablesand färgen som du beskriver, men förstår att det är ett svårt beslut att ta!

Annons:
wooderson
4/22/16, 11:14 PM
#28

#27 äh jag chansade, friskt vågat hälften vunnet som man säger, ska lägga upp bilder och lite tankar imorgon när det finns bättre fotoljus

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
4/23/16, 8:23 AM
#29

För att slippa tvivla så bygg en 8 hjulningen till! Det skall bli kul att följa avslutningen. Det ser bra ut så här långt så det kommer säkert bli bra.

wooderson
4/23/16, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här kommer lite bilder

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

2

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Lite närbilder på ytan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
4/23/16, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

T

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

T

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Y

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:29 AM
#38

http://www.ak-interactive.com/app/pdf/AK%20751%20WASHABLE%20WHITE.pdf För att lite snabbt förklara själva färgen bifogar jag länken här, även om den heter vit, så är det samma system

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 9:44 AM
#39

Ja vad ska man säga om resultatet då? Jag hade en modell som jag tyckte var riktigt fin, nu har jag en modell som ser ut som att grabben på 6 år hade målat den😄 Å andra sidan kan man väl gissa att de tidiga vagnarna som målades med sand och olja inte var så snygga, och själva färgen skapar ju onekligen ojämnheter och lager så som typ sand och lera brukar, tex om jag tittar på hur skiten på bilen har en tendens att lägga sig efter regn blir det lite liknande, sen är väl realism inte så estetiskt tilltalande. Nåväl nu väntar lite wash och pigment så får vi se hur den blir. Det var iaf kul att prova något nytt, själva färgen penselmålades för att skapa just olika tjocka lager som det antagligen blev. När jag sedan hade på vatten för att "toka" bort gick det ganska bra, men när färgen väl torkat blev det lite svårare, kan hända att man bör jobba i sektioner

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Ja nu orkar jag inte pilla mer, så den får vara klar, Konstruktiv kritik mottages tacksamt.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Har använt ak,s dak wash, samt Brown filter for dak, och lite desertdust från valejo

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
4/23/16, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

T

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

T

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

T

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Med poserande soldat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
4/23/16, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Med polarna från dak som fick sina fordon målade på fabrik

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

En till

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
4/23/16, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Börjar nog bli dags att bygga mindre, alt färre modeller, pianot som fungerar som hemvist för mina alster börjar bli riktigt trångt igen, detta trots att alla fönsterbrädor snart pryds av byggnationer, vad gör ni med era byggda modeller?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

flyingdragon
4/23/16, 6:26 PM
#54

Jag tycker den ser riktigt bra ut, tycker att washen gör att den påminner om ett väldigt dammigt fordon. 👍 👍

Platsbrist tror jag inte att jag kommer att lida av i första taget då jag bygger extremt långsamt, långsammare än snigelfart…..

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Rone
4/24/16, 9:57 PM
#55

Jag kan inte påstå att jag vet hur förlagorna såg ut då det begav sig, men det kan mycket väl ha varit just så här det blev när man målade med den blandningen som du beskriver. 

Det blev iallafall riktigt effektfullt, och även om den gråa var väldigt snygg så blev fordonet betydligt mer spännande att se på i det här skicket. 

Jag gillar det verkligen!👍

Annons:
wooderson
4/25/16, 7:56 AM
#56

#54 55, tack för de snälla orden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
4/25/16, 5:53 PM
#57

Hej!

Jag tycker att bygget blev bra. Lite annorlunda mot hur många andra tolkar vad som är rätt färg. Precis som övriga tror jag att man kamouflerad med det man hade vilket kan ha inneburit stora variationer. Dessutom så tycker jag att man ibland måste våga prova nya saker och det innebär ibland att saker blir som man tycker.

Jag funderar på att bygga en av Tamiyas gamla Pz IV och prova att vädra den extra kraftigt för att se hur det blir.

Jag ser fram emot ditt nästa bygge och hoppas att jag hittar lite tid till min egen Panther snart,/Roger

[Hayabusa]
4/25/16, 9:51 PM
#58

👍

wooderson
4/26/16, 8:21 AM
#59

#57 tack, jo nu när jag har gett den några dagars betraktande så är jag faktiskt nöjd med den, hade nog i mitt inre sett en mer täckande färg, kanske skulle man ha AB,at hela bilen i ett par lager och sedan "vattnat ur" den, poängen med pensel var en artikel jag läste i en tidning som poängterade att dessa bilar handmålades och därmed fick färgen i väldigt varierade lager. nåväl den är ställd till handlingarna nu, och jag har börjat knepa lite på en pz3j från dragon som ett litet ha något att göra projekt snarare än att jag har några ambitioner med den.

tycker att din ide med en pz4 låter skoj, tycker jag helt klart du skall prova. och den där panthern ser även jag gärna mer av.

#58 tack

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Jarl]
4/26/16, 6:00 PM
#60

Snyggt detta fordon är min favorit fast jag jämt glömmer namnet!

Upp till toppen
Annons: