Annons:
Etikettdiorama
Läst 6165 ggr
DIOWORK
2016-04-13 21:12

91:an testar dioramatillbehör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Eftersom jag bygger en del dioramor köper jag också en del material. Det är allt möjligt som: statiskt gräs, tillbehör, fordon, figurer och byggnader. Jag vill gärna dela med mig av både mina byggen och de erfarenheter jag får. Ett led i det hela är att få tag på prisvärda kvalitetsprodukter. Det finns hur mycket som helst att köpa, så jag tänker skriva lite om de produkter jag själv köpt. Jag hoppas på så vis, om möjligt, kunna tipsa er andra om vilka saker som är bra och kanske mindre bra. Se det som ett litet bidrag till att hålla modell/diorama byggarscenen i Sverige så levande som möjligt! Hoppas ni gilla mina inlägg.

Bästa hälsningar Erik Westberg alias 91Karlsson.

Annons:
m-guttor
2016-04-13 23:07
#1

Låter spännande! Det här ser jag fram mot!

wooderson
2016-04-14 11:09
#2

Mycket bra idé

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2016-04-14 16:19
#3

En fråga när vi ändå är på gång. Något som har avhållit mig från 1/72 är den plast som huvuddelen av figurerna består av. Det är svårt att ta bort gjutskarvar, går inte att limma om man vill konvertera och färgen fäster dåligt.

Har du några tips beträffande detta? För det verkar fungera utmärkt med dina figurer?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-04-14 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1-2 Tackar:)

#3 Underbart, jag har de senaste 30-40 minuterna skrivit en utförlig text om mina erfarenheter om det du frågar Janne. Jag slant med en tangent och hela textstycket är borta, ursäkta men fy FAN vad trött jag blir.

Beskriver i extremt korta drag mina erfarenheter igen:

Gjutrester.  Jag värmen en syl över ett värmeljus och "smälter bort" resterna. Sylen svalnar snabbt så det är ett tidskrävande arbete. Provat lödkolv men man fördärvar lätt figuren. Men mest skrapar och skär med skalpell såklart. När det blir fula märken "spacklar" jag med lite superlim. Vissa rester skrapar jag bort först efter jag både lagt grundfärg och basfärgen för uniformen, går väldigt lätt ibland. Syns fortfarande någon rest "spacklar" jag med lite extra färg på just det stället.

Plastkirurgi. Jag har kapat en del armar och ben. Limmat ihop med Fallers superlim detta har gått hyggligt. När jag sedan målar figuren förstärker ju även färgen skarven.

Få färgen att fästa. Jag använder endast Citadel Chaos Black som grundfärg, se bild, denna är underbar att arbeta med, alltid perfekt resultat. Jag har inte testat någon annan sort, jag hade nog tur som prickade rätt från start.

Val av figurer. Jag har nog ca 30 paket figurer i min samling. Jag har bara köpt de som fått högsta betyg av Plastic Soldier Review Främst från Caesar, Pegasus, Zvezda och Italeri.

Hoppas denna korta text kunna vara till någon hjälp. /Erik

PS Använd såklart aldrig Airfix figurer, hopplöst mycket gjutrester på de jag arbetat med.

DIOWORK
2016-04-15 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den första produkten jag visar blir en resinbyggnad från Airfix. "Polsk bank 1:72". Jag har sedan tidigare skaffat nästan alla byggnader i Airfix resinserie. Jag tycker de är välgjorda dessutom får du byggnaden ihopsatt vilket sparar en hel del tid. Jag har suktat efter denna byggnad länge men den kostar dubbelt upp mot de övriga byggnaderna, dvs ca 400:-. Plötsligt hittade jag den på eBay för ca 130:- plus frakt, det var bara att slå till.

DIOWORK
2016-04-15 00:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Byggnaden är klart maffig, här med lite 1:72 figurer.

Annons:
DIOWORK
2016-04-15 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
2016-04-15 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

För att förbättra utseendet är det bara att limma dit lite tandpetare eller annat som gör kanterna lite med oregelbundna.

DIOWORK
2016-04-15 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fina fönsterkarmar medföljer.

DIOWORK
2016-04-15 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Till sist, fint räcke färdig monterat. Jag är nöjd med mitt inköp. Ev låter jag denna byggnad medverka i kommande bygge "Eastern front 1945" som utspelas i Berlin Tack så länge. /Erik

DIOWORK
2016-04-15 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#3 Efter din fråga är jag mer observant. Jag målade några figurer i går kväll. Dessa var redan grundade med Citadelfärgen, innan jag började måla såg jag några små gjutrester som jag skrapade bort med skalpell. Jag vill påstå att plasten efter att ha blivit grundad med den oljebaserade grundfärgen, blivit mer krispig och därmed lättare att få bort. Inte helt ologiskt. /Erik

Janne Nilsson
2016-04-15 07:59
#12

#4

Tack för tipsen!

Det är bara att ge sig påt igen.
Jag har testat att tidigare haft små stift av pianotråd som jag värmer upp och sticker in på strategiska ställen när jag vill konvertera. Mest handlar det om i foten för att ha något att hålla i och förankra den i basen.
Men huvuden funkar relativt bra att byta såsom överkroppar vid midjebältet. Armar sådär.

Tycker förresten att min senaste Skulle White primer för Citadel har varit lite tunnare i konsistensen och mer benägen att rinna än tidigare? Någon annan som har samma erfarenhet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2016-04-15 14:28
#13

#4. Har absolut inga erfarenheter av gjutrester, men kan anta att de som sitterkvar på byggbiten kan vara besvärliga. Jag tänker plast och kyla, plasten brukar bli spröd o lätt gå av i kyla. Om man fryser ner bitana kanske gjutresterna lossnar enklare. Samtidigt som jag skriver detta kommer jag naturligtvis på att om gjutdelarna lossnar så gör kanske allt annat det åxå.

Well, en tanke bara, om än dålig🤦‍♂️

//håkan.

Annons:
MarkusN
2016-04-15 16:59
#14

Tjena Erik!
För mig är 1:72 dioraman och vingetter lite som en helt ny värld som har öppnat sig, med alla fina byggen och inspirationer som flödat in på forumet den sista tiden!

Ska ju med i mitt första gruppbygge (GB 102) på området nu i år och ser verkligen fram emot att du håller oss upplysta med små och stora recensioner och nedslag!

En sak som ajg tycker verkar svårt att hitta (har inget med nuvarande GB idé att göra, men kanske nästa) är bra figurer som pansarbesättningar. Finns de?

DIOWORK
2016-04-15 17:58
#15

#13 Håkan, det låter lätt som en konstig ide. Men allvarligt, jag skall testa, man måste prova annars vet man inte. Återkommer i frågan. #14 Markus, he he, finns det vettiga pansarbesättningar i 1:72? Har påven en lustig hatt? Är jorden rund? Klart det finns! Jag just fått hem flera kit med pansarsoldater i resin. Har dock inte hunnit öppna förpackningarna och synat dom. Jag återkommer under helgen med en rapport i ämnet:)) Det känns roligt att många av er lite fått upp ögonen för 1:72, det går ju att få med så mycket handling i ett diorama med hanterbara mått som 20x30 och 30x40. Sedan går det ju fint att bygga mindre såklart! /Erik

Janne Nilsson
2016-04-15 21:26
#16

Har testat för länge sedan att frysa dem. Problemet är att den tinar upp snabbt när man håller i den?

Hade även en Airfix figur i solljus i två år för att se om plasten blev sprödare. Ingen märkbar skillnad. Har provat att doppa dem i avfettning i hopp om att de skulle torka ut. Märkte inte så mycket skillnad där heller.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-04-16 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Okej, åter till Markus fråga "vettiga pansarbesättningar i 1/72".

Detta är vad jag kommit fram till: Bilden nedan visar vad jag köpt hittills. Plastfigurer från Orion artnr. 72045 Set nr 1. Resinfigurer från CMK artnr. F72227, F72157 och F72228. Jag har använt 3 av figurerna ur Orion kittet till "Behind enemy lines", lite gjutrester att ta bort men väldigt fina och bra kroppsspråk. De är dock lite små i storlek men det funkar,  bara de inte står bredvid en figur från Italeri. CMK-figurerna har jag inte satt ihop bara tittat på, men de ser väldigt fina ut.

DIOWORK
2016-04-16 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

CMK set F72227.

DIOWORK
2016-04-16 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

CMK set F72228.

DIOWORK
2016-04-16 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

CMK set F72157. 

Jag köpte CMK-figurerna från www.dersockelshop.de Kostar ca 10 EUR/st. När du använder deras sökfunktion sök på: CMKF72227, CMKF72157, CMKF72228.

Annons:
DIOWORK
2016-04-16 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Orion-set 72045 "set nr 1"

DIOWORK
2016-04-16 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det finns ett Orion 72047, "set nr 2" detta har jag inte köpt ännu men det ser bra ut.

DIOWORK
2016-04-16 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hittade också ett set från Caesar som ser riktigt bra ut, deras figurer är ju erkänt fina. Lite gjutrester men jag tycket de är bra. Detta set skall jag absolut skaffa själv.

DIOWORK
2016-04-16 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Till sist hittade jag ett "måste ha" set till. Detta från Plastic Soldier, artnr. www2v20021. Jag har köpt andra set från detta företag och de ser riktigt bra ut. 

Hoppas du blivit lite inspirerad till ett pansardiorama i 1/72 nu Markus!

/Erik

DIOWORK
2016-04-16 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ju mer man letar ju mer hittar man. Här ett set till från CMK. Artnr F72142.

DIOWORK
2016-04-16 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Å ett till, artnr. F72226.

DIOWORK
2016-04-16 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tar aldrig slut nu när jag söker en extra gång..här set F72141.

Annons:
Roca
2016-04-16 22:23
#28

Det var en intressant figur-kavalkad Erik! Jag får nog tipsa om Preisers olika set, de har två olika Panzer crew-set. Mycket hård plast och inga problem att få bort gjutskarvarna, bara att skrapa lite med hobbykniven, definitivt de mest genomtänkta figurer jag jobbat med rent anatomiskt. 

Plastic Soldier är ju ofta lite väl maffiga i kroppen men plasten är hård och lätt att jobba med och mycket tillbehör hänger med, Caesar har lite mjukare plast men helt OK, Zvezda Art of Tactic samma karaktär som Caesar ungefär, sen har vi de gamla Airfix och även Revells figurer som är jättemjuka och svårjobbade. 

För min del är det poserna som avgör, om jag hittar en gubbe med lämplig kroppsställning så införskaffar jag den även om materialet inte är det lättaste. Det går att konvertera och jobba rätt mycket med även mjukplastfigurerna, även om det kan vara lite krångligt med limningen och skarvarna ofta blir lite svaga. 

Kul med 1/72 och kul med figurer! Jag är nog uppe i ca 150 byggda och målade gubbar nu.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
2016-04-16 22:38
#29

Ja Roca du är ju veteran med de små skalorna vad jag förstått:)) Håller helt med dig i din text ovan. Kruxet med Preisers figurer är att de aldrig går att få tag på tycker jag, har get upp med Preiser tyvärr.

Joppo
2016-04-17 00:48
#30

Till min Jagdpanzer köpa jag ett set gubbar från Mantis Miniatures. Min erfarenhet av 1/72 är inte jättestor, men av det jag sett tar nog dessa priset som de finaste jag beskådat. Målningen på bilderna är för övrigt helt galen med tanke på att gubbarna är lite drygt två centimeter. 

http://www.mantisminiatures.pl/PL/21,0,Figurki_1:72.html

DIOWORK
2016-04-17 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Efter allt skrivande blev jag sugen på att bygga och måla så jag tog en av resinfigurerna jag skrev om och erbjöd honom en roll i dioramat. Johannes Horst tackade ja även om det innebar att hans karaktär stupar inom kort. På denna figur var det endast huvudet som skulle limmas dit. Jag vinklade huvudet lite mer än avsett för att få honom att titta framåt.

DIOWORK
2016-04-17 00:56
#32

#30 Hej Joppo! Man Jin Kin som enligt länken du skriver om målat figurerna på bilden måste vara världmästare i figurmålning! Makalöst skickligt! Har du ett 1/72 bygge på G Joppo?

DIOWORK
2016-04-17 01:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

I jämförelse med Man Jin Kin skäms jag nästan för att visa hur jag målade min resinfigur:)) men jag är rätt nöjd ändå:) så här blev han efter en timmas arbete.

DIOWORK
2016-04-17 01:01
Annons:
DIOWORK
2016-04-17 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ja ni vet ju att jag älskar bilder. På denna figur var det i princip inga gjutskarvar att ta bort. Ovant att behöva limma en kroppsdel i 1/72, när jag limmat huvudet ville jag komma igång och måla meddetsamma, jag hade tur att huvudet satt kvar under målningen trots att limmet inte torkat helt. Jag har redan lagt en beställning på de figurer jag inte redan hade + lite av de lyxpenslar som Janne skrivit om. Over and out!

Joppo
2016-04-17 02:41
#36

#32 Jo, eller så äger han nån slags förminskningsmaskin 😉

 Jepp, jag håller på med ett litet dio med ett korsvirkeshus. Nån dag inom en inte alltför avlägsen framtid tänkte jag posta ett gäng bilder på det och tjofräset som jag tänkt befolka det med. 

Tjusig Panther och miljö 👍

MarkusN
2016-04-17 13:27
#37

Stort tack för denna kanonad av lämpliga inköp! CMK och Mantis verkar ju vara i en klass för sig, Orion inte långt efter. Kul! Du ska ha all heder och tack för ditt rikliga bildmaterial 👍 

Jag är mer än inspirerad till ett litet pansardio, men först ska jag ju lyckas leverera något till GB 102, börjar min byggtråd "Hemkomst" idag! Äntligen igång efter ett låångt bygguppehåll efter flytt och grejjor 🥳

DIOWORK
2016-04-17 21:22
#38

#36 tack Joppo! Skönt att höra att stormästaren är back in business:) #37 Det var ett nöje Markus! Konstigt att jag helt utgick från tyska figurer, något annat fanns liksom inte i huvudet när man talar om "pansarbesättningar" he he. Det skall bli roligt att följa din "hemkomst" och ditt framtida pansar projekt. /Erik

DIOWORK
2016-04-17 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag kör på med lite fler hus jag skaffat till dioramat "Fallschirmsjäger im Kampf". Detta är från Reality in scale i skala 1/72. Det är ingen jättestor ruin precis men jag kommer ha den i ett hörn så det funkar bra i det bygget. Känns välgjord, lite spackling krävs på dina håll men inget svårt. Två kyrkklockor medföljer till tornet.

DIOWORK
2016-04-17 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Baksidan. Värt att nämna är att Reality in scales hus ofta inte har en användbar baksida som på denna kyrka.

DIOWORK
2016-04-17 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Spackling krävs främst uppe vid taket. Som sagt en välgjord ruin sig kommer få bra användning av.

Annons:
DIOWORK
2016-04-17 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ett annat hus från samma företag i 1/72. Ett Belgiskt hus men det funkar lika bra i mitt diorama om Normandie. Detta hus har en platt baksida och kan bara användas som en kuliss så att säga. Välgjort men inte så stort. Det ingår ett hus, en plansch, ett plank och ett utedass.

DIOWORK
2016-04-17 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Samma företag, samma skala. Ett hus A la Normandi. En liten fontän, plansch och en bit mur med ingång medföljer. Jag hade hunnit grundmåla huset svart när bilden togs. Som ovan hus välgjort men ganska litet.

DIOWORK
2016-04-17 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Här ser ni huset i profil. Ganska platt och som sagt endast en kuliss.

DIOWORK
2016-04-17 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Husen från Reality in scale i skala 1/72 går i mitt tycke bra att kombinera med Airfix resinhus i skala 1/76. På bilden ser ni några av de Airfixhus jag håller på med. Andra fabrikats hus i 1/72 är gigantiska i förhållande till Airfix och Reality in scale. Jag skall visa något exempel framöver.

DIOWORK
2016-04-17 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Till sist för idag ett exempel på en rätt orealistisk bro. Airfix "Trasiga bro" i 1/72 är välgjord som deras övriga resinprodukter men lutningen på uppfarten på bron är i mitt tycke alldeles för brant. Jag anser den inte realistisk. När jag använder denna bro i mitt bygge kommer jag ha sågat av de första 15 cm av uppfarten. Over and out för idag. /Erik

ElLobo
2016-04-18 00:35
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: