Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 7395 ggr
ubjs
2016-04-13 12:30

Modell av Vasa från Editions Atlas

Hej

Vad tror ni om denna modell?

http://www.editionsatlas.se/collection/VBU/Majestatiska-vasa.html?promocode=googleadwords&gclid=COfm9OKzi8wCFSkocgodpasJ6g

Jag har beställt, man kan ju hoppa av om man inte tycker det hela håller.

Med vänlig hälsning UB

Annons:
Banjoman
2016-04-13 13:16
#1

Om jag räknar rätt kommer totalpriset, inklusive porto, att hamna kring 9 000 kronor, vilket är någotsånär jämförbart med vad andra trämodeller i liknande skala kostar; om det är prisvärt eller ej beror naturligtvis i hög utsträckning på kvaliteten på material och detaljer.

Prenumerationsbyggsatser har fördelen att man sprider ut kostnaden (även om det lär bli dyrare än att köpa allt på en gång) men man löper förstås också risken att företaget konkar eller leveranserna av annan orsak upphör, och man sitter där med en till två tredjedelar färdigbyggd modell som man inte kan göra klar. Själv skulle jag inte känna mig så frestad av ett sådant upplägg, inte minst därför att jag vill kunna styra min egen byggtakt, men det är ju en personlig avvägning som var och en måste göra.

Så vitt jag kan se av webbplatsen du länkade till föreställer bilderna i erbjudandet inte ett färdigt exemplar av prenumerationsbyggsatsen, utan är allesammans bilder på Vasamuseets berömda modell i 1:10. Man får nog därför, om man skall vara realistisk, räkna med att byggsatsen, hur väl man än fogar samman den, inte kommer kunna leva upp till vad annonsen (via bilderna) utlovar … 😮

Men som du säger: om du tycker att det som ramlar ner i brevlådan inte håller tillräcklig kvalitet kan du ju alltid säga upp prenumerationen, utan att ha blivit väldigt mycket fattigare!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2016-04-13 13:33
#2

Här finns lite mer info om vilka företag det handlar om, Vasamuseets inblandning osv.

Artesania Latina gör själva byggsatsen och de Agostini byggbeskrivningarna om jag fattat det hela rätt.

http://warshipvasa.freeforums.net/thread/146/new-vasa-kit

Banjoman
2016-04-13 13:51
#3

#2 Man fattar, man förstår! Nå, detta är ju företag som funnits ganska länge och har  erfarenhet av att ta fram träbyggsatser, så då lär det nog bli något som låter sig byggas till fullt acceptabelt resultat, även om jag alltjämt tycker att det är tveksam marknadsföring att använda bilder på Vasamuseets modell -- också om museet givit lov därtill och det saknas en äkta prototyp.

Hur som helst: lycka till med bygget -- en bygglogg haär på forumet är alltid välkommen!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2016-04-13 14:26
#4

Av bilderna att döma så är byggbeskrivningarna väldans tydliga, och på svenska så vitt jag kan förstå. Jag håller dock med Banjoman ang detta med 36 delleveranser, alltså 3 år. Det borde finnas ett alternativ till påskyndande. Dessutom tyckte jag mig läsa i villkoren att leveranserna delvis hade att göra med marknaden (läs efterfrågan). Bygget blir nog fint, men som sagt, 3 år är ibland en evighet😕

Håller också med #2. Banjomans sista mening, lycka till

//håkan

Orso
2016-04-13 15:52
#5

Om dom nu kan leverera. Jag börjar bli irriterad på Editions Atlas. Jag samlar på deras SAAB-bilar och för 15 månader sedan saknades informationshäftet till en modell. Dom skulle skicka en ny men den var slut. Dom skickar den när den kommer in på lager.  I januari hände samma sak. Man skulle skicka ett nytt häfte men den var slut. I februari kom ingen modell alls inte heller i mars och när jag frågade om dom lagt ner serien så var svaret att modellerna tagit slut. Dom skickar dom när dom får in nya. Får se hur det blir denna månad. 

Nu är det  ju inget större problem om dessa modeller  inte kommer i en viss ordning men kommer inte delanar till Vasa i rätt ordning blir det problem.

wooderson
2016-04-14 11:20
#6

Jag personligen skulle nog inte beställa en byggsats som kom i olika leveranser, oavsett hur lång tid jag skulle behöva för att bygga en sats, vill jag ju ha alla grejor på plats, skapa mig en överblick osv, något moment kanske går jättefort och något tar längre tid, men jag vill likväl styra över det själv.

sen kan man väl ha olika synpunkter på företaget, ni har väl haft kontakt med dem, min kontakt sträcker sig till att jag har tittat på deras reklam som finns med i olika tidningar, och företag som i det finstilta säger att de säljer mina personuppgifter till andra företag, så som Editions Atlas gör, brukar jag hålla mig ifrån

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
ubjs
2016-04-14 17:37
#7

Jo, det är lite synd att distributören är Editions Atlas. Men det kan mycket väl vara så att distributören inte har så stora möjligheter att påverka dom som tillverkar tex bilarna. Jag tror att det är viktigare att titta på företagen bakom, de Agostini och Artesania Latina har vad jag förstår gott rykte och vill säkert bevara det.

Den här typen av prenumerationsbyggsatser verkar vara ganska vanlig i flera länder, Italien, England mfl. Söker man på de Agostini så hittar man flera skeppsprojekt utgivna på samma sätt och jag hittar inte någon omfattande negativ kritik men däremot flera som berömmer dom.

Den som vill försöka bilda sig en egen uppfattning kan ju surfa runt lite här

http://www.partworkmodels.co.uk/phpBB3/index.php?sid=3ef273989103027b40335d238059ee9d

Mvh UB

ubjs
2017-04-15 23:59
#8

Efter ett år så har jag fått allt som jag skulle få. Inga problem med leveranser, inget trasigt eller något som saknas. Kvalitén på gjutningar tycker jag verkar helt ok, men eftersom jag tyvärr fortfarande är nybörjare på skeppsbyggeri så kan jag inte rescensera byggsatsen. Jag skulle behöva komma lite längre med mina andra byggsatser innan jag vågar röra den här. Dom mycket utförliga byggbeskrivningarna har dock givet en del och med en leverans i månaden så lever fortfarande drömmen. :) Mvh UB

L
2021-02-20 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#9

#8: Håller på med denna modell och har kommit så långt som till riggningen. Mycket bra instruktioner som följt med modellen.

Roca
2021-02-22 11:35
#10

Spännande, kul att se! Imponerande bygge och vad skönt att allt har levererats som det skulle :-)

Och för övrigt, jag tycks ha missat att det numera går att lägga in fler bilder i samma inlägg, snyggt! Även detta tar jag med mig.
//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: