Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5129 ggr
Janne Nilsson
2016-04-11 00:18

Penselvård.

Hej!

Har fått en förfrågan på tips om penselvård. Så jag sammanställde den som står att finna på min nystartade blog. Ha överseende med mina datorkunskaper dock.
https://figureteer.wordpress.com/2016/04/10/penselvard-brushcare/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
mangemani4
2016-04-11 00:28
#1

vad är det för lösningsmedel du nämner och doppar ned penseln i (bilden under gul såpa bilden)? läst texten 3 gånger nu och hittar inte vad det är för lösningsmedel. är det bara vanligt vatten?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JaGa
2016-04-11 00:32
#2

Hej Janne,

Trevligt inlägg! En bra och kortfattad liten kurs!

Blev faktiskt lite klokare efter läst den, här ska nu målas….👍

Kanske ska läggas in på kunskapsbanken på Stockholmsforumet?

Janne Nilsson
2016-04-11 02:08
#3

#1

Det är bara vatten. Jag har mer eller mindre gått över till Andreas färger. Principen är dock densamma för Vallejo, Scale75, Citadel, Reaper och alla MIG-kloner.

Tamiya är en annan femma. Som jag dessutom avråder från att penselmåla med. Även om vissa lyckas är det desto fler som misslyckas.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-04-11 08:07
#4

Tack Janne, fantastiskt bra information! Jag skall strax uppgradera mig med penslar från Winsor & Newton:) /Erik

wooderson
2016-04-11 09:51
#5

bra och genomgående tutorial, det är sådant här som är verkligt positivt med ett sånt här forum, ja och så bilder på allas alster såklart

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
2016-04-11 11:24
#6

Bra initiativ 👍

Annons:
Andersius73
2016-04-11 17:34
#7

Stort tack Janne, precis vad jag behövde!

DIOWORK
2017-01-04 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vill bara säga: Tack Janne! Köpte efter ditt tips Winsor & Newton serie 7 penslar. Kostade runt 100:- st. Jag har testat flera andra märken i 50-60:- klassen och dessa har varit förbrukade efter någon månad. Min serie 7 pensel är lika bra nu som för 6 månader sedan när jag köpte den. En både kvalitetsmässigt och ekonomiskt bra affär! Tack även för ditt fina resereportage! /Erik

Janne Nilsson
2017-01-05 09:56
#9

Kul att vara till hjälp.
Jag kan ju tillägga att det här med såpa fungerar utmärkt på stora penslar också. Då får man dem mjuka och fina och det blir lättare att måla lackytor.

Hoppas kunna slänga upp fler bilder och poster i resetråden ikväll.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
2017-01-05 13:07
#10

har kört med din metod ett bra tag nu. penslarna, som vanligtvis är utslitna efter nån månad, håller sig än idag i ett mycket bra skick:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
2017-01-10 00:47
#11

Sent svar, men det finns inget som är så trevligt som att få höra att man har kunnat hjälpa till.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
2017-01-10 09:20
#12

#0:

Hallå Janne!

Igår när jag inventerade/sorterade/röjde i min modellbyggehörna hittade jag två penslar i en låda, och det visade sig att borsten på båda penslarna var lite böjda. Då kom jag att tänka på din penselvårdtråd och så tog jag lite såpa att tvätta borsten med, och när de torkat så var penslarna som nya 🙂

Tack för tipset👍!

Janne Nilsson
2017-01-10 09:32
#13

👍

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Dioramabyggare
2017-01-10 11:17
#14

#13: 😃

Maleficum
2017-01-29 10:22
#15

Ska helt klart testa detta med mina penslar! Min favorit har börjat få lite jobbigt spretiga hår så hoppas jag kan återuppliva den ^^

Antar det funkar oavsett om det är syntetborst eller äkta hår i borstarna. Vilken typ är egentligen bäst att ha till modellmålning?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Janne Nilsson
2017-01-29 11:01
#16

Mina favoriter, liksom många med mig är Winsor & Newtons Series 7. Eller Raphael 840. Bägge av dessa är av mårdhår, vilket jag föredrar, bla för att man kan vårda dem bättre och faktiskt är att de blir bättre än när de var nya efter ett tag.

Ett budget alternativ är Rosemarys som jag länkar till i inlägget.

När du köper dem över disk testar du dem. Ofta får man ett glas vatten som man doppar dem i provmålar lite för att se hur spetsen/formen håller samman.

En stor fördel är att man man en pensel med bra spets inte behöver ha dessa små penslar där färgen torkar ut nästa på en gång.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maleficum
2017-01-29 18:25
#17

#16 Då kanske jag ska våga mig på att gräva fram mina fin penslar och testa då :) Bara använt mina syntetpenslar hittills eftersom jag märkte färgen torka så fort så våga inte riktigt använda mina med äkta hår. Har ju med bla sibirisk ekkorrehår och kolinsky sable (ingen aning vad det är för något).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

HasseGustafsson
2017-02-09 10:23
#18

Jag tänkte jag skulle slå till på ett par riktiga penslar till figurmålningen. Ni säger at man inte behöver så små om penseln är bra skulle 0 och 00 räcka till 1/72-figurer? Jag använder billiga syntet 00/000 idag och ibland känns det som jag skulle behöva ännu mindre.

Kan ni rekommendera nån nätbutik som har dessa W&N S7? Gärna som säljer Vallejo också, jag behöver ett par flaskor bara så det vore fint att hålla nere portokostnaden. :)

Janne Nilsson
2017-02-09 10:36
#19

Man måste komma ihåg att penselborsten även agerar reservoar för färgen. Det är därför den torkar ut så snabbt i små penslar och håller sig längre i större.

Framförallt viktigt när man skall måla långa linjer på fri hand.

Markus på Ministuff har både Vallejo och Winsor & Newton. Har dock sett att Vallejo faktiskt börjat dyka upp i en del konstnärbutiker.
https://www.ministuff.se/sv/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: