Annons:
Etikettradiostyrt-rc
Läst 2941 ggr
mikal
2016-04-10 12:26

Kanaler och servo?

Hej!

Jag har inte så stor koll så jag tänkte fråga lite.
Jag ska köpa en mottagare med flera kanaler och en sändare.

Men vad jag behöver kunna göra med de övriga kanalerna förutom fram/back och styrning är att jag vill kunna koppla in fler servon, men med knappar ställa servon i ena ändläget respektive andra ändläget.

Är det möjligt med knappar eller brytare på sändaren? Alltså inte intresserad av positionering utan bara ändlägen åt båda hållen och centrum.

Tack på förhand.
Mvh Micke 🙂

Annons:
Banjoman
2016-04-10 14:56
#2

#0 Ja, det är defintivt möjligt! Det är till och med så, skulle jag säga, att det vanligaste för r/c-anläggningar med fler än 4 kanaler är att de fyra kanalerna på spakarna är proportionella, medan de övriga består av vippkontakter med två eller tre lägen, där servot eller vad det nu är man kopplar in rör sig mellan ytterlägen eller förinställda lägen.

Vilket slags system man behöver beror alltså dels på hur många kanaler man vill ha, vad man tänker sig att styra (båt, bil, flyg, helikopter), samt hur man avväger balansen mellan å ena sidan fabrikatets kvalitet, service och tillbehörsprogram å ena sidan, samt vad det får lov att kosta å den andra.

I dagsläget skulle jag säga att till de mer kända kvalitetsfabrikaten hör (i ingen särskild ordning) Hitec, Futaba, Graupner, Spektrum, JR och Robbe; dessa hittar man på många ställen. Sedan finns det antal billigare, vanligtvis kinesiska märken, men dem vet jag inte så mycket om, liksom en del supersnitsiga och likaledes superdyra mindre kvalitetsmärken. 

Om man inte tänker köra ubåt är de moderna 2,4 GHz-systemen defintivt att rekommendera – utbudet är störst där, och man slipper tänka på frekvenskonflikter.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

mikal
2016-04-11 06:56
#3

Men tack så mycket grabbar!
Tack det var precis det där jag ville veta!
Nu har jag koll på läget!

14 kanaler på den där länken 😃

Tack! Mvh Micke

mikal
2016-04-11 18:18
#4

Hur förhåller det sig om jag vill parallellkoppla två servon som ska styras lika? Kan jag styra två kanaler på mottagaren med samma kommando på sändaren? I detta fall proportionellt. Mvh Mikael

Banjoman
2016-04-11 19:47
#5

#4 Jag har aldrig testat, så jag kan inte svära på att det fungerar, men så vitt jag förstår borde det vara möjligt, ja, om man skaffar en passande förgreningssladd. En sådan kostar ju ingen förmögenhet, precis, så det kan kanske vara värt att göra ett försök?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JohanRydberg
2016-04-11 21:36
#6

Det funkar alldeles utmärkt. Det du behöver är en y-servokabel (d.v.s du kopplar två servon till samma utgång på sändaren) precis som Banjoman säger. På moderna sändare finns dessutom möjlighet att mixa kanaler. Då kan man koppla två servon till två kanaler på mottagaren och sedan styra dem från samma reglage på sändaren genom inställningar i elektroniken. Detta är lite bökigare, men fördelen är att man kan trimma servona individuellt. På RC-flygplan där man valt att ha ett servo i varje vinge så kör man ofta med den senare varianten. /Johan

Annons:
mikal
2016-04-12 18:53
#7

Tack grabbar! ☺ Det jag var rädd för var att man kanske belastade en kanal för mycket med två servon rent strömmässigt. Det är 2st 40kg servon jag skulle vilja driva parallellt med varandra.

Upp till toppen
Annons: