Annons:
Etikettdiorama
Läst 9570 ggr
[ludgopelle]
4/9/16, 11:14 PM

Tennsoldater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag påbörjat tillverka en karolinska kavalleriskvadron också. Hästen med trumpetaren är färdig målad nu. Jag har aldrig målat någon häst innan. Det var inte så lätt. Grenadjärärna är också väldigt tidskrävande att måla. Speciellt mössan och granat väskan. Jag använder mig av en bok som heter "Karoliner" av Alf Åberg och Göte Göransson. Den innehåller mängder av bilder på hur kläderna och vapnen såg ut. Boken köpte jag på loppis. Den föra ägarens namn stod skrivet i boken. Även orten han bodde på. Det visade sig vara en mycket skicklig träsnidare. Kanske även han använde boken som inspirationskälla, när han snidade och målade sina trägubbar.

Annons:
ElLobo
4/9/16, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

  . ludgopelle . 2016-04-09 23:17

Här är en grenadjär

ElLobo
4/9/16, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

  . ludgopelle . 2016-04-09 23:20

Här är en till ☺

mangemani4
4/9/16, 11:51 PM
#3

min morfar målade mycket utav dessa, gjorde dioraman och gjorde det fint och det var väl där någonstans, vid hans sista år i livet, som jag gjorde entre i tennsoldats världen och tog över denna roliga hobby som han lärde mig och lämnade efter sig. de är roliga att måla.

du tycks ju ha fått till slutresultatet bra, stilrent och snyggt och stort plus för väskan, den gillade jag skarpt:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
4/10/16, 12:47 AM
#4

Tack! Mangemani4 . Det glädjer mig att du gillade dem. Måste varit roligt att ha haft en morfar, med det intresset. Och med Norrlands största tennsoldatssamling. Jag minns själv hur roligt det var att titta på när äldre släktingar tillverkade modeller. Det gav inspiration, så man fick intresse för modellbygge. Jag såg nyligen dina grymt fina Karoliner, som du ställt på en platta med gräs. Det var verkligen ett konstverk. Var fick du tag på sådant verklighetstroget gräs?

mangemani4
4/10/16, 1:38 AM
#5

blev nog ett litet missförstånd här, de karoliner du såg var ett verk utav någon helt annan:), de postades i min tråd utav en annan för att visa ett köp som han tänkte göra, men jag håller med, de är väldigt snygga:). men du kan ju alltid höra av dig till han som nu postade bilden, han verkar vara ett lika stort fan som dig när det gäller karoliner och så vitt jag vet så målar han ett regemente utav dem just nu:). jag personligen målar mest napoleon figurer, romare och just nu amerikanska inbördeskriget, har ingenting emot karoliner, men det känns som att jag fick nog utav dem som barn:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
4/10/16, 2:33 AM
#6

Oj då. Det var några dagar sedan jag tittade på dem, så jag han glöma det. Jag är också ett stort fan av amerikanska inbördeskriget. Det är tack vare filmen The good the bad and the ugly, som jag anser vara den bästa film som någonsin gjorts. :) Napoleon kriget och romar epoken är också intressanta. Troligen hade jag valt någon av dessa tre, om det varit enkelt att få tag i gjutformar. Jag har tittat på dina Napoleon krigare och romare. Dom är grymma. :)

Annons:
mangemani4
4/10/16, 11:57 AM
#7

tack:)

aah, clint eastwood, en riktig klassiker och jävligt bra film:). för mig var det nog filmen gettysburg som fick mig att testa på ACW eran:). minns mina små besök i den där tennsoldat hobby butiken, nere i stockholm, den som låg på rörstrandsgatan men som nu, tyvärr, är nerlagd, de hade sådana där packs med typ 10 figurer, blåste rätt så mycket pengar på dem:P. 

gjutformarna till napoleon figurerna kan man få tag i lite här och där, typ på MJhobby, romar formarna gick att få tag i hos MJhobby för typ 1 år sen, men de har slutat sälja dem nu, men det går ju att beställa från prince august och då även barbar formarna:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
4/10/16, 7:38 PM
#8

Gettysburg filmen går inte av får hackor, den heller :) Den är grymt mäktig och realistisk. Det var länge sedan jag såg den. Blev sugen att se den igen. Tack för informationen om gjutformarna. Någon gång i framtiden, när jag är klar med Karolinerna får jag börja med någon av dessa kategorier :)

mangemani4
4/11/16, 3:17 PM
#9

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1666

detta är inte ens hela samlingen utav napoleon gjutformarna och som du ser så är det en hel del:P- jag själv har i stort sätt alla utom alla singelformarna (lanciärerna, husarerna och lite mer), det kostar, men är lätt värt det om man nu håller på med tennfigurer:)

romarna kommer man undan billigare med, har för mig att det bara finns 12 gjutformar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
4/11/16, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vilket stort sortiment dom har. Det finns en hel del att bita i framöver. Gött, man behöver aldrig mer ha långtråkigt om höstkvällarna :) Jag har en napoleon soldat, som troligen kommer från min farfars föräldrahem. Den är bara 35 mm från fotsula till ögonbryn. Den är väldigt detaljerad trots att den är så liten. När jag var liten använde jag den tyvärr, som måltavla, när jag sköt med luftgevär. Jag fick in en träff på hatten, så huvudet lossnade. Mycket dumt :( Så det fick jag limma fast med epoxy. Skulle vara roligt att veta lite mer om figurens ålder, värde och vilket företag som tillverkar den sortens figurer. Någon som vet? Hade din morfar möjligen en sådan här gubbe i sin stora samling?

mangemani4
4/11/16, 11:34 PM
#11

uj uj, det var en bra fråga. nej, jag tror inte han hade en sådan faktiskt. back in the days så fanns det ju xx antal tennfigurs tillverkare och även sådana som inte ens fokuserade sig på tennfigurer men gjorde dem ändå för att det var så populärt. at hitta den specifike tillverkaren kan bli klurigt, dock så går det ju att ta reda på det om man vill försöka, drabanten och karolinen(2 st tennsoldats klubbar som går waaaay back in time) borde ju ha koll på detta tycker jag, the old guard där har ju stor koll på det mesta som rör tennfigurer.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
4/12/16, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja, det krävs nog en hel del forskning för att få reda på detta. Tack för upplysningen om de två tennsoldats klubbarna. Där finns det nog goda möjligheter att få svar. Det var mycket intressant att läsa deras hemsidor. Tills vidare får den stränga gubben stå kvar på hyllan och samla damm. :)

[ludgopelle]
7/3/16, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
[ludgopelle]
7/3/16, 6:59 PM
#14

En omgång figurer klara för målning.

mangemani4
7/3/16, 7:22 PM
#15

vad använder du för material till pikarna? bästa jag själv har kommit på är elefant tråd som man knipsar till, men det är lite besvärligt att få till spetsen längst fram.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
7/3/16, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag använder 1mm pianotråd. Fördelen med pianotråd är att den är väldigt stark. Den böjer sig inte så lätt. Nackdelen är att det är svårt att slipa spetsen. Jag har inte lyckats med det, så jag får nöja mig med att måla spetsen med metall färg. Jag gör pikarna 12,5 cm. Det motsvarar ca 5.5 m i verkligheten. Jag har läst att de svenska pikarna var så långa. Dom pikarna som Prince August skickade med var bara 8 cm. Det är alldeles för kort. Det är synd att spetsen på pikarna kommer lite för lågt pågrund av detta.

mangemani4
7/3/16, 9:51 PM
#17

samma här, målade mina i metall längst fram:P. nu kanske minnet mitt sviker mig lite, men säljer inte prince august separata pik spetsar? som man får borra ett hål i(typ 1mm, lagom till pianotråden), har dock ingen aning om vart man köper dem mer än direkt från england:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
7/3/16, 10:23 PM
#18

Ja, det ska finnas sådana spetsar. Men troligen finns dom inte i Sverige. Jag har sett det, på ett Youtube klip. Jag har för mig att dom ser lite klumpiga ut.

[ludgopelle]
7/3/16, 10:28 PM
#19

Karoliners 2011 moulds by prince August Toy soldier factory.

[ludgopelle]
7/3/16, 10:29 PM
#20

Så hette Youtubeklippet. :)

Annons:
ElLobo
7/3/16, 10:30 PM
#21

.

[Jarl]
7/3/16, 10:40 PM
#22

Hej ludgopelle om du har problem med bilderna att dem vänder sig kan du köra gimp eller paint också men här är min favorit!

http://ccm.net/download/download-68-photofiltre

[ludgopelle]
7/4/16, 12:27 AM
#23

Tack Jarl för tipset. Jag ska forska lite i detta. Får se om jag fattar tekniken. Jag är ur kass på data :p . Klickar man på bilden och förstorar den, så vänder sig bilden riktigt. Men det vore ju klart finast om den alltid var rättvänd. :)

[Jarl]
7/4/16, 10:16 AM
#24

Du kan öppna dem i paint och fliken bild och där kan du rotera bilden. Rotera den till rätta läge och

[Jarl]
7/4/16, 10:17 AM
#25

sen spara! dubbel post min dator är knäpp!

[krutgubben]
7/4/16, 10:06 PM
#26

Skoj med tennsoldater, mycket inspirerande!

[ludgopelle]
8/10/16, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

I dag experimenterade jag lite med bomull. Soldaterna står inte korrekt uppställda, på brickan. Jag gjorde detta snabbt och slarvigt för att öva mig, inför landskapsbygget. Och få några stämningsfulla bilder :)

Annons:
[ludgopelle]
8/10/16, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28
[ludgopelle]
8/10/16, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
[ludgopelle]
8/10/16, 7:30 PM
#30
JamesLongstreet
8/10/16, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

tog mig friheten och korrigerade en bild..

[ludgopelle]
8/10/16, 7:33 PM
#32

Tack! James :)

JamesLongstreet
8/10/16, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33
[krutgubben]
8/10/16, 7:40 PM
#34

Fint och mäktigt, riktigt kul att få följa din tråd här!

Annons:
JamesLongstreet
8/10/16, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35
mangemani4
8/10/16, 7:50 PM
#36

uber mysiga bilder må jag säga :D

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
8/11/16, 12:03 AM
#37

Tack ska ni ha ;) Det är effektfullt med bomull. Det får bli mer experimenterade framöver :)

JaGa
8/11/16, 10:25 AM
#38

Väldigt fint målade figurer! Effektfulla och trevliga bilder också…👍

[ludgopelle]
9/12/16, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Gjorde ett försök att tillverka en mur av bitsocker. Jag limade fast sockerbitarna på en wellpapp skiva, med karlssons klister. Sedan målade jag med humbrol enamel satin 165. Funderar på att ha med en ruin i mitt dioramabygge.

[ludgopelle]
9/12/16, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40
[krutgubben]
9/12/16, 7:46 PM
#41

Snyggt och bra och kreativt!

Annons:
[ludgopelle]
9/12/16, 9:19 PM
#42

Tack krutgubben. Det var enkelt och roligt att jobba med detta materialet. Om man lägger ner mer tid på att tälja bitarna, så kan man få lite tätare skarvar.

[ludgopelle]
9/12/16, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43
[krutgubben]
9/12/16, 9:44 PM
#44

Målar du med Vallejos färger? Otroligt fint målat och byggt som sagt.

[ludgopelle]
9/12/16, 9:51 PM
#45

Tack! Det var roligt att höra.😊 Jag målar med humbrol enamel. Jag har aldrig prövat vallejos färger.

[ludgopelle]
9/12/16, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

I dag har jag även påbörjat en spansk ryttare. Själva stocken är gjord av en plast spole som det varit ståltråd runt. Jag täljde lite i den, för det ska se ut som den är tillverkad med yxa. Spetsarna gör jag av tandpetare.

[Jarl]
9/12/16, 10:52 PM
#47

Det var väldigt snyggt med bomull och muren var väldigt snyggt! Det blir ju super bra med spanska ryttaren!👍

mangemani4
9/12/16, 11:18 PM
#48

är man lite finurlig så kommer man på allt tydligen:), snyggt jobbat. sockerbitar verkar vara populärt att använda, på ett annat forum så har jag sett en som bygger kyrkor, kända byggnader med mera med enbart hela eller täljda sockerbitar, blir hur fint som helst när färgen har kommit på:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[krutgubben]
9/12/16, 11:43 PM
#49

#45 Jag har också nästan bara använt Humbrol Enamel tidigare men sen jag skaffade airbrush så blir det mest vallejo och tamiyas färger, men när det gäller figurmålning så föredrar jag Humbrol Enamel och det är för jag känner mig mest bekväm med deras färger och jag blandar helst egna washer också med Humbrol Enamel även om jag har tex vallejo som underlag.

[ludgopelle]
9/13/16, 12:08 AM
#50

Tack ska ni ha :) Möjligheterna tycks vara oändliga när det gäller bitsocker :) Det funkar ju även bra som gatsten. Skulle vara kul att pröva göra en valv bro, någon gång.

ElLobo
9/13/16, 10:18 AM
#51

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: