Annons:
Etikettpansar
Läst 1552 ggr
Mecthegreat
4/5/16, 7:33 PM

Tiger 1 Mid/Late

Hej försöker hitta dom största ändringarna mellan Mid och late . Bandlänkar på nedre delen av fronten , när kom det till alt försvann? Samt länkar bredvid kulsprutan i fronten?

Annons:
[Hayabusa]
4/5/16, 9:18 PM
#1

Ja, du…det är en hel "djungel" att skilja ut de olika Tigervagnarnas exakta utförande. Det kan, och är så i regel, vara skillnader mellan olika individer. Frågan är vad du är ute efter mer specifikt?

m-guttor
4/5/16, 10:51 PM
#3

en annan bra site om tigern är http://tiger1.info/, där jag tror du kan hitta den info du söker. Ett annat alternativ är att leta trådar på typ Missing Lynx eller liknande siter. Tigern diskuteras rätt flitigt, och har en hel del hängivna beudrare:-)

Janne Nilsson
4/5/16, 11:12 PM
#4

Bandlänkarna i fronten är mer specifikt för enheten än produktionen.

Ospreys bok i den nya serie är en bra start som tar upp alla ändringar månad för månad.
https://ospreypublishing.com/tiger-1-heavy-tank-1942-45-pb

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
4/6/16, 7:52 AM
#5

#3 David Byrden som driver den sidan är mycket kunnig. Dock verkar det som att det strulat till sig lite på sidan, så här skriver han på Twitter:

"It seems I disabled my entire site while testing my software! Thanks to GetNet for detecting that."

Vi får väl bara hoppas att det löser sig, synd om all info "försvann".

m-guttor
4/6/16, 9:04 AM
#6

5#ja, jag märkte det.. Verkade som en del länkar inte funkade. Hoppas det rör sig om tillfälligt strul…

Annons:
Mecthegreat
4/6/16, 9:30 AM
#7

Tackar för alla svar. bygger ingen speciell vagn utan mest en undran över vad som satt på och när.

Tiger Ausf.E Grossdeustchland

Mecthegreat
4/6/16, 9:32 AM
#8

Denna får det bli , stred tydligen i litauen

Tiger I Ausf.E, Panzer Grenadier Division Grossdeustchland, Lithuania, June 1944

[Hayabusa]
4/6/16, 11:59 AM
#9

#8 Ett tips är att försöka hitta bilder på just den individen och därefter försöka reda ut detaljer. Det är inte helt enkelt eller helt logiskt alla gånger.

Mecthegreat
4/6/16, 1:23 PM
#10

låter som en bra ide , dom verkar ha varvat blint med delar till lika vagnar. får se om jag kan hitta några bilder på litauen tigern

Janne: fick bli till att beställa boken du tipsa om . tackar så mycke

Mecthegreat
4/6/16, 2:19 PM
#12

Italeri Wot fick det bli

Mecthegreat
4/6/16, 6:33 PM
#13

http://images.norton.co.uk/images/products/1412945326-53127900.jpg Vet inte hur korrekt den är men väldigt trevlig att bygga

Annons:
ebenrode
4/6/16, 11:33 PM
#14

Bandlänkars placering och andra utrustningsdetaljer modifierades lite hur som helst i fält beroende på förband och besättningens preferenser Här kan man låta fantasin flöda. Att försöka skildra just en speciell vagn kan bli knepigt men inte omöjligt. Det finns trots allt en del foton bevarade.

Däremot när det gäller direkta produktionsförbättringar och tillägg så är Janne Nilsson förslag utmärkt.
https://ospreypublishing.com/tiger-1-heavy-tank-1942-45-pb. Boken rekommenderas varmt

Sedan har vi ju det där problemet med vagnar som skickades på reparation och stuvades ihop med nya delar eller vad som fanns tillhands. Det vore intressant att veta hur pass vanligt det var eller om Tigrarna oftast. slogs till sista blodsdroppen och inte kunde räddas/bärgas.

Något jag har funderat över är feifelfiltren. I Mellanöstern var de ju självklara men föll bort rätt snabbt i Europa. Otto Carius första kärra var vad jag förstår försedd med det. Den hängde ju med ett tag och filtren verkar ha blivit borttagna med tiden. De redan befintliga togs de regelmässigt således bort eller behölls de vagnens livslängd ut om de inte var för skadade?

[Hayabusa]
4/7/16, 7:44 AM
#15

#14 Visst kan man låta fantasin flöda, om man vill det. Man bygger som man vill och det är upp till var & en att bestämma nivån på sitt bygge. På så vis finns det inget rätt eller fel. Det är inte ovanligt att bygga en specifik individ - även om det givetvis blir tal om en hel del gissningar, så skulle jag tro att det är så många modellbyggare jobbar.

[Hayabusa]
4/7/16, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det har skrivits en hel del böcker om Tiger I (och fler lär komma).  Det här är min samling. Ju mer man läser, ju mer inser man hur lite man vet :)

[Hayabusa]
4/7/16, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Denna bok kom ut 2013, den är inte dum. Troligen den bok jag skulle rekommendera som "första köp":

Mecthegreat
4/7/16, 3:52 PM
#18

Angående filtren så satt dom säkert på plats tills dom gick sönder alt materialbrist gjorde att dom försvann. Användes filtren för att skona luftfilter till motorn ? Hayabusa: härlig boksamling du hade där . Vart kan man beställa boken du la upp bild på ?

[Hayabusa]
4/7/16, 4:00 PM
Mecthegreat
4/7/16, 6:54 PM
#20

Tack för det hayabusa . Blir till att beställa 😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: