Annons:
Etikettallmänt
Läst 3234 ggr
ElLobo
2016-03-24 21:16

Nytt i verktygslådan, kv 1 2016 -- del 2

Vi fortsätter med tråden. Men kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länk till tidigare del:

Annons:
Banjoman
2016-03-24 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har varit på resande fot en knapp vecka, och kunde förstås inte låta bli att slå till på några små souvenirer … t.ex. några filar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-24 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… liksom ett litet falsben …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-24 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… samt en lika smal som sylvass, ja … syl!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-24 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Brevbärarn har dessutom fått göra skäl för lönen, och bland annat levererat en påse med 3,5 x 40 mm mässingsskruv från mooischroefje.nl

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-24 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… samt, i ett betydligt större paket, något jag länge gått och funderat på att skaffa, nämligen ett sladdlöst multirotationsverktyg från Bosch, komplett med extra batteri, laddare och ett extra 2,0A batteri, alltsammans levererat i en L-Boxx.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-24 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag tittade därför i eftermiddags inom på den lokala byggmarknaden, och köpte till en trebackschuck av Dremels fabrikat (Dremel ägs ju numera av Bosch, så de flesta av deras tillbehör kommer passa även till nyförvärvet) samt fuyllde på förrådet av sliptrissor.

Min gamla, nätströmsdrivna Dremel fungerar fortfarande alldeles utmärkt, men den tenderar för det mesta att sitta monterad i borrstativet (bommen99: Dremels borrstativ, som du frågade efter, brukar finnas att köpa på de flesta ställen som för Dremel-sortimentet), varför tanken har mognat att en sladdlös apparat som alltid kan ligga redo på arbetsbordet vore ett användbart komplement, och med största sannolikhet kommer göra ett redan lyckligt hem ännu lyckligare! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Dioramabyggare
2016-03-24 23:44
#7

#5, #6: 👍

starhawk
2016-03-25 16:29
#8

#6: Vadå ägs numera av Bosch, dom har ju ägt varumärket sen 1993. När jag lämnade in min trasiga Dremel till Clas Ohlson för ett par år sedan fick jag tillbaka den av Bosch.

Funderar på att köpa en Dremel sladdmaskin till, den ena sitter ju i fräsbordet mest och den andra behövs till borrstället. Så att man slipper byta menar jag, den sladdlösa Dremel jag har passar inte i någon av nämnda anordningar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2016-03-25 16:36
#9

Korrektion: Har just klämt ner Cotechmaskinen som bara låg och skräpade i Dremel borrstället ser bra ut! då behöver jag ingen extra Dremel.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2016-03-25 17:55
#10

#8 Numera jämfört med 1932, då företaget grundades av Albert J. Dremel, var i första hand vad jag menade; därtill även i någon utsträckning numera relativt det tidiga 1980-talet, då jag först började drägla över Dremels maskiner (som jag på den tiden inte var i närheten av att ha råd med).

Men visst: det medges att 1993 är såpass länge sedan att numera kanske inte var det bästa ordvalet; det är bara det att 1990-talet, det årtionde då jag var mellan 25 och 35 år gammal, fortfarande känns som om det var alldeles nyss … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-25 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

De nya grannarna en våning upp är i full färd med att få sin lägenhet renoverad, med ty åtföljande buller och bång; vart flyr man då, för att komma undan larmet från borrhammare och andra oljudsskapare? Jo, till järnaffären, förstås! 

Ytterligare tre 200 mm-filar bidde det …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-25 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

… liksom ett set med småfilar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-25 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

… och en filborste!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
ElLobo
2016-03-25 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

  . bommen99 . 2016-03-14 13:25

Verktyg

Läste i dag ett inlägg om verktyg och detta är förödande för mig som något av en missbrukare då det gäller att köpa verktyg och tillbehör.

Till att börja med, eftersom jag bor i Thailand, införskaffande av tillbehör såsom lim, färger, spackel,lösningsmedel etc  är ett gissel. Vanligt är att man klistrar över original-etiketten med instruktioner och innehåll med en stor blaffa som naturligtvis är skriven på det Thailändska språket Provade en gång att få bort etiketten med ånga och jovisst, det funkade. Under den Thailändska satt en Kinesisk! Nåväl, verktyg är enklare och i dag inhandlades en massa småkrafs, för mig absolut nödvändiga, för sambon helt onödiga som dessutom tar mer plats. Att jag samtidigt köpte ett sortimentsskåp hjälpte föga.

Bifogad bild visar ett urval av dagens skörd. Kan meddela att det är två fp mindre filer med och förvisso hade jag redan ett 30 -tal småfilar, men dessa kunde jag inte motstå

ElLobo
2016-03-25 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

  . bommen99 . 2016-03-14 13:32

Mer om verktyg etc.

Knivsettet var kanske onödigt, jag har ett antal skalpeller/knivar, men visst ser settet läckert ut och hur många blad följde inte med…

Passar på att visa min klyvsåg. Liten behändig sak som funkar bra om man nu inte har för bråttom. Klöv faktiskt en massa teak-bitar till ett däck för ett tag sedan o det blev hyfsat (fick slänga en om annan list som liksom inte ville följa måttet..). Anläggningplattan är dock för vek och bör vara lite längre.

//håkan

ElLobo
2016-03-25 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

  . bommen99 . 2016-03-14 13:40

När jag ändå köpte klyvsågen passade jag på att inhandla en lite kompressor för air-brush.  Jag tycker att den är så pass läcker i designen att man inte ens behöver använda den, duger som prydnad. Har, med varierande resultat, försökt att använda den. OK till små ytor och kör man med vattenbaserade färger så kan man dessutom hålla till inomhus.

//håkan

Kjell_R
2016-03-26 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bäst att skynda sig innan kv1 är slut. Nedmonterad för rengöring byta lager på samma gång

MartinO
2016-03-29 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En byggsats till framtida projekt blev det idag.  Blir mycket nytt att lära. En 3d-skrivare hoppas jag blir användbar i verkstaden.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Filbrännan96
2016-03-30 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nytt från Rebell Hobby - GEEK Design. Smart och praktisk organisering på sina grejer

"It´s all about the details"! Cool

[jamtestam]
2016-03-30 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag var trött på att behöva byta filter så ofta på den förra så nu fick det bli att investera i ett nytt sprutbås. Har endast testat det lite smått än men känner mig kanon nöjd 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: