Annons:
Etikettdiorama
Läst 1174 ggr
bommen99
3/22/16, 1:41 PM

Häpnadsväckande

Hej ni alla Dioramabyggare.

Jag är, mer eller mindre, helt fokuserad på trämodeller och i synnerhet båtar. Varför skriver jag då i detta forum?

Till skillnad från många (antar jag) modellbyggare så undviker jag pill o plock under helgen. Jag tillhör det lyckliga som inte behöver arbeta…

Helgen tillbringades med div nät-surfning och mycket handlade faktiskt om Diorama. Tidigare har jag bara ögnat igenom "era" sidor och i min enfald trott att det handlat om "tennsoldater" som klistrats på en spånplatta (jo, jag raljerar lite).

I helgen har jag verkligen studerat era alster, exempelvis 91Karlsson och EILobo. Ju mer jag studerade era alster, desto mer imponerad blev jag. Detaljer, historik, uppfinningsrikedom etc etc. Ni beskriver ett stycke historia på ett föredömligt och synnerligen intressant sätt. Ni målar gubbar, camouflage, fixar gräs o murar., fixar eldsflammor från kanoner o gevär mm.mm.

Skälet till att jag började bygga modeller var egentligen under en av mina Paris-resor. Besökte en butik som sålde konst, däribland vad jag tror kallas "tittskåp". Alltså, tredimensionella tavlor som kunde föreställa ett garage där det mekades, en skolsal, en butik etc. Allt otroligt välgjort och naturligtvis skalenligt. Det ni åstadkommer är något dito. 

Frågan är om det finns någon som pysslar med "tittskåp"här i iFokus eller finns det bra info på nätet?

Jag ber ödmjukast om ursäkt för mina tidigare dåliga tankar om Diorama, keep up the good work boys o inte bara de som jag nu nämnt, berör er alla andra som sysslar med Diorama. 

//håkan

Annons:
Janne Nilsson
3/22/16, 2:49 PM
#1

Här har du en hemsida dedikerad till äment, Boxed Dioramas. Går ibland under namnet Shadowbox. Jag har fått ihop en och har några i pipen.
http://www.boxdioramas.com/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: