Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2354 ggr
KristoferLu
2016-03-21 17:55

Trälim

Hej alla modellfantaster!! Jag är ny här och har börjat bygga min första träbåt! Tänkte höra med er kunniga vilket typ av lim ni använder till borden. Jag använder kontaktlim och undrar om jag är helt ute och cyklar?? Man blir lite dåsig av det;) Mvh Kristofer

Annons:
MarkusN
2016-03-21 18:12
#1

Hej och välkommen hit! Till trähörnan dessutom 😃

Jag brukar köra en mix av vanligt vitt trälim, CyanAkrylat (snabbtorkande superlim) och spiknubb. Alla tre i en mix på en gång om det är ett besvärligt parti av skrovet, men vanligtvis bara en kombo av nubb och trälim. 

Mina båtar sjösätts ju bara rakt in i vitrinskåpet, så ska du faktiskt sätta din båt i sjön och radiostyra så ska du nog inte gå på min metod! 😉

Kjell_R
2016-03-21 18:24
#2

Titebond, finns 1,2 och 3 jag använder 3 som är vattenfast

Finns att köpa bl.a här http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-spackel/titebond-iii-vattentaligt-tralim/

Eller från England http://www.cornwallmodelboats.co.uk/

KristoferLu
2016-03-21 20:41
#3

Tack för svaren. Så trälim funkar bra då? Jag tänker inte sätta min till sjös:) ska prova trälim nu. Kontaklimmet är lite svårt att få bort om man kladdar lite på en yta, måste använda kniven och skrapa.

petzon
2016-03-21 21:58
#4

Kontaktlim har en betydande nackdel och det är att det är gummibaserat och torkar ut med tiden vilket gör att limfogen kan släppa efter några år. Personligen gilalr jag bäst aliphatic resin, Titebond har jag provat men tycker det är för lättflytande, hamnar överallt utom där jag vill ha det. Aliphatic resin har fördelen att det är lätt att slipa och är så gott som genomskinligt när det torkat. När ajg är beroende av ett helt vattenfast lim brukar jag använda Polyuretanlim, nackdelen är att deet är giftigt och väldigt kladdigt, handskar är ett måste och det jäser under härdningen så man måste spänna fast sakerna ordentligt.

KristoferLu
2016-03-21 22:26
#5

Tack så mycket Petzon. Då ska jag prova och se vilket jag tycker bäst om. Det är verkligen svårt och klurigt alltihopa. Jag kanske tog ett för svårt fartyg till att börja med. Har någon av er byggt amatis hunter q-ship förut? Det är den jag håller på med;)

petzon
2016-03-21 22:42
#6

Fälkomemn till forumet förresten, glömde bort det i förra inlägget.

Jag har ingen erfarenhet av just denna modell, har dock byggt en annan Amatimodell: Kon-tiki mina bestående minnen från den var att materialet inte var riktigt i toppklass , men det är det å andra sidan sällan i några byggsatser.
jag tor dock inte att Hunter Q-ship är för svår som förstamodell, skrovet är målat så det går lätt att dölja missar i bordläggningen med spackel och skrovformen ser inte jättesvår ut att bordlägga, en hel del riggjobb och inte allt för mycket detaljer på däck. Några av detaljerna på däcket ser lite grova ut i mina ögon, går att få till bättre genom att byta ut dem mot egentillverkade om man känner för det.
Min erfarenhet är att det är lättare att bygga träbåtar än plastmodeller, på en träbåt kan man alltid tillverka nya detaljer om man klantar sig eller tappar bort något. Dock är det mågna delar på en träbåt, en rejäl plastbyggsats är kanske 600 delar, jag hade fler till bara styrhytten på min senaste modell Färjan 4 och dessutom är det två styrhytter på den:-)
Hemligheten bakom ett lyckat båtbygge är att ta det lugnt och inte dra sig för att göra om när (inte om) det blir fel.

Vi är ett helt gäng träbåtsbyggare här på forumet och vi hjälper alla gärna till.  jag ser fram emot en omfattande bygglogg med mycket bilder, det finns alltid något att lära från en bygglogg, även om från en förstagångsbyggare.

Annons:
KristoferLu
2016-03-21 22:59
#7

Det är så jag känner petzon med målat skrov. Man kan ju slipa och spackla lite. Sen är det dubbel bordläggning på den och det känns också som att det kan vara lättare att få till andra bordläggningen då. Jag är ju snickare så trä är det bästa jag vet:) Jag vet inte om jag vågar lägga ut några bilder än;) Petzon kan du länka till din senaste bygglogg så får jag se om jag kan lära mig nått;)

petzon
2016-03-21 23:02
#8

Klart du vågar lägga ut bilder,  Bygglogg till Färjan 4, startade dessutom en logg på Ejdern igår, men där bygger jag bara ångpanna med tillbehör än så länge

starhawk
2016-03-22 07:30
#9

Jag hade ett par ribbor som böjdes in rätt mycket i fören på en båtmodell, prövade i tur och ordning trälim, Clifflim och kontaktlim, allt släppte när jag tog bort gummisnoddarna som höll ribborna på plats. Tog då det lim som orginalet var limmad med, epoxy! fungerarde hur bra som helst!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
2016-03-22 12:04
#10

Hej Kristofer

Jag har hitintills använt cyanolid (heter det så?), alltså snabblim. Fungerar bra men har flera nackdelar. Jag har märkt att det som verkar sitta döhårt kan lossna efter en tid. Man måste också vara flink i fingrarna då det sällan ges tid för att justera. Dessutom kan man bli väldans fäst vid sin båt, om nu någon förstår vitsen. Förutom allt detta så är det "gaskammarvarning" om man använder mycket, tror inte att gaserna är så nyttiga.

Jag har hittat ett trälim från UHU. Ett vitt trälim som torkar snabbt och spillet tar man bort med lite vatten o gnugg. Verkar i alla fall sitta bra. Har nyss hittat ett annat lim från UHU, Heter UHU hart. Mycket snabbt, lägger ut en bild i min tråd Titanic.

//håkan

bommen99
2016-03-22 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mer lim

Well, då jag ändå håller på… Hittade i dag två olika limmer. Det ena heter Styro Foam och är transparent. Det andra  från Hi Crafts och verkar vara ett vanligt trälim. Första kostar 6 sek o det abdra 8 sek ca. Lovar nu att inte inkomma med fler lim-inlägg🤦‍♂️

//håkan

MarkusN
2016-03-22 13:35
#12

#6 Kon Tiki som modell ges väl ut av Mantua/Panart/Sergal? Amati är nog oskyldigt i frågan om den byggsatsens material. Förvisso är jag pro-partisk till Amati eftersom min träbyggarhobby började med en Amatibyggsats 😉

#5 Har alltid upplevt Amatis materialval som bra och Q-skeppet är en av deras nyare alster, så förhoppningsvis har du fördel av en hel del moderna lösningar (inte minst laserskuret) som hjälper dig få rätt på saker och ting Kristoffer.

Som alla italienska tillverkare så brukar deras engelska översättningar av bygginstruktionerna vara lite svajiga 🤔 Men det är ju därför vi finns här på forumet! 😃

KristoferLu88
2016-03-22 18:55
#13

Tack så jättemycket för alla inlägg. Då är det bara att exprimentera med limsorterna ni sagt:) och bommen, så fäst vill jag inte bli vid min båt;) Ska lägga ut en bild snart och visa hur man inte ska göra;)

Annons:
starhawk
2016-03-22 19:42
#14

#10: Intressant att någon annan har samma erfarenhet av s.k. snabblim, (cyanoakrylat) trodde nästan jag var ensam om det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
2016-03-22 21:34
#15

#9 Vid  så kraftiga böjnignar av virket bör man basa (ånga virket) någon/några minuter över pipen på en kaffepanna (jag använde Triangaköket) så mjuknar virket, man spänner in det på palts och när det kallnat och torkat så är det böjt. Att tvinga in virket på plats och låsa det med lim medför risk för att limfogen släpper efter en tid.
#12 tack för korrigeringen Markus, det är klart att det är Mantua som tillverkar Kon-Tiki och inget annat. Har tydligen drabbats av tillfällig sinnesförvirring.

#14, jag använder en hel del Cyanoakrylat, och har bara positiva erfarenheter, dock har detta lim som alla andra sina begränsningar. En faktor som ofta glöms bort är att snabblim är en färskvara, Proffsvarianterna har en hållbarhet på 6 månader i oöppnad förpackning, hållbarheten kan förlängas med kylförvaring,men bara för oöppande förpackningar, en öppnad förpackning som förvaras i kyl riskerar att fukt kondenserar i limmet och vi vet ju alla att CA härdar i kontakt med fukt. Snabblim bör alltså köpas i hobbyaffärer smed hög omsättning, småfirmor riskerar att ha gammalt lim i lager.

starhawk
2016-03-23 07:40
#16

#15: Jag använde färskt snabblim, har praktiskt taget ingen erfarenhet av gammalt lim, det får man oftast inte ur flaskan. Men det släpper likt förbannat!

När jag limmade trådtöjningsgivare på Flygplanstatik använde vi snabblim för tillfälliga "direkt" mätningar, limmade man dit 30 trådtöjningsgivare på en provbit var det rätt praktiskt att använda snabblim, och man hade i allmänhet råd med att ett par släppte. När det gällde för mer långvariga eller nästan permanenta saker så var det helt otänkbart att använda snabblim.  Dom hade erfarenheter av detta!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

julle doris
2016-03-23 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är ett bra lim när man bygger modellfartyg torkar på fem minuter och är vattenfast

Upp till toppen
Annons: