Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 8704 ggr
bommen99
3/14/16, 1:57 PM

RMS Titanic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Blev "anmodad" att lägga upp några bilder på min Titanic 1:144.

Byggsatsen är BB (Billing Boats) och kvalitén beträffande materialet är helt ok. Kvalitén på information i textform kan man inte orda om då den helt saknas. OK, det finns bilder(illustrationer) som hjälpmedel med det vore önskvärt med en o annan textrad också. Möjligen kan avsaknaden bero på att BB anser att detta bygge är för riktigt duktiga proffs som borde veta bättre liksom..

Nåja, med hjälp av detta forum har jag redan rätat ut några mindre frågetecken.

Båten är ju stor och tar således en väldans plats och man får stöka om lite i bygghörnan för att det skall funka.

En annan sak som jag är lite funderande över är hur BB anser att bygg-ordningen skall vara, d.v.s. vilka moment som följer av varandra liksom.  BN anser att man efter montering av spanter skall börja med delar av  däcket och fartygssidor (hyttdelarna). Min uppfattning är att man efter spanterna börjar med bordläggning. Varför? Jo, en så pass stor båt tar som sagt plats och det blir mycket vrida o vända under bordläggningen och alla pyttedelar som limmat fast kommer att gå sönder, så i mitt fall.

Nåväl, jag är väldans långt från en proffsbyggare, så möjligen har jag fel

//håkan

_
[Edit: Bildspel ändrat och bild inlagd i inlägget//ElLobo]_

Annons:
mangemani4
3/14/16, 3:24 PM
#1

"what a big boat huh? - its not a boat its a ship".

titanic fascinerar mig, likaså båtbyggen utav trå då de har en tendens att kunna bli jävligt snygga, så här har du en följare:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Banjoman
3/14/16, 8:34 PM
#2

Varmt tack för bilderna! 

Ett tips: det är inte så poppis här på forumet att lägga upp mer än en bild per inlägg; det blir nämligen bildspel av dem då, och många (de flesta?) här är inte så förtjusta i det, inte minst eftersom man då inte kan klicka upp bilden i större storlek och beundra ett bygge in i dess allra minsta detalj. Skapa i stället ett nytt inlägg i tråden för varje bild du vill visa så blir publiken här mycket gladare … 🙂

Vad gäller bästa tågordning för de olika byggmomenten är jag för mn del av den bestämda uppfattningen att alla bygganvisningar bör läsas med ett välfyllt saltkar till hands! Visst bör man utgå från att tillverkaren har en tanke med de anvisningar som gives, men det hindrar alls inte att man använder sitt eget förnuft, och, om man finner det vara påkallat, gör något annorlunda. Det enda man i så fall bör vara uppmärksam på är att tänka efter en extra gång, så att man inte i misshugg så att säga bygger in sig i ett hörn, dvs. genom att skjuta upp ett visst moment till senare i bygget försvårar eller omöjliggör en åtkomst som behövs för dess lyckade genomförande.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

flyingdragon
3/14/16, 9:12 PM
#3

Jösses vad den ser stor ut! Måste bara fråga, hur stor blir hon? 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

bommen99
3/15/16, 4:26 AM
#4

Hej

OK Banjoman, jag visste inte riktigt hur det fungerade, systemet medger fler bilder men jag förstår nu anledningen till enstaka bilder.

Håller också med att man måste läsa noga och liksom bygga i huvudet ett antal ggr, annars kan det liksom bli "Murphys law", radioamatören som i sina radiobyggen när han byggt klart, alltid satt och stirrade på ett radiorör som skulle vara längst in i bygget.

Storleken då. Den blir ca 190 cm lång, 20 cm bred. Höjden har jag inte kollat ännu, men i nuläget är den ca 23 cm. Men det skall ju till massa saker uppåt, så vi får se vart det slutar. 

Jag lade in några bilder från detta bygge någon annanstans, vet inte vart. Inser att jag bör lägga alla mina byggbildersom rör Titanicen i denna tråd och således skall jag om en liten stund fixa detta

//håkan

bommen99
3/15/16, 4:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Plankning (bordläggning)

Antar att det fins ett antal olika varianter om hur en bordläggning skall göras. Vissa italienska båtbyggare smalnade av plankorna på mitten, har byggt en sådan. Underligt men det fungerade (någorlunda). Vissa byggen skall tydligen bordläggas uppifrån och ner, själv föredrar jag att börja vid kölen och gå uppåt.

Som man ser på bilden har jag börjat vid kölen, lagt ett antal plankor som avsmalnat vid för o akter. Sedan har jag lagt en planka en bit ner för att få en rak linje, mätt från relingen. Detta förfaringssätt innebär att man får smalna av plankorna rejält (som en knivklinga liksom).  Kanske inte den optimala metoden tycker någon och då kan jag infoga att den andra sidan har en helt annan lösning, den mer "normala" vill jag påstå.

Jag smetar på lite grå tjock färg för att lättare se ojämnheter och sprickor, den slipas ju bort till 99% sedan. Sedan vill jag tipsa om att man alltid skall slipa plankorna diagonalt (typ 45 grader) för att ta bort topparna som får sidan att se ut som ett klinkerbygge..

Jag har lite erfarenhet i att lägga i plank i större fiskebåtar, skala 1:1 och med bångstyrig och tung hardwood. Metoderna varierade men i många fall blev det faktiskt  som in stycket ovan, en "riktplanka" mitt på.

Jag tror att bordläggningen på Titanic är en av de enklaste jag hållit på med (hitintills), Spanterna är ju grova och jag spika ganska grova nålar genom plankorna vilket gör det enklare att passa in. Plankorna levereras från BB i längder om 880 mm x 8 samt 6 mm. Rejäla bitar alltså.

forts följer

//håkan

bommen99
3/15/16, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fortsättning plankning

OK, nu har jag kommit en bit på väg, båda sidorna ligger i "fas", frågan är om jag nu har plankor så de räcker, Jag har lagt på lite putty cream från Tamiya för att täcka springor (och för att täcka klantighete/slarv) Ibland blir det inte som man tänkt eller önskat.

Nåväl, skrovet är hitintills slät och fint (tacka spacklet för det) och då resterande del upp mot relingen skall dubbelplanks så behöver men ju inte vara sååå noga

Som jag tidigare skrivit, denna plankning är egentligen inte svår, tar bara lite extra tid. Trots detta så lyckades jag skära mig ordentligt i fingret och sambon har nu tröstat mig med en väldans god irish coffee.

Nåväl, bygget fortsätter (trots fingret) och jag räknar med att plankningen skall vara klar i slutet på denna vecka

//håkan

Annons:
bommen99
3/15/16, 2:53 PM
#7

Mr Banjo man

Hej du. kanske finns det en anledning till att jag lägger ut ett bildspel och därmed inte vill ha mina bilder förstorade då alla fadäser blir mer synliga… ha ha😂

Well, om an klickar på pilarna så stannar bildspelet och man kan kopiera bilden och därmed förstora den i det fotovisare man har. Men naturligtvis skall jag anamma policyn, men ibland kan ju bildspel vara ett väldans tjusigt alternativ, eller?

//håkan

Banjoman
3/15/16, 3:38 PM
#8

#7 Visst är det så att det finns vägar runt bildspelsfunktionen; orsaken till att jag tog mig friheten att nämna här i tråden att det inte är så poppis på forumet är förstås just därför att det inte är så poppis -- se till exempel denna tråd från när funktionen först dök upp som möjlighet: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5473c39dce12c433b500016e-bilder-i-inlaggen.

Sedan dess har, så vitt jag vet, sajtvärden, ElLobo, bestämt sig för att uttrycklgen avråda från bildspel; efter vad jag har förstått informerar han också om detta i det e-brev man får när man anmäler sig till Modellbygge iFokus.

Vare därmed hur det vill: jag gör alls inget anspråk på auktoritet i ärendet, utan ville bara i all vänlighet nämna saken.

Vill man se'n undvika att få sina byggen studerade i allför mycket detalj kan man ju alltid smeta lite vaselin på linsen/ställa skärpan fel/plåta från andra sidan gatan … 😉

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/15/16, 7:21 PM
#9

#8: "Vill man se'n undvika att få sina byggen studerade i allför mycket detalj kan man ju alltid smeta lite vaselin på linsen/ställa skärpan fel/plåta från andra sidan gatan … "

👍😃

(Ja, jag är "gammal fotograf"😇)

DIOWORK
3/16/16, 8:33 PM
#10

Stiligt bygge! Skall bli spännande att följa resan! Men för du bor dyker nog inga isberg upp:-))

bommen99
3/17/16, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej o tack 91 Karlsson för din kommentar. Isberg skulle faktiskt vara välkommet nu då värsta värmeböljan är i antågande. Man pratar om dagstemper på ca 45. Stönigt nog nu då det  är ca 34 inomhus.

Plankning av ena sidan nu klar, några få plankor kvar på andra sidan. Har kladdat ner lite Tamiya spackel i springor, slipat och lagt på en grå primer. Tyvärr så hade jag bara den grå spackeln, föredrar den vita då den rinner ner i småsprickor och det blir mindre slipning. Nåja, det tar ju bara lite längre tid. 

Kommer ihåg att jag läste ett inlägg från Banjoman och jag försöker citera "frågan är om man vill bygga klart eller om man tycker det är roligt att bygga" (kanske felciterat med ngt ord eller så). 

Väldans kloka ord må jag säga, möjligen vill jag (onödigtvis) tillägga att man kanske ser fram mot ett moment längre fram och därför forcerar o därmed kanske det blir lite slarv eller hur man nu skall uttrycka sig. Men Banjoman, väldans väldans kloka o sanna ord!!

För min del är själva grundstommen roligast, spanter o plankning, så jag kan ju inte liksom forcera för att hinna dit.. Nåja, resten av byggen är givetvis roliga de med.

Bilden då. Är tagen på uteplatsen och själva modellen är ju inte så mkt att vila ögonen på, däremot bakgrunden som ligger ca 20 m bort, poolen dit jag nu ämnar förpassa mig 

//håkan

bommen99
3/22/16, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Plankningen klar

Nu återstår det lite finslipning av plankorna. Jag har sprutat lite primer över hela skrovet och sedan slipat. Nu ser man att kvalitén (BB) inte är den bästa, många grå sprickor och ojämnheter syns. Nu måste jag tillstå att vissa grå markeringar tillkommit p.g.a. min klantiga plankning., stora glipor här o där som förvisso fyllts med stickor (fillers)

Jag har tidigare tyckt att BB levererar bra material, men detta kom lite på skam. Nåja, laserskärningen kan man inte klaga på och totalintrycket är ju ganska OK.

Jag har gjort lite fler skarvar än beskrivningen och då fått en antal "plankor" över. Detta innebär naturligtvis att jag har lagt till en o annan "fusk-spant".

Jag har också upptäckt att detta format inte innebär att man kan hålla modellen i ena handen och vrida o studera. Upptäckte att jag byggt aktern lite olika mellan BB o SB och det blev tyvärr lite spackel på några mm för att det skulle se likadana ut.

//håkan

bommen99
3/22/16, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Forts plankning

Nu skall det ju till något av en "dubbelplankning". Det är tunna "sjok" och kanske inte direkt dubbelplankning, men de skall liks ligga ovanpå

//håkan

Annons:
bommen99
3/22/16, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Sjok

Detta är ett av otaliga "sjok" som skall ligga ovanpå plankningen., 0,9 mm tj.

//håkan

bommen99
3/22/16, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej igen

Jag har ju kört med Cyanolid lim och tänkte visa den fiffiga "snabeln" som medföljer. I förp. med "snablarna" medföljer även nålar man skall försluta flaskan med. Funkar utmärkt att spika fast plankor med, lite styva och lagom långa

//håkan

bommen99
3/22/16, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Annat lim

Möjligen borde detta inlägg ligga någon annanstans, men nu när jag ändå är på G så blev det så här.

Jag undrar vad detta är för lim och vilket användningsområde. Jag har provat lite och det är lite segt och torkar väldans snabbt.

Någon som vet?

//håkan

bommen99
3/22/16, 1:52 PM
#18

Tankjo Orso, väldans bra info. Verkar som att jag köpt användbara limmer i alla fall

//håkan

julle doris
3/23/16, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bra lim

SE5
3/23/16, 5:17 PM
#20

Jag behöver också "snablar". Var skaffade du dom?

SVEN

SE5

Annons:
bommen99
3/24/16, 2:46 AM
#21

Hej

Anade att dom inte fanns i Sverige, däremot här i Thailand. Möjligt att de finns någonstans i Europa

//håkan

Skalski
3/24/16, 8:39 AM
#22

Sven… Jag har sett sådana snablar hos MJ-Hobby i Västberga :-)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

bommen99
3/24/16, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Forts plankning

Har nu slipat hela bordläggningen och upptäckt att vissa plankor blev väldans tunna, de sviktar oroväckande, trots att plankorna var 2 mm tjocka. Att de blivit tunna beror helt o hållet på en dålig plankning med alltför stora ojämnheter som måste slipas till.

Jag har därför kletat på 2 lager (1/2 L) resin/epoxy på insidan i hopp om att detta skall förstärka.

Den lilla biten som ligger mellan spanterna 25-26 är en förstärkning av kölen. Den kommer i 3 delar och jag kan rekommendera denna typ av förstärkning i skarvarna., fast den kunde ju göras lite snyggare förstås.

Well, det ser väldans kluddigt ut, men ingen skall ju ner i dessa utrymmen sedan.

//håkan

julle doris
3/24/16, 4:09 PM
#24

Ska det vara gardiner också byggde ss Bohuslän för två år sedan i den satte jag in gardiner det blev rätt snyggt

petzon
3/24/16, 5:26 PM
#25

#12 BB har inget vidare kvalitet på sina byggsatser, det är inte ovanligt att det saknas saker i byggsatsen. Det största problemet som jag upplever med BB är kvaliteten på eras plywood, limmet i plywooden tål inte temperaturen från lasern så smla detaljer brukar spalta sig. Dock är BB:s utbud av modeller mycket intressant, nmånga båtar med skandinavisk förebild. 

Bygget ser dock ra ut och Titanic blir säkert fin när hon är klar.

bommen99
3/25/16, 3:39 AM
#26

#24.  Jag kan nog sätta dit gardiner, men vad är det? 

#25. Jag håller med, men bygget före var Viktoty Tilly från Dumas och där var kvalitén urusel. Så det blev ett lite lyft med BB. Vid ett så stort (långt) bygge så må man vara mycket noga med måtten, en mm i ena änden genererar mycket fel i andra änden, så jag har varit noga med att det skall vara rakt.

Det som var bra är att när man bygger upp kölen (förstärk fogarna) och börjar med spanterna så kan man bygga upp allt utan lim. Fiffig konstruktion som liksom klickar fast. Man kan då enkelt kolla vilka spanter som skall snedslipas (för o akter), plocka bort dom o slipa dom lösa. I övrigt håller jag med petzon, vi får se om det saknas ngt på slutet 😮

//håkan

mangemani4
3/25/16, 10:32 AM
#27

vet inte riktigt om du undrade "vad gardiner är" och detta låter väl som världens drygaste svar, jag ber om ursäkt, men gardiner är de långa tyg mönstren du ser runt ett fönster, sådana som folk sätter upp för att göra det lite extra fint:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
bommen99
3/25/16, 11:27 AM
#28

#27. Ha ha, trodde att gardiner på ngt sätt var ett fackuttryck inom modellbyggar-branschen . Ungefär som gardiner inom lackeringsbranschen är rinningar.

Ok,  jag tror inte det blir bra med gardiner kring Titanics fönster, de blir väldigt små i så fall och väldans många gardiner! Däremot funderar jag på om det skall lysa gult bakom vissa fönster, så det ser ut som ngn bor där liksom.

Just nu har jag stora besvär med massor av  sprickor i plankningen, har försökt droppa i färg, lim etc. verkar som att det blir "bredspackling" och ett jäkla slipande.

//håkan

mangemani4
3/25/16, 12:14 PM
#29

om jag får säga mitt, så tycker jag att gult ljus från varje fönster skulle se jäkligt nice ut, speciellt när det är lite nedsläckt i rummet skeppet ska stå i.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

bommen99
3/25/16, 12:50 PM
#30

#29. Håller med. Det är så här att över plankningen kommer ett tunt "sjok" med en massa hyttfönster. Detta skall vara svart och man får kolla jäkligt noga om man skall se fönstren (på alla mod jag kollat på). Därför funderade jag på att lacka plankorna gula under. Vi får se, tack i alla fall för din kommentar

o Glad Påsk o akta fingrarna………… då du målar äggen😂

//håkan

bommen99
3/29/16, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Fortsättning.

Inledningsvis vill jag nämna att tidigare byggen varit fiskebåtar, bogserar etc. och jag har tagit mig friheten att modifiera lite.

Nu, när jag bygger Titanic. må jag nog hålla mig till originalet så mkt som möjligt. Alltså, som hon såg ut då, inte nu…

OK, jag var ju klar med plankningen, slipning samt en liten modifiering i aktern så att babord/styrbord så lika ut. Nu surfade jag runt på nätet och kollade bilder, bl.a. en sida som Banjoman tipsat om, mkt bra bilder och åter tack för det.

Såg att min för inte alls så ut som bilderna, min för var liksom insvängd en bit från kölen och gick lite svagt böjd upp mot relingen. Tjusigt tyckte jag men originalet har inte denna böj/insvängning. Det skall vara ganska rakt från kölen o upp till relingen.

Således blev det att plasta upp "svungen" med typ vanlig 2K bilplast. har slipat o lagt på några lager primer för att se allt som jag missat, blir lätt rörigt med olika färger o svårt att se om man inte målar i enhetlig färg.

Ser dock hyfsat ut och jag kan meddela att den resin/epoxy jag målat insidan med fungerade bra. Jag kan ju slipa tills jag får ett plastskrov…

//håkan

Banjoman
3/29/16, 3:53 PM
#32

Ser verkligen bra ut! Och jo: ett lager grundfärg eller två är alltid till stor hjälp för att hitta eventuella kvarvarande ojämnheter som, som du så riktigt konstaterar, annars gärna blir svårupptäckta på multimaterialytor …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

DIOWORK
3/30/16, 8:31 AM
#33

Ser riktigt bra ut Håkan:-))

bommen99
3/30/16, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#32. o #33. Tack för alla stöd jag får, dock saknar jag honom - ”Farbror”.

Året var 1963 och vi var ett gäng småkillar som på Fredagar samlades i bygglokalen. Ett källarutrymme i ett av husen där vi bodde. Att det var fredagar minns jag för en fredag var det stängt, JFK mördades och därför stängde bygglokalen. Oaktat att presidenten var död, kan jag meddela att han hade fått några fler fiender. 😈

I bygglokalen knåpades det med båtmodeller, flygplan, och andra hobbyaktiviteter. Jag mins att jag byggde något som kan vara en Chris Craft och något annat flytetyg som jag inte mins.

Däremot mins jag segelflygplanet. En enkel konstruktion av träspanter och ”japanpapper” som det hette då. Av farbrorn, tror han hette Gustav, fick man en femöring som limmades i nosen, utgjorde motvikt.

En vinterdag på en närliggande lite sjö utgjorde isen en perfekt start o landningsbana. Det fanns givetvis ingen form av kontroll typ RC, det blev fri flygning liksom. Snart var det min tur att provflyga, jag sprang som en dåre med snöret högt ovanför huvudet och planet lättade. Det flög högre o högre o längre o längre bort. Vi stod på isen o gapade, inget plan hade flugit så högt o långt.

Jag såg femöringen.. flåt, flygplanet försvinna över skogen, Farbrorn kom o la en arm om mig - Vi skall nog hitta ditt plan sa han. Efter någon timmes skogsvandring gav vi upp, planet var borta men jag var inte ledsen för det, mitt plan slog alla rekord tydligen.

När jag väldig många år sedan och i ett flygplan med min flyglärare, flög över området så började jag skratta. - Vad är det som är roligt, undrade läraren. - Jo sa jag, härnere har jag landat ett flygplan. Jaså minsann sa flygläraren och såg skeptisk ut och detta renderade mig förmodligen ett antal extra flyglektioner…

Nåväl, åren har flutit och numera är man själv en farbror, dock saknar jag våran farbror som alltid hade ett gott råd och hjälpte en då knåpandet blev för trikkigt.

Bilden visar ett av problemen jag haft, dålig kvalité på brädorna. Sprickorna är djupa och det blev till att spackla upp i princip allt med Tamaiyas vita. Den undre brädan är faktiskt en av de bättre.

//håkan

ps, det kanske inte enbart skulle vara en max tillåten bildstorlek här (5Mb), möjligen antal tecken också. Ber således om ursäkt för detta långa inlägg😞

Annons:
bommen99
3/30/16, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Efter att ha grundat med primer, faktiskt 4 lager, har jag fixat till alla skavanker (så gott det gick), slipad ner allt och lagt på en "herrans massa lager". jag har använt vit primer, vanlig matt vit samt vit blank, alltså det jag hade hemma på hyllan. Fyra tomma sprayflaskor hamnade i soptunnan. Förhoppningsvis har alla småsprickor försvunnit.

Jag har en uppfattning om detta med primer, tycker den fyller dåligt. Jag brukar använda vanlig vit matt eller den som jag tycker fyller bäst, vit blank färg. Någon annan åsikt tack. jag saknar sprutspackel som man använde förr till billack. Den finns numera i sprayflaska och som en-komponent, mycket lättslipad och fyller otroligt bra.

Nåväl, kanske har jag lagt onödigt mkt jobb då hela sidorna nu skall täckas med tunna plywood (eller vad nu BB skickat med)- skikt . Forts följer således

//håkan

bommen99
3/30/16, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hopplöst att få med hela bygget i ngn form av skärpa, bild två kommer här alltså

//håkan

mangemani4
3/30/16, 3:40 PM
#37

jisses vilken bjässe. railwaygun dora 1/35 storlek på den typ:). vart har du tänkt att ha den sedan när den är klar? misstänker att en vanlig hylla från IKEA inte räcker:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

bommen99
3/30/16, 3:54 PM
#38

#37. Nix ingen vanlig hylla, dessutom gör ju Banjoman om IKEA-hyllor till ställningar för båtar, så det är brist på IKEA-hyllor numera 👍

Planerar att ha den på uteplatsen, visserligen blir den dammig men ngn snö och isberg lär den i alla fall slippa.

Håller jag henne rätt upp o ner så är den längre än mina 180. Tror att den mäter ca 190 cm. Kul sak faktiskt, jag har ju en takfläkt i min hobbyhörna och det har varit mkt nära att det blivit kaffeved av båten..

//håkan

bommen99
3/30/16, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Illustrerar faran med en enkel bild

//håkan

julle doris
3/31/16, 1:32 PM
#40

Sätt en stol på däck när den är färdig så kan du ta en åktur

bommen99
4/1/16, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#40. Jo, det vore ju en tanke…

Fortsätter med slip o lack. Jag ville lägga en sealer mellan primern och lacken och tog, vad jag trodde var en sprayflaska sealer. 

Det visade sig vara ett insektsmedel. Att man bara får tillverka två så olika produkter i så pass liknande förpackning är ju tokigt. MEN, det fungerade, sprayen lade sig fint över skrovet och jag lackade toppfärgen utan problem.

//håkan

Annons:
bommen99
4/3/16, 2:23 PM
#42

Först och främst vill jag påpeka att inlägget ovan #41. tillkom den 1 April. Som rent insektsmedel är det suveränt, men som sealer…..😃

Bygget fortsätter dock och jag har börjat med den 0,9 mm remsor (hyttfönster) som skall vara från relingen och nedåt skrovet och målas svart. Hade tänkt måla gult eller vitt under, så att man ser fönstren. Lite trikkigt att få till då vissa delar av skrovet kommer att synas, alltså skall vara svarta. OK, man kan ju markera, mäta och måla gula eller vita linjer där fönstren kommer att vara.

Kom dock på en annan idé. Om man borrar hål rätt genom skrovet och belyser med lågvolt innanför så syns ju fönstren., även alla andra fönster ovanför relingen (måste ta mig tusan vara över 2000 fönster). Fartyget kommer dock att tappa sin sjövärdighet med små hål ganska långt ner på skrovet, men å andra sidan, vi vet ju hur det gick.

Skall fundera, det handlar om ca 1 300 hål som skall borras så…..

//håkan

bommen99
4/7/16, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Arbetet med hyttfönstren under relingen fortsätter. Jag tror att det blir att borra hålen och svagt ljus i skrovet. Kollade hur många hål det blir,   1440 st om jag nu räknat rätt.

Mycket mätande innan montering kan jag lova. Det blir 4 rader med hyttfönster, mellanrummen blir bara svartmålade, alltså en nivåskillnad på 0,9 mm mellan skrovet och hyttfönstren. Inte vackert men originalet var visst så.

//håkan

bommen99
4/7/16, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Första raden lackad och monterad. Naturligtvis är det olika mått mellan hyttfönster-listerna, Måtten överensstämmer dock med lite trälister jag har, så det är bara att lägga dessa emellan så blir det nog bra och undvika att klistra fast dom alltså.

Resterande hyttlister är lackerade och väntar på montering, kanske i morgon

//håkan.

Banjoman
4/7/16, 3:28 PM
#45

Ser mycket snyggt ut!

Ett tips för att undvika att klistra fast passbitar, mellanlägg, underlag etc., är att lägga gladpack emellan! Inget lim i den vanliga repertoaren fäster i sådan, samtidigt som den är såpass tunn att den inte nämnvärt ökar spalten. Det enda man kan behöva se upp md är att den inte veckar sig, och därigenom blir för tjock på något ställe.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/7/16, 3:55 PM
#46

#45. Tankjo, alla bra tips är välkomna. Sedan gäller det bara att hitta glad pack här, kan vara nog så trikkigt

Vad tror du om belysning inifrån? Overkill eller..🤔

//håkan

Banjoman
4/7/16, 4:30 PM
#47

#46 Väl bekomme :-)

Belysning lyfter, tycker jag, definitivt ett sådant fartyg, och blir mycket effektfullt när det är mörkt. Det gäller dock att se upp med ett par saker!

Om du bara sätter en ljuskälla nå'nstans mitt i kommer du få ganska olika ljusstyrka i olika ventiler, vilket riskerar att se konstigt och orealistiskt ut.

Det kan också vara värt att fundera på om det skall vara ljus i alla ventiler samtidigt! Det blir givetvis symmetriskt och snyggt, men kanske inte heller det helt realistiskt.

Man behöver också tänka på risken för oönskat ljusläckage via diverse glipor eller andra öppningar i framförallt överbyggnaden.

Givet att modellen är stor, och ventilöppningarna därmed har ganska väl tilltagen diameter finns också en risk att man, när det är tänt innanför faktiskt kan se in genom dem, och därmed se såväl ljuskällan som innanmätet överhuvudtaget.

Personligen hade jag, om jag skulle sätta in belysning i ventilerna, nog välja att bygga en enkel struktur på insidan av skrovet, så att man får en enkel skärm en eller ett par cm innanför ventilöppningarna. Skärmen målar men sedan svart, och belysningen fixar man i form av ett LED-snöre längs med det hela.

Ytterligare en sak att tänka på är att om du lyser upp ventilerna blir du också mer eller mindre tvungen att fixa belysning även i överbyggnaden -- annars riskerar det att se ganska konstigt ut: ljus i alla hytter, men mörkt i matsalar, salonger och andra sådana utrymmen!

Du behöver också ta reda på huruvida Titanic hade upplysta passager och andra ytor på de övre däcken, om du vill få till en realistisk belysning av modellen.

Sammanfattningvis: ganska mycket jobb, och en hel del planering och eftertanke som kommer krävas, men det kan också bli redigt häftigt om man gör det ordentligt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/7/16, 4:54 PM
#48

#47. Återigen, tack för mkt bra tips. Vissa delar av vad du beskriver har jag redan funderat på, dock inte realiserat riktigt. Hade tänkt göra ett lock mellan reling och överbyggnad, samt också tänkt på att inte ha alla fönster belysta (vissa kanske sover…) Jodå, mkt att tänka på och en hel del extra arbete. Men What the fu.. man e ju pensionär om några dagar så tiden finns…

Led-snören förresten, jodå har tänkt på dylika och lagom till jul kan man byta ut dessa mot kulörta i alla färger, blinkande och kanske att de spelar gimgel bells (sådan finns häri det amerikaniserad utbudet..)😮

Fortsätter i morgon med resten av hytt-listerna på BB sidan.

//håkan

Annons:
ElLobo
4/7/16, 10:36 PM
#49

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: