Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 4685 ggr
Banjoman
2016-03-06 19:06

Bygglogg: Moonbeam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är det byggdags igen! I dag har jag tillbringat eftermiddagen i hobbyrummet – förvisso i huvudsak i akt och mening att städa detsamma, men icke desto mindre städning med ett tydligt mål för ögonen … nämligen att få tillräcklig ordning på allt som ansamlats sedan i höstas för att kunna börja mitt bygge av Moonbeam! 😃

Moonbeam är, som jag tidigare nämnt, inte så mycket en skalamodell av en fullskaleförebild som det är en modell av en modell! Det är nämligen en lätt modifierad version av en s.k. pond yacht som man vet seglades i parkdammen i Kensington Park år 1913. Som alla modellsegelbåter på den tiden var denna förebild givetvis friseglande, och det kommer det inte bli fråga om här; Moonbeam skall förstås vara radiostyrd.

Såväl originalmodellen som den jag nu skall bygga har dock en hel del gemensamt vad gäller former och rigg i allmänhet med en serie verkliga segelyachter från tiden kring förra sekelskiftet som alla hette Moonbeam, och där åtminstone en – Moonbeam IV, byggd 1914 – fortfarande finns kvar (och är till salu, om man har en hyfsad slant till övers).

Givet modellens semiskalekaraktär har jag dock inga som helst planer på att titta närmare på någon av de verkliga månstrålarna, utan har jag för avsikt (möjligen med ett undantag, men det får tiden utvisa) att bygga direkt ur lådan.

Lådan är alltså en byggsats framtagen, producerad och såld direkt av en engelsman vid namn David Metcalf, och innehåller ett glasfiberskrov samt allt material (trä, metall, bomullsväv), alla vitmetalldetaljer samt förstås de ritningar och instruktioner som behövs för att bygga en färdig modell. Som vanligt får man dock själv ordna med lim, färg samt radiostyrning.

Någon kartongkonst gavs icke å lådan, men i gengäld skickade David Metcalf med en cd-rom med därå ett hundratal fotografier av byggprocessen samt av den färdiga modellen, och det är ett av de senare jag har valt som inledningsbild till den här byggloggen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2016-03-06 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då eftermiddagen som sagt var mest gick åt till att städa blev det inte så mycket byggt. Jag fick dock plockat fram allting, och började byggäventyret med en lätt prosaisk övning, nämligen att sätta upp ett nytt modellminne i min radiosändare samt att binda mottagaren jag köpte i går till sagda sändare; jag passade förstås också på att testa segelvinschen och roderservot, som bägge fungerade som de skulle.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-06 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här ligger sedan skrovet och väntar på den verkliga byggstarten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-06 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… liksom plywooddelarna, såväl de tryckta som de laserskurna.

Innan jag börjar på allvar behöver jag dock skaffa några rejält tilltagna kartongskivor (+/- 85x150 cm) att klistra upp ritningarna på … vi får se vad som hinns med här i veckan som kommer – de kommande månaderna ser tyvärr ut att rymma en del övertid på jobbet, men det skall nog lösa sig. Nu har jag ju i alla fal äntligen ett nytt projekt på gång! 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2016-03-06 19:33
#4

Trevligt att se dig i byggartagen igen 👍, ska bli mycket spännande att följa ännu ett av dina byggen.

Siktar du på att tangera senaste längden på logg lär det bli mycket läsning framöver 😃 men det ser jag fram emot med stor förväntan 👋

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2016-03-06 21:30
#5

#4 Stort tack skall du ha! 🙂

Fullt så vidlyftig som den föregående tror jag dock inte den här byggloggen kommer bli – primär målsättning med det här bygget är att inom rimlig tid bli klar med ytterligare en båt att ha med till klubbpölen, så jag hoppas bli färdig innan hösten slår till på allvar.

Det ärockså därför jag har valt en segelbåt – en sådan bjuder ju mer utmaningar på vattnet än en elmotordriven skuta, och även om jag givetvis vill att den skall vara trevlig att titta på också är det ändå själva seglandet som är huvudmål för just den här övningen, så det kommer bli klart färre detaljer och överhuvudtaget lägre ställda byggambitioner är som var fallet med Eilean Mòr.

Detta sagt ser jag i alla fall en byggutmaning i Moonbeam: jag har ambitionen (det återstår förstås att se hur väl jag kommer lyckas me'at 🤪) att få finishen på målningen så god som jag bara kan åstadkomma, dvs. idealiter slät som en barnakind och med tjusfull högglans i solen. Vi får se hur det går … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2016-03-07 11:31
#6

"så det kommer bli klart färre detaljer och överhuvudtaget lägre ställda byggambitioner är som var fallet med Eilean Mòr"

Vi får väl se… 😂😉

Annons:
Banjoman
2016-03-07 12:56
#7

#6 Jag förstår inte vad du menar … 🤔😉😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-08 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Innan bygget kan börja på riktigt är det förstås ett och annat som behöver förberedas, också; i går fick jag därför införskaffat ett lagom antal skivor av skumkartong i storlek 70x100 cm i akt och mening att därå montera ritningarna.

Först behövde de dock sättas samman två och två – ritningarna är nämligen i huvudsak i fullskala, och därmed ganska stora! – vilket lät sig göras nog så smidigt med några tandpetare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-08 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… och därefter vävtejp …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-08 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

På de två kartongskivor med måtten 100x140 cm som blev resultatet tejpade jag sedan upp tre av de fyra ritningarna (den fjärde, med segelmallar, är det ingen större mening med att sätta upp på sådant vis, eftersom den skall användas för att föra över seglens mått till bomullstyget de skall sys i); två på den ena skivans bägge sidor, och den tredje på skiva nummer två.

Översskjutande skivkanter kapades därefter av, och ritningarna går nu såväl att luta mot en vägg för allmänna referenskollar som läggas stabilt platt för tagande/kontroll av mått …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2016-03-08 21:28
#11

Härligt att se att du fått fart på byggandet igen, det här ser jag fram emot!👍

Banjoman
2016-03-09 09:40
#12

#11 Tusen tack skall du ha! 🙂

Nota bene: även jag ser fram emot det här … 😉😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-11 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det första att ta itu med som i alla fall på riktigt börjar närma sig själva bygget är att tillverka ett ställ till skrovet.

Dessbättre omfattar bygginstrukserna även en mall för detta, och jag började därför ställfabrikationen med att, helt snabbt, smälla samman en dummyversion, tillverkad av restbitar av skumkartongen … och som synes stämmer, som man kunde vänta sig, formerna alldels utmärkt.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2016-03-11 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

I kväll rotade jag därför fram ett hyllplan från en gammal Ivar, som vi slängt ut från vardagsrummet nu i samband med renoveringen, liksom jag plockade fram sticksåg med tillhörande styrskena …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-11 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

… samt kapade av en 24 cm bred bit från hyllplanet, på vilken jag sedan ritade upp ställdelarnas profiler.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2016-03-11 20:25
#16

Ivar är bra till mycket… kan stötta både böcker & båt 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2016-03-11 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Som sista jobb innan det var dags att övergå till fredagsmys i soffan kapade jag av de bägge bitar som i nästa skede skall sågas rent efter blyertslinjerna.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-11 20:28
#18

#16 Helt riktigt! Och nog hade det varit bra dumt att bara slänga bort flera kvadratmeter genomtorkad, solitt stavlimmad 18 mm tjock furu … 🤓😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-13 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Dagens byggövningar började jag med att noga passa ihop och med tvingar spänna samman de bägge ställningsämnena …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-13 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

… varefter jag sågade urtag i de nedre hörnen för de lister som skall hålla dem samman, samt borrade två genomgående hål med 6 mm diameter.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2016-03-13 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sedan det som måste vara perfekt parallellt och mäta lika gjorts var det så dags att i bandsågen ta och såga ut ställningsbitarna …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-13 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

… som i färdig råform nu ser ut så här.

Härnäst skall de förstås fasas, putsas och slipas, men det får bli en annan dag; nu kallar dammsugaren och tvätten på min uppmärksamhet!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-14 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Då hyllplanet jag använde som råmaterial är gott och väl 25 år gammalt – jag köpte den Ivar det kommer ifrån hösten 1990 – har det med åren fått en viss patina, som jag tänkte att det kunde vara en god idé att i alla fall något så när försöka få bort med hjälp av slipmaskinen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-14 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

… jag tänkte nämligen så småningom betsa det hela.

Innan dess återstår dock en hel del moment; t.ex. att kapa de bägge horisontalstyckena till lagom längd i geringssågen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-14 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En snabb torrpassning gav sedan vid handen att det hela passar samman så som det är tänkt!

Innan det hela limmas (och skruvas) samman skall de kanter mot vilka skrovet kommer vila behöva fasas en del, och formerna i allmänhet putsas till. Men det får bli en annan kväll, det!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2016-03-14 21:04
#26

Lika tjusigt som alltid 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

wooderson
2016-03-15 16:31
#27

vilket arbete, men så skall det väl blir kanonsnyggt när det är klart gissar jag :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Banjoman
2016-03-15 16:43
#28

#26 & #27 Tack skall ni ha! 😉

#27 Kanonsnyggt vet jag väl inte så noga, men visst är tanken att stället skall se hyfsat presentabelt/dekorativt ut, och inte bara vara funktionellt. Helst borde man väl tillverka det av ädlare virke än ett gammalt IKEA-hyllplan i stavlimmad furu, men med bets och klarlack till hjälp hoppas jag i alla fall få det lite snitsigare än den nuvarande avlutat-looken … 🤔☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-15 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

I dag kapade jag den nyligen inköpta gängade stången i lagoma bitar, samt snyggade till gängorna med ett gängsnitt där bågfilen hade gått fram.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-15 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Stängerna träs sedan genom hålen som borrats i stället; i mellan de bägge ställskivorna sätter jag ett / mm mässingsrör samt ett par mässingsbrickor. Detta har dels fördelen att den inte alltför dekorativa gängstången döljs, men innebär framför allt att det inte går att dra åt muttrarna för hårt och därmed riskera att dra hela konkarongen sned … ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-15 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Så här såg det sedan ut med bägge stängerna på plats …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-15 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

… varefter det var dags att börja fila och slipa till kanterna …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-15 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

… för att åstadkomma en  bättre passning mot skrovformen där den skall vila i stället.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2016-03-15 23:17
#34

Smart, snygg och utomordentligt bra konstruktion!👍

Annons:
Banjoman
2016-03-26 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Tusen tack! 🙂

Arbetet på konstruktionen i fråga fortsätter … här är det alltämt under arbete, men avfasningarna börjar ta form! Framstycket behövde, såg jag här, dessutom trimmas lite i ena kanten för att bli mer symmestriskt, så efter det här fotot förde jag över profillinjen från andra sidan, och tog fram bandsågen på nytt, varfeter det åter var dags att fila, slipa och putsa …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-26 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

… till dess jag var tillräckligt nöjd med alla former, och det alltså var dags att limma dit de bägge horisontalbitarna.

Med stället in- och nerspänt i snickarbänken, och med passbitar i innerhörnen för att vara säker på att allt blir vinkelrät, lämnades limmet att härda …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-26 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

… varefter jag kollade passningen mot skrovet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-26 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

… som i mina ögon ser tillräckligt god ut, med lagom mycket spalt kvar för ett skikt filt mellan ställ och skrov …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-26 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

… för att, efter en sista omgång finputsning, kunna börja betsas …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-26 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

… som vanligt med min favvisbets från Caldercraft, i detta fall den som skall efterlikna ek. Denna bets är enormt dryg – till denna första betsomgång gick det åt cirka en halv flaska!

Ett par betsomgångar till kommer det bli, och sedan skall det hela blanklackas, men nu börjar jag i alla fall se slutet på ställbygget, och kan så smått gå och fundera på de kommande etapperna i det egentliga båtbygget. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-27 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Två omgångar ekbets (+/- 50 ml bets) räckte bra för att få till en nyans tillräckligt mörk för att jag skall torda hoppas att slutresultatet i alla fall inte omedelbart kommer skrika "gammal IKEA-hylla" så fort man ser det; jag tör, givet ådringen, knappast lura någon att tro att det är fråga om trä med ädlare anor, men åtminstone är den värsta billig furu-känslan borta.

Med betsningen avklarad tog jag fram en flaska Häxans och lite tvålull, och polerade upp mässingen till god glans …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2016-03-27 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

… varpå jag städade hobbyrummet efter de senaste veckornas slipdammsfest, samt plockade fram sprutlåda och AB för att blåsa på de första skikten blank klarlack. Jag lägger för övrigt klarlack även på mässingen, så kommer den förhoppningsvis vara bättre skyddad mot fingeravtryck och oxidation.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

julle doris
2016-03-27 14:18
#43

Snyggt hantverk

Banjoman
2016-03-27 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#43 Tusen tack skall du ha!

Nu har jag fått blåst på de första åtta skikten blanklack, mellan vilka jag försiktigt torrslipat ytan med en 4000-kudde.

Som synes har initial mättnad börjat uppstå, så nu skall detta få torka ordentligt till i morgon, varefter en likaledes försiktig våtslipning med 3000-papper står på programmet, och sedan en fortsatt, gradvis uppbyggnad av lackytan; jag skulle kunna tänka mig att det kommer behövas en, säg, 30 à 40 skikt innan det hela är klart.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-29 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Efter sammanlagt 16 skikt klarlack …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-29 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

… var vad jag hade hemma av den varan (60 ml) slut, och såg stället ut så här.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-29 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ytterligare ungefär lika många skikt till får det nog bli, men i väntan på att mer klarlack skall ramla ner i brevlådan limmade jag fast stället på en stuvbit gummimatta …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-03-29 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

… och skar sedan rent, så att stället fick gummisula, såväl för att stå stdigare som fö att skydda undersidan mot att komma och stå i sådant vatten som kan komma att ansamlas inunder när båten får torka efter framtida segelturer.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2016-03-29 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Stället skall så småningom, när det väl lackats färdigt, också förses med filtskoningar där det ligger an mot skrovet, men då det senare än så länge, renons som det är på innanmäte och ballast, är fjäderlätt går det bra att börja använda det hela redan nu.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ElLobo
2016-03-29 22:19
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: