Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 3280 ggr
Dioramabyggare
3/2/16, 10:14 PM

Hur limma fast fästkrokar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testade att limma fast små fästkrokar, tillverkade av häftklammer) på en släpkärra (jag borrade hål i sidorna på kärran för att krokarna skulle sitta ordentligt, men jag lyckades inte få de att sitta stabilt). Jag använde tublim, men som jag förväntade mig så blev resultatet inte bra (jag har inte något superlim). Någon som har tips på bra limsort att använda? Krokarna jag böjde till känns lite för långa för 35-skalan. Kanske det finns krokar på eftermarknaden som passar?

Annons:
Roca
3/2/16, 10:53 PM
#1

Styrenplast och metall? Superlim har jag använt mig av i dessa fall. Förborra låter bra, det gör nog mycket för att få kroken att sitta bättre.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/2/16, 11:03 PM
#2

#1:  Vilken sorts superlim var det du använde? Jag har limmat en del saker med superlim, men gjort erfarenheten att limmet som är kvar i tuben torkar så snart jag öppnat tuben, och så går limmet inte att använda mera. Tvåkomponentslim är kanske bättre?

Roca
3/2/16, 11:27 PM
#3

Det jag har just nu heter Dana lim och har en ganska smart förslutning, där man vrider på hela övre delen av flaskan när man stänger och öppnar, den har till skillnad från nästan alla andra jag har provat, aldrig torkat/fastnat ihop.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
3/3/16, 7:50 AM
#5

Ja, där har vi det! Funkar fint tycker jag,

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

wooderson
3/3/16, 8:06 AM
#6

jag hr använt mig av detta http://www.super-hobby.se/products/CA-cement-BOND-thick.html tycker jag har fungerat ganska bra, men det kan fastna lite i korken ibland

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
3/3/16, 9:48 AM
#7

Det här är min favorit.
http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Flex/25-1705

Men i det aktuella fallet skulle nog också vanligt trälim fungera?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
3/3/16, 9:57 AM
#8

Tack igen för alla fina limtips (jag som alltid trott att superlim är väldigt dyrt…)!

Janne: hur är det med limmet du använder? Härdar det i tuben efter första användandet? Så nära där jag bor som i en stad bara 4 mil bort har Clas Ohlson ett av sina varuhus👍🙂.

flyingdragon
3/3/16, 11:03 AM
#9

Jag använder samma lim som Janne i #7. Har använt det i många år. Jag har dessutom limmat dit krokar av metall under en lastbilstrailer, har för mig om att det var runt 50 krokar och det funkade helt perfekt, det enda jag har gjort efteråt är att måla krokarna när trailern målades. Kan verkligen rekommendera det limmet. 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Janne Nilsson
3/3/16, 12:04 PM
#10

För det mesta använder jag tuben helt ut. Eller åtminstone 4/5. Oftast då är det skruvkorken som torkar igen med lim varför det går att sticka hål på själva tuben några gånger innan den har härdat helt.

Har dock råkat ut för att en helt ny tub var stenhård innan jag öppnade den. Ny och ny, den hade legat hos mig oöppnad 7-11 månader?

Jag gillar gelen för att den fäster bättre och är lättare att applicera i små mängder på små kontaktytor.

Köp på postorder. Tänk på tiden du sparar.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Roca
3/3/16, 12:31 PM
#11

Loctite är också bra, särskilt gel-varianten, det kan jag hålla med om!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/3/16, 10:41 PM
#12

#7: Jag tog loss alla krokarna eftersom tublimmet inte funkade, men jag sparade de och jag ska prova att limma fast en av krokarna med trälim och se om det funkar. Eventuellt får jag göra nya, längre, krokar och vika upp delen som blir på insidan av vagnen. Limklickarna tänkte jag i vilket fall som helst dölja med diverse last som jag sedan "säkrar" med tråd av lämplig grovlek 😇.

Upp till toppen
Annons: