Så får du slät HY! Den ska vara sådan...
Bygger Hellers Citroën HY och den ska precis vara så här skrynklig!
Det är lite av ett hastverk av Heller då det finns en hel del grodor på ritningen som kan ställa till det beroende på vilken variant du fått i lådan (ingen skillnad på utsidan, är som ett kinderägg, en överraskning).
Vi börjar med lite av de grova skillnaderna (finns lite fler smågrejer som felnumrerade delar men det klurar Ni nog ut ändå). I byggsteg 9 är del B9 inritad upp och ned men den passar klockrent om man vänder den rätt.
Det forsätter sedan i steg 20 om du har fått "fel" ritning där del D4 helt saknas, jämför mellan de två så syns skillnaden.
/Niclas
Nästa ritningsgroda är att i steg 25 är inte D3 utmärkt men väl inritad på plats.
Jag missade både D3 och D4 med duktigt stora glipor mellan chassi och kaross, tur att det gick att försiktigt spräcka itu och trycka ned delarna på plats efteråt.
Dessutom saknas helt att man ska ha hela avgassystemt på plats då del B22 (slutröret) inte finns med någonstans i någon av mina ritningar. Dock ger sig postitionen självt då det finns en fästpigg i hålrummet bakom motorinstallationen.
/Niclas
En till lite tråkig detalj är att man inte fått till någon fönsterlist på utsidan av vindrutan på 64:ans front. Finns på insidan men som sagt helt slätt på utsidan.
Delen E7 går att vända med listen utåt men då blir det ett annat fel. Det är ett veck som ska linjera med fronten som då blir fel istället.
Om man istället väljer delad framruta så är det list på in- och utsida, märkligt minsann!
/Niclas
Rolig förebild 👍 Läser dock något som är mindre roligt - att Heller har finansiella problem. Rykte eller fakta? Ingen aning, men ingen rök utan eld och känns ärligt talat inte helt överraskande.
En annan sak att tänka på är när motorkåpa, brandvägg/instrumentpanel och fronten ska limmas ihop så är det lätt att få det lite fel.
På insidan av fronten är det en L-formad struktur att limma brandväggen emot, och om den då hamnar dikt an nedåt passar det dåligt när allt ska limmas fast i karossen.
Jag gjorde som så att jag tejpad fast motorkåpan och brandväggen i varandra och sedan i golvet. När jag sedan limmade dit fronten kom alla delar i rätt förhållande gentemot varandra och allt satt som en smäck!
/Niclas
Nu har jag kommit så långt att i princip hela inredningen sitter på plats och bara dörrarna och detaljer fattas på karossen.
Håller på och bråkar med olika program för att få till egna dekaler som passar in i den något udda färgsättningen med mörkare front. Fram tills jag lyckas med det så blir den omärkt.
Så jäkla fulfrän bil att jag köpte två och fick en av varje, den andra ska hottas till lite mera. Hittade en firma i England som satt i en växellåda från Renault och en Rover V8:a! Har plockat fram lite lämpliga donatorer för det projektet.
Om nu inte Heller går i putten som det finns indikationer på så kan jag bara säga, KÖP! Det är en rolig om än lite utmanande sats att bygga!
/Niclas
De här grodorna i ritningen och olika dekalark i mina två tyder på att de haft otroligt bråttom att få ut dem på marknaden och kanske är det så att de snabbt som attan behöver pengar för att rädda vad som räddas kan?
I min första fick jag med tre uppsättningar regplåtar och en instrumentpanel, i den andra är det ingen instrumentpanel med väl en massa firma-loggor istället!
/Niclas
Ser fint ut! I TV-programmet "Wheeler Dealers" fixade man till en HY, bl a byttes motor/drivlina ut till något mer tillförlitligt. Vill minnas att man monterade i en Ford motor, vilket tydligen är en vanligt förekommande operation.
Här hamnar nog många kvinnor av en slump idag, det gjorde jag 😃
#10 Vi gör precis vad som helst för att locka kvinnor till denna sida 😉
#11:
Trodde tråden hade något att göra med hudvård, haha :-D
#12 Sorry…men det är operationer i plast = Plastikoperationer, kanske?😉
Det var så att en del citroënfantaster reagerade på reklam om just hudvård och slät hy med repliken att den skulle se ut så!
Blev ju roligare än väntat om man nu omedvetet "lurat" en del folk med en HY, fniss 🙂
/Niclas
Vilken fin HY du har, Niclas! Lite plastig kanske, men fin!
👍
Sty-ren HY 😉
Riktigt läcker. 👍
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Fint bygge av en verkligt trevlig kärra … 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Mycket fint bygge!
Tack för en informativ byggblogg! 👍
Stefan - Modellbyggare
#15: haha :-)
Men måste medge, tack för att dragit hit mig till denna sajt, intressant :-)
Läckert, Niclas! Inte bara att HY är en av många fulsnygga bilar, men du har ju också ett snyggt motiv på sidorna av bilen!
👍
Kul att fått följa byggtråden Din! Väldigt fint bygge …👍
Är ju lite svag för Citroëns korrugerade bilmodeller också…🙂
Mvh / Janne