Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3724 ggr
DIOWORK
2/23/16, 12:18 AM

GB 102: Omaha Beach

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min numera obligatoriska flyer till bygget som påbörjas inom kort.

[Länk: GB #102 -- del 1del 2//ElLobo]  

Annons:
DIOWORK
2/24/16, 1:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då var jag igång med detta diorama. Scenen är D-Day Omaha Beach Dog Green Sector klockan 07.20. Den 29:e amerikanska infanteridivisionen tillsammans med 9 kompanier US Rangers landstiger på den västra delen av Omaha Beach, Dog Green Sector. Ni som sett filmen Saving private Ryan känner till scenariot. Kaos, död och panik råder på stranden som är under kraftig beskjutning av de tyska försvararna ur den 352:a infanteridivisionen. Huvudpersoner är figurerna i Pegasus sats "US Rangers D-Day" som fått otroliga 10 av 10 i betyg i samtliga kategorier av Plastic Soldier Review. Jag har länge funderat på hur basplattan skulle vara formad. Till slut kom jag fram till att jag vill ha ett långsmalt diorama. Jag vill få med allt som händer från vattenlinjen till höjden med den tyska försvarsställningen. I verkligheten var denna sträcka ca 200 meter, mitt diorama mäter ca 14 X 48 cm, dvs en längd som motsvarar ynka 35 meter i skala 1/72. Vi får låtsas att det fanns ett parti där stranden var lite kortare. Tyvärr får jag inte plats att ha med en landstigningsbåt, det hade varit snyggt men jag får inte plats. Kanske under byggets gång kompletterar jag med en Sherman stridsvagn, vi får se. Planen nu vid start är: soldater ur US Rangers, div tyska strandhinder, vallen med taggtråd soldaterna skall spränga sig igenom med sina rörgranater och en liten, liten del av en tysk bunker/försvarsställning med 3-5 tyska soldater. Nä, nu börjar vi! Bifogar två bilder från filmen så ni kommer i stämning.

DIOWORK
2/24/16, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I saten från Pegasus är det gott om döda och sårade soldater, precis som i både filmen och i verkligheten.

DIOWORK
2/24/16, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja det ser bra ut. Det finns dock lite att göra med figurerna även om de fått högsta betyg. Men det löser sig såklart:))

DIOWORK
2/24/16, 1:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och ja, jag har beställt hem extra röd färg!

DIOWORK
2/24/16, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min grund mäter som sagt ca 14 X 48 cm. Jag har skurit ut grunden i 5 mm skummad PVC, på den limmar jag fast skumplast som jag fått av en observant arbetskamrat som har förståelse för vår hobby:) Jag limmar fast den med trälim och sätter bitarna i spänn med några tvingar. Detta får torka över natten.

DIOWORK
2/24/16, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är faktiskt inte så många skjutande och springande figurer i Pegasus satsen. Tur att jag köpt på mig rejält med figurer i höstas. Jag kommer komplettera med några av dessa Caesarfigurer.

Annons:
DIOWORK
2/24/16, 1:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som sagt det får nog inte plats speciellt många tyskar så det gäller att plocka russinen ur kakan. Ha ha jag har många russin att välja på, finns många set att gå igenom, det löser sig. Tyvärr kom jag inte längre ikväll. Jag grundmålade Pegasusfigurerna svarta, sedan fortsatte jag med ett annat bygge "Bakhåll i Ardennerna" innan det var läggdags. Over and out.

DIOWORK
3/9/16, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tillfälligt uppehåll.

Upp till toppen
Annons: