Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6620 ggr
DIOWORK
2/22/16, 10:34 PM

GB 103: "Fallschirmjäger im Kampf"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En flyer om det kommande bygget:))

[Länk: GB #103//ElLobo]

Annons:
DIOWORK
3/2/16, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ihop med lite fix av annat diorama passade jag på att grundmåla några av de hus som kommer vara med i detta bygge. (Airfix resinbyggnader) Jag har inte skaffat grunden ännu men siktar på måtten ca 40x60 cm, ett ganska stort bygge alltså. Jag känner att jag vill bygga en stadsmiljö (by), utan de klassiska kulissväggarna som är på de flesta dioramabaser. Här snackar vi typ två hela kvarter med både hela och trasiga hus. Förhoppningsvis kan jag få med hälften av den kyrka jag köpt från Italeri, jag kommer då dela kyrkan på hälften. ( Den är rätt stor) På så vis kan jag ha andra halvan till ett senare projekt. Det lockar mig mycket att en del av striden sker på kyrkogården. Jag har redan köpt gravstenar för just detta scenario. Jag blir gravallvarlig bara på tanken:) Jag känner på mig att detta bygget kommer bli extremt roligt och utmanande att bygga. Jag har 6 dioramabyggen igång just nu och det är minst 2 för mycket! Några kommer säker hamna lite i malpåse för att kunna prioritera de tre jag verkligen vill få riktigt bra, nämligen "The Brecourt Manor Assault", "Bakhåll i Ardennerna" och detta stora bygge med tyska och amerikanska fallskärmsjägare.

DIOWORK
3/2/16, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kyrkan från Italeri, så vet ni hur den ser ut. Over and out.

DIOWORK
3/4/16, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag börjar nu testa hur husen skall vara placerade.

DIOWORK
3/4/16, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja husen ser inte så roliga ut i svart. Men det kommer bli bättre kan jag lova:)

DIOWORK
3/4/16, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Okey, efter en stund planering börjar bilden klarna. Ramen jag fått tag på mäter hela 70x50 cm!! Ett gigantiskt bygge, men jag inser att jag inte kan bygga mindre om jag skall få med alla små scener jag vill ha med. Så här ser alltså idén ut idag (kanske sker ändringar under byggets gång). 1. Ett torg, någon parkbänk, gatlykta, några blommor mm. 2. Huvudgatan, kullersten. Alla gator och torg kommer vara av sten. 3. Kyrkogård på båda sidor om kyrkan. Både kyrka och kyrkogården kommer vara ligga lite högre i marknivå än resten. Det blir alltså trappor upp till kyrkan och en liten förhöjning i sten (mur) som utgör nivåskillnaden mellan byn och kyrka/kyrkogård. Några träd och buskar kommer finnas i detta område också. 4. Kyrkan, eller rättare sagt halva kyrkan. 5. Skall införskaffa två huskulliser av denna typ att ha här. 6. Här kommer detta förråd stå, byggsatsen har jag redan sedan tidigare. 7. Utrustning jag redan har: Lite antitank utrustning till tyskarna. 8. Lite olika murar, får se om jag använder dessa på kyrkogården. 9. Ett kit med parkbänk, gatlyktor och bla en liten fontän, perfekt för detta bygge. Hoppas ni gillar upplägget? Detta kommer ta tid men kan bli riktigt, riktigt bra. Jäkligt roligt projekt att jobba med:)) Over and out.

wooderson
3/4/16, 8:22 AM
#6

oj detta blir verkligen maffigt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Roca
3/4/16, 10:13 AM
#7

Häftigt, ser fram emot att följa bygget!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

flyingdragon
3/4/16, 11:15 AM
#8

Instämmer med föregående inlägg till fullo. 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
3/8/16, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack allihop:)) för tillfället har jag fokus på "Bakhåll i Ardennerna". När jag höll på med bottenplattan till Ardennernygget testade jag att ställa lite byggnader på den mindre ytan. (Som bilden visar) Det hade då blivit ett lättare bygge men jag känner att jag inte kommer få plats med allt jag vill ha med. Fasen, detta skall vara ett rejält bygge med minst en stridsvagn från varje sida, dessutom några kanoner och annat utan att det känns ihop tryckt. En gång i livet måste jag gjort ett 50x70 bygge! Det får ta två år om det om det vill, spelar ingen roll:) A man gotta do what a man gotta do!

DIOWORK
3/8/16, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Oj oj, varför har jag inte gjort stadsmiljöer tidigare! Slutfotograferingen kommer bli riktigt rolig. Over and out.

JaGa
3/8/16, 11:12 PM
#11

Som med alla dina tidigare byggtrådar, väldigt kul att följa…🙂

JohanRydberg
3/9/16, 12:05 PM
#12

Blir riktigt snyggt.

En fundering, som husen står nu (med stadsbilden/byagatan parallellt med mot med dioramaplattans kanter) tenderar det att bli väldigt fyrkantigt och strikt (tycker jag). Jag tror att det skulle bli bättre om du vrider stadsbilden/byagatan 10-20 grader i förhållande till dioramaplattan. Det blir då dessutom lättare att se längs gatorna när plattan står i hyllan.

/johan

DIOWORK
3/9/16, 1:16 PM
#13

#11-12 Tackar:)

#12. Du har helt rätt Johan. Sedan jag gjorde skissen #5 har jag planerat om lite. Jag kommer göra gatan som leder till kyrkan lite böjt för att öka spänningen samt för att skyttar inte skall kunna skjuta från kortsida till kortsida.

Hus 5 slopas där det syns på bilden. Hus 6 integreras med byns lilla industriområde som omgärdas av ett plank eller en hög mur med en stilig men lite rostig metallport som leder in till området. Kyrkan flyttas upp till det övre högra hörnet och kyrkogården går från kyrkan ner till det nedre högra hörnet. De som ligger six feet under störs ju inte av lite plåtslageri:) Hus 5 placeras nog bättre i den övre regionen mot torget, husen skall ju stå ganska tätt för att skapa en verklig miljö.

/Erik

Annons:
DIOWORK
4/6/16, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag tog en vända i garaget för att fortsätta planera bygget. Viktigt att köpa hem alla byggnader och tillbehör innan jag gör grundplattan. Jag tänkte lite "utanför ramarna" och skippar ramen, väljer istället att bygga på en 5 mm PVC-platta som jag skär ut med sticksåg. Kan kan på så vis få lite mer frihet eftersom jag helt kan anpassa plattan till designen av byn. (Jag låter något hörn vara rundat mm för att få plattan lite mer levande) Jag kommer limma på en frigolitplatta typ 50mm för att kunna göra marken lite sluttande. Jag kommer i det högra hörnet ha en bit vatten och ett brofäste. OBS bron kommer vara i högra hörnet inte som på bilden.

DIOWORK
4/6/16, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag skippar kyrkan från Italeri, den blir för stor. Har beställt en sönderbombad ruinkyrka istället. Klockan är mycket nu så jag orkar inte förklara allt men jag tror ni hänger med hyggligt.

DIOWORK
4/6/16, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

5mm PVC som jag kommer göra botten av.

DIOWORK
4/6/16, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

För att få lite känsla hur det kan bli med fordon öppnar jag min sparade kartong med alla fordon i skala HO jag lekte med som barn. Allt inhandlat på Eskader i Stockholm på 80-talet.

DIOWORK
4/6/16, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Närbild, ett poäng för varje identifierat fordon!! Vem vinner? :-)

DIOWORK
4/6/16, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Lite provmontering. Amerikaner till vänster, tyskar till höger. OBS bron kommer som sagt vara i högra hörnet istället och kommer kapas av ganska mycket. Det skall bli väldigt spännande att göra vatten, blir första gången!

DIOWORK
4/6/16, 1:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Förresten köpte jag två riktigt intressanta hus i 1/72 i förra veckan. De platsar inte i detta bygge, men jag ser ett framtida diorama med dessa två hus på var sin sida med en väg mellan sig. Tyska fallskärmsjägare har husen som tillfällig bas samtidigt passerar ett flertal tyska stridsfordon på vägen på väg mot fronten i öst. Antagligen våren 1944 eller 45. Over and out!

Annons:
holst
4/6/16, 2:07 PM
#21

Jösses … jag blir helt matt och trött och vimmelkantig av ditt byggtempo!

Men kör på. Det är superskoj att titta på. 🙂

DIOWORK
4/9/16, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ha ha holst, då kommer du ha somnat innan jag är klar ju:) Det har inte hänt mycket nu tyvärr. Jag var på Hobbycenter och fyllde på med material. Väg av gatsten, järnstängsel, häck samt ett set med stolar och bord som kan spridas ut bland de sönderbombade husen, visserligen i skala HO men det får duga.

DIOWORK
4/9/16, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jo en grej har jag gjort! Jag limmade ihop huset från Italeri. Helt ok kvalitet, betydligt verkligare än ruinen från Airfix jag byggt tidigare. Jag kommer komplettera huset med tex lite takbitar jag har över.

DIOWORK
4/9/16, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nått som på bilden kommer det bli, lite mer vägg och sedan tak och bjälkar mm.

DIOWORK
4/9/16, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En bild med lite statister som storleksreferens. Over and out!

DIOWORK
4/12/16, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har beställt och fått hem lite mer material till dioramat. Bla detta resinhus från Airfix, visserligen skala 1/76 men jag anser att det fungerar. Här kan man göra en urgröpning i underlaget och göra en fräck källare till huset. Där kan det tex vara några soldater som gömmer sig, eller civila, vi får se.

DIOWORK
4/12/16, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Andra sidan med källaren. Jag gillar faktiskt Airfixs resinhus. Lagom format, lite små dock, men välgjorda för sitt pris. Kostar runt 200:- st. Jag tycker de är prisvärda.

Annons:
DIOWORK
4/12/16, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Övriga nyinkomna delar. Bla: Den nya mindre kyrkan, fler hus, fler tyska fallskärmsjägare, blommor, blommor i krukor, material som utrustning och hjälmar/vapen att sprida ut, bilar som kommer vara utbrända civila bilar,etsade löv och propagandaaffischer på franska. Jag har nu samlat på mig det mesta jag kommer behöva, skall bara skaffa en frigolitskiva ca 60x80x5 cm. Denna skall limmas på min 5 mm PVC-skiva och sedan figursågas efter hur byggnader mm placeras. Att den är 5 cm hög möjliggör viss höjdskillnad på terrängen. Jag har tjuvkikat i vissa av kartongerna för att kolla kvalitet, jag blev mörkrädd av fordonen från ACE, jämfört med övrigt är dessa ett skämt. Vad har ni andra för erfarenhet av ACE? Over and out.

Roca
4/19/16, 1:44 PM
#29

Spännande nytillskott! Ja, jag har några Ace-lådor, bl.a. deras leFH 18 och Rommels stabsbil, men har inte vågat börja bygga ännu 🤔Det är ju inte Tamiya precis om man säger så.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
7/17/16, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag skall göra ett ryck med detta bygge och få klart grunden som allt skall stå på. Det är ju först när detta är klart som jag kan spåna vidare på hur byggnader, vägar, kyrkogården, åkern, mm och alla militära positioner skall vara. En rolig detalj jag tänker göra (har ju varit inne på det i GB98 bygget) är att personifiera alla figurer med namn och grad. En lista med bild och namn/grad på varje figur kommer föras. Jag kan tänka mig att det blir på pluton-nivå, om vi räknar ca 40 man i en pluton, fler figurer från varje sida kommer inte få plats. De stridande är tyska fallskärmsjägare ur 6e regementet 2.a divisionen mot amerikanska fallskärmsjägare ur 101a division, Screaming Eagles. Det blir min fria tolkning av striderna som var runt staden Carentan 10-14 juni 1944. OBS jag är ingen expert på militärhistoria så ni som kan får gärna hjälpa mig med fakta under byggets gång. Men som sagt det är min tolkning så jag förbehåller mig att inte behöva vara 100% korrekt med alla detaljer, mest för att underlätta bygget. /Erik

DIOWORK
7/17/16, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

PVC skiva som jag sågar till. Jag figursågar en kortsidan för att få lite mer liv i plattan.

DIOWORK
7/17/16, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Med trälim sätter jag fast min frigolit skiva som täcker hela PVC plattan.

DIOWORK
7/17/16, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag ställde några tunga lådor på det hela över natten så det fäster ordentligt. Imorse skar jag ut frigoliten med en kniv så kanterna följer varandra.

DIOWORK
7/17/16, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Det här blev bra. Bygget mäter nu ca 100x55 cm. Mäktigt:)) Jag skall sätta dit fler lite tunnare bitar på vissa ställen för att bygga upp en höjdskillnad. Over and out.

Annons:
[Jarl]
7/17/16, 4:22 PM
#35

Roligt att du namn giver dem vilket projekt detta blir högst intressant!

Är byggnaderna bra till skillnad för 1/35 brukar inte baksidan på husen vara gjutna men här värkar det som hela huset är gjutet?

Rone
7/17/16, 9:18 PM
#36

Bottenplattan ser riktigt lovande ut, gillar att den får lite former! Ännu ett fantastiskt dioramabygge att se fram emot!👍

När du nu bygger så mycket i frigolit kan jag rekommendera att skaffa frigolitskärare av varmtrådstyp! det är grymt bra för att skära fram former i frigolit, och så slipper man av med allt löst frigolitskräp som brukar  hamna överallt!

DIOWORK
7/17/16, 11:11 PM
#37

#35 Tack där:) Jo husen i 1/72 är riktigt fina. Vissa är byggda hela och några jag kommer använda är bara fasader, dessa sätter jag såklart vid kanterna. #36 Tack Rone:) bra tips där med skäraren, får kolla upp det. /Erik

DIOWORK
7/20/16, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag småduttat vidare med bygget. Bron i resin fick jag såga isär då den var för sort helt enkelt.

DIOWORK
7/20/16, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nuvarande skiss för brosidan är: 1 vatten på båda sidor om bron. Kanske en kaj i sten eller i alla fall en liten nedgång till vattnet har jag tänkt. Kanske en båt typ den i The Rescue. 2 Placerar nog kyrkogården här. 3 Vägen in till byn. 4 Åkermark eller sommaräng, vill gärna ha med detta för att bryta av mot byn och alla hus. Ser en stridsvagn köra framåt på ängen och lämna hjulspår efter sig. OBS jag kommer ta bort frigolit där bron skall infogas och för vattnet såklart.

DIOWORK
7/20/16, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag svängde förbi Hobbycenter idag och köpte en fontän att ha på torget framför kyrkan. Skaffade även fler ark med kullersten, denna mönstrade kullerstenen ser bra ut tycker jag. Hoppas jag kan få ihop skarvarna mellan arken bara. Lade ut det bara för att få en känsla.

DIOWORK
7/20/16, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Närbild på kullerstenen. Köpeträden är bara för bilden, jag gör egna träd som skall vara på torget sedan.

Annons:
DIOWORK
7/20/16, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ett växthus hittade jag med, det kommer stå vid ett av husen som vätter mot ängen/åkern. Hittade även en figur på bår jag målat som liten grabb, denna kommer uppdateras och användas helt klart. Over and out.

Rone
7/20/16, 12:35 AM
#43

Det blir jäkligt snyggt med husen placerade runt torgets fontän, klart annorlunda upplägg som gillas!

[Jarl]
7/20/16, 1:04 AM
#44

Väldigt fint med kullersten och fontänen är pricket över i:et.

DIOWORK
7/20/16, 9:08 AM
#45

Tack Rone och Jarl! Först hade jag tänkt göra en staty med en kopparfärgad 20 mm tennsoldat, men jag hade bara brittiska tennsoldater. Jag tänker ha lite klart vatten i så man ser lyckomynten som invånarna kastat i. Kanske kommer två soldater med en kulspruta ha tagit skydd i den, vi får se vad jag hittar för poser när jag tar fram figurerna jag köpt. Ett mål i bygget är att lyfta fram civila saker. Tex, möbler, blomkrukor, växthus, bil, en tvättlina med lite kläder mm. Tyvärr är Airfixhusen lite för sönderbombade än jag velat men jag hittade inga andra hus som passade i storlek. Det är svårt att få med civila när striderna rasat i ett par timmar, men en eller två fransmän som tagit till vapen och slåss med amerikanerna skall vara med.

[Jarl]
7/20/16, 3:17 PM
#46

Dessa kanske passar dig om du vill ha civila kanske vore häftigt med militären som kommer in i staden samtidigt som civila flyr? Fast det kanske blir fel om det är en rasande strid pågår

https://www.preiser-figuren.de/preiser-72531-1:72-fl%C3%BCchtlinge-preiser-72531,art-18279

https://www.preiser-figuren.de/preiser-72537-1:72-edw-fl%C3%BCchtlinge-9-unbemalte-figuren-preiser-72537,art-27450

JohanRydberg
7/20/16, 10:02 PM
#47

En tanke angående att skarva arken med gatsten. Skulle nog säga att det är otroligt ovanligt med ett torg med en fontän i mitten där mönstret i stenen inte utgår i från fontänen. Dessutom är gatorna som leder till torget garanterat (åtminstone i 99 fall av 100) lagda som enskilda enheter. Med andra ord, om torget läggs med utgångspunkt från fontänen som tårtbitar (så att det vildas ett symmetriskt mönster med centrum i fontänen), och gatorna mellan husen utgör egna enheter så kommer det bli betydligt enklare att skarva ihop "arken". Helt enkelt för att de flesta stenlagda torg/gator helt naturligt har en hel del skarvar mellan olika enheter. /johan

ElLobo
7/20/16, 10:48 PM
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: