Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4034 ggr
sponny
2/15/16, 7:20 PM

GB 102: Camulodunum 43 e.Kr.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kom hem från jobbet idag på stod det en kartong på trappan. Så nu ikväll har det öppnats lådor och tittats på små romare. Med andra ord har detta gruppbygget påbörjats för min del.

Tre olika kartonger blev det.

Caesar Miniatures Roman Legionary

Caesar Miniatures Roman Legionary set II

Zvezdas Roman Imperial Legionaries

Nu får jag fundera lite på hur jag ska lägga upp mitt lilla slagfält.

[Länk: GB #102 -- del 1del 2//ElLobo]  

Annons:
mangemani4
2/15/16, 8:32 PM
#1

oj oj oj, fina saker. de där målade jag mängder utav innan jag övergick till 28mm, vet inte hur många lådor jag plöjde igenom utav zvezdas, men minst 8 st iaf, älskar testudon i det kitet.

är det enbart till gruppbygget eller blir det till något diorama sen:)?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mangemani4
2/15/16, 8:38 PM
#2

glöm det jag sa, såg ju nu i rubriken och i den sista raden vad tanken med dem är:)

lite som mitt 28mm då, fokuserar mig på iceni upproret, det där stora slagfältet där en liten romersk arme besegrade en brittisk arme på typ 250 000 barbarer:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

DIOWORK
2/16/16, 12:28 AM
#3

Wow! Riktigt, riktigt coolt:))

sponny
2/16/16, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Projektet har börjat. Började med att jag hittade en fotoram på vinden och plockade ut fotot och glaset. Sedan sågade jag till en plywood-skiva och limmade fast den.

sponny
2/16/16, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Färdade maskeringen av ramen och skar till tunn frigolit som jag sedan limmade fast på plywooden.  Så var basen till diot klar.

[krutgubben]
2/16/16, 9:49 PM
#6

Ska bli intressant och roligt att följa ditt projekt.

Annons:
sponny
2/16/16, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nästa steg blir att jobba vidare på basen. Romarna visste var kung Caratacus britanniska armé fanns men kunde inte anfalla förrän Kejsare Claudius kommit över från Rom för att ta befälet över armén. Detta gav britannerna tid att bygga befästningar, en rejäl jordvall och bakom den en pallisad. Så ett första försök med jordvallen.

sponny
2/16/16, 10:32 PM
#8

#1 Ja, minst en testudo får jag lov att trycka in i detta diot. En av anledningarna till att jag köpte just Zvezda-kitet. Och ser den bra ut blir det kanske en till. ;)

DIOWORK
2/16/16, 11:20 PM
#9

Spännande, ser bra ut:)

sponny
2/18/16, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Början till en pallisad, eller som det heter på rikssvenska: avklippta grillspett. 😉

Dioramabyggare
2/18/16, 3:02 AM
#11

#10: "Kärt barn har många namn". Eller åtminstone två 😉😇. Sådana "pinnar" är ju, med lämplig "vädring", för övrigt också bra till kavelbroar (kanske i klenaste laget för det ändamålet), staketstolpar, infanterihinder👍.

Resultatet emotses tacksamt!

sponny
2/27/16, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Klipper loss, skär rent och putsar. Klipper loss, skär rent och putsar. Klipper loss, skär rent och putsar. Dricker lite kaffe och sedan klipper jag loss, skär rent och putsar. 😃

104 Zvezda-figurer än så länge.

DIOWORK
2/27/16, 5:08 PM
#13

He he, fabriksarbetare sponny! Men med så mycket figurer bli det ett mäktigt bygge! Följer med spänning:)

Annons:
sponny
3/3/16, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har börjat måla lite så smått. Större delen av Zvezda-figurerna, bl.a. testudon, är tänkta att föreställa en del av Andra legionen under legat Vespasianus. Figurerna från Caesar Miniatures ska användas som Kejsar Claudius pretoriangarde.

DIOWORK
3/3/16, 7:32 PM
#15
ElLobo
11/5/16, 9:51 AM
#16

Det saknas fortfarande någon kommentar om hur det har gått med bygget.

Är bygget färdigt uppmanas du att posta två bilder av det färdiga resultatet i den här befintliga tråden.

Om några dagar kommer en omröstningstråd.

sponny
11/5/16, 8:07 PM
#17

Tyvärr, sjukdom och vansinniga mängder "riktigt" arbete kom i vägen. Så det får bli ett senare projekt att färdigställa bygget.

ElLobo
11/5/16, 8:44 PM
#18

Det var tråkigt, men sådant händer. Då vet jag i alla fall hur bygget ligger till.

Upp till toppen
Annons: