Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1998 ggr
Orso
2016-02-12 14:49

1/72 Zimmerit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apropå en tråd där man diskuterade lite om Zimmerit i småskala så tänkte jag lägga in en liten snutt om detta.

Jag körde med Milliput och en stämpel gjord av ryggen från ett CD-fodral. Jag använde fodralet till en CD-singel eftersom mönstret var finare på den än den vanliga CD-boxen. Det verkar mest vanligt med kartongfodral på singlarna numera så det kanske är omöjligt att få tag på plastfodralen. Min stämpel börjar bli lite sliten efter rengöring av den.

Annons:
Orso
2016-02-12 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Resultatet på en Esci Elefant i 1/72

Orso
2016-02-12 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Till våffelmönstret på StuG 3 gjorde jag en stämpel i aluminium dar jag restat in mönster.

Orso
2016-02-12 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vilket gav detta resultat. Men senare kom det ju färdiga resinsatser med Zimmerit anpassade för olika byggsatser.

Mecthegreat
2016-02-12 15:03
#4

Blev ju riktigt lyckat med båda zimmerit mönstrena , vilken milliput använde du ? Dom jag testat verkar alldeles för lösa om du förstår hur ja menar

JaGa
2016-02-12 15:06
#5

Tack för tipset…👍

Det ser ju riktigt fint ut!

Orso
2016-02-12 15:12
#6

Den vita, superfine.   Är den för lös kan man ju vänta lite. Den har ju ganska lång torktid.

Annons:
Janne Nilsson
2016-02-12 15:54
#7

Själva mönstret blev över förväntan tycker jag.

Om du iställer tar Magic Sculpt och knådar ihop det och sen knådar ihop Magic Sculpten med Duro som du också redan har knådat ihop. Var det förståligt eller för mycket knådning? ;)

Så kan man genom att talka kavla ut den riktigt tunt, limma fast med superlim när den är lite fastare men långt ifrån härdad och sen mönstra med stämplarna.

Om du börjar från vänster och arbetar åt höger så sätter du även ner stämpelns vänstra del lite före den högra för att arbeta ut eventuellt överskottsmaterial.

Sen är det bara att trimma och skära av det som sticker utanför.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Mecthegreat
2016-02-12 18:07
#8

Tror jag är med på hur du menar janne , vart kan man få tag på magic sculpt och duro ??

DIOWORK
2016-02-12 18:44
#9

Heja Orso:) vad uppfinningsrikt! Helt klart något att pussla ihop i framtiden. Tack för tipset. /Erik

Janne Nilsson
2016-02-12 22:28
#10

Games Workshop har Duro. Wentzel har Magic Sculpt och jag tror att Hobbybokhandeln har också.

Annars vet jag att det finns här.
https://www.sylmasta.com/acatalog/Online_Catalogue_Epoxy_Putties_23.html

Jag brukar själv handla på det ena och det andra där.

Genom att blanda i Duro i Magic Sculpt får man lite av dess egenskaper, den blir segare och hållbarare. Det går även att på samma sätt blanda i Duro i Milliput. Men jag har inte gjort det själv och är faktiskt inte så förtjust i Milliput.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: