Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2775 ggr
DIOWORK
2/10/16, 5:48 PM

GB 102: "Korsfarare vs Saracener 1144"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Scenario: Korsfarare och även en grupp Tempelriddare befäster en liten stad i Palestina år 1144. Utanför ringmuren runt staden finns ett tältläger för flyktingar som flytt undan saracenerna. Plötsligt anländer en karavan till staden, det verkar vara handelsmän men visar sig vara förklädda saracener som utför ett överraskningsanfall mot de "otrogna Frankerna". Bygget kommer bestå av en bit av ringmuren samt en av portarna in till staden. Utanför muren finns en brunn som förser tältlägret med vatten. Figurer och tillbehör kommer mestadels från Italeri. Mur och port skall jag försöka tillverka av "Skummad PVC plast" som jag fått av en kompis i skyltbranschen. Vi får se hur detta slutar.

Annons:
DIOWORK
2/10/16, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Korsriddare och tältläger. Ser hyggligt ut.

DIOWORK
2/10/16, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Saracener. Det finns risk att det kommer gå hett till där ute i öknen.

Janne Nilsson
2/10/16, 6:18 PM
#3

Är det polystyren eller den mjuka plasten?

Lite inspiration?
https://www.youtube.com/watch?v=GvrOlKUUSlI

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/10/16, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Janne, vilken kick det gav att se videon:) Jag är nybörjare så jag har inte koll på de olika plasterna. Lika bra att du förklarar! Det jag kan säga är att de är styvare än de hopplösa äldre Airfixfigurerna tex. De motsvarar i kvalitet de satser jsg köpt från tex Caesar som väl klassas som bra. I övrigt har jsg börjat arbeta med PVCn. Jag säger bara: en dioramabyggares dröm! Ett helt fantastiskt material. Skall även gå att böja utan problem om man använder varmluftpistolen. Jag skall göra porten, skär ut öppningen, skär linjer för att markera kanterna på stenarna. Jag drog först linjerna med skalpellen men inser efter ett tag att det räcker att dra med min syl, vilket ger ett bättre resultat för kanterna blir mjukare.

DIOWORK
2/10/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu pepprar jag er med bilder hur mitt test blev med att färglägga en bit av muren.

DIOWORK
2/10/16, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag målar på en av mina washer gör att skapa kanterna mellan stenarna.

Annons:
DIOWORK
2/10/16, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag torkar bort den överflödiga washen. För att nästa lager med vanlig färg skulle fästa fick jag gnugga ordentligt men jag behövde aldrig lägga på någon grundfärg.

DIOWORK
2/10/16, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

På med en mellangrå färg. Alla färger i detta test målas med pensel.

DIOWORK
2/10/16, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På med lite tunt och sporadiskt lager svart färg.

DIOWORK
2/10/16, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu lite försiktigt målar jag med sandfärg och sedan ännu försiktigare med rostfärg.

DIOWORK
2/10/16, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hittills har jag använt produkterna på bilden.

DIOWORK
2/10/16, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som sista ingrediens i testet använder jag Tamaiyas weathering master, jag använder lite av varje nyans ur dessa två förpackningar. Jag har inte tidigare gjort några murar eller hus bara natur och landskap så jag har ingen referens mer än min magkänsla. Jag är förbluffad över hur lätt och roligt det är att arbeta med PVCn. Det visade sig i mitt tycke att det blev riktigt bra att få den att se verklig ut. Kul när man känner sig nöjd på första försöket. Om någon av er har erfarenhet med denna typ av bygge så låt mig veta:)) Over and out.

Janne Nilsson
2/10/16, 10:39 PM
#13

Italeri har gett ut en del av sina set i en polystyrenplast. Den stora skillnaden är att det går att limma med plastlim och och det är lättare att fila och slipa på dem. Man kan tex skrapa bort gjutskarvar.

Du kan prova att måla enstaka stenar slumpmässigt här och där med andra färger och nyanser så kan du bryta upp väggen. Jag gjorde så på den här för många, många månar sen.
http://www.ipmsstockholm.se/home/last-stand-of-the-hospitalier/

Var förresten och tittade på Saxon i vintras, dom spelade med Girlschool och Motörhead. Det var förmodligen ett av de sista spelningarna för Motörhead så lite mer inspiration. 
https://www.youtube.com/watch?v=q_wstN5TclI

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
DIOWORK
2/11/16, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Janne, du är grym:)) Vilket bygge du gjorde för länge sedan (nästan på medeltiden:) Ditt bygge ger mig en jättefin referens, jag skall verkligen följa ditt råd med stenarna, stort tack! Dessa kit jag har måste vara i polystyrenplast, jag har testat och det går utmärkt att skrapa med skalpellen på ett sätt jag inte sett på tidigare kit. När man filar däremot så krullar sig plasten men det behövs ju inte när skalpellen gör jobbet. Figurerna ser verkligen bra ut på nära håll. Det är lite gjutskägg men va fasen det är 1/72 så jag hade inte räknat med något annat.

DIOWORK
2/11/16, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

He he jag grävde djupare i min kartong med inköpta paket och hittade detta. Yahoo, saken är biff, riktiga tempelriddare kommer rida till motanfall i ryggen på de attackerande saracenerna. Vi skall inte ta ut segern i förskott men oddsen ändrades plötsligt. Men, jag inser att byggplattan måste utökas med några kvadratdecimeter. Jag grundmålade alla figurerna i svart ikväll, så inom några dagar kanske jag får tillfälle att måla min första riddare:) (Tecken på att man köpt för mycket när man glömmer bort vad man har?)

DIOWORK
2/11/16, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det där med "dioramaplatta 10x10 cm" har glidit mig helt ur händerna. Först tänkte jag lösa figurer bara på en liten platta, sedan kom jag på det med mur och stadsport. På jobbet idag hittade jag en toarulle med perfekt diameter för ett torn till muren och en stor frigolitbit med spännande form som gör att jag riskerar att få med halva borgen till staden i bygget! Pust, det lilla blev så stort plötsligt. Jag får sansa mig och tänka till ordentligt nu. Bygget kom till väldigt spontant och var alltså inte super-genomtänkt när jag presenterade det. Jag har kommit fram till att jag vill ha en höjdskillnad i bygget. En lite böjd väg som leder upp till mur och port skall det vara. Jag får nog spara brunnen och tältet till nästa projekt och fokusera på mur, port,ett hörntorn, höjdskillnad och väg. Bilden börjar klarna nu under lunchrasten. Återkommer!

DIOWORK
2/11/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Väl hemma blev jag sittande med min lilla provbit. Efter att ha sett Jannes bygge kom jag ner på jorden igen, okey dags att experimentera. Ikväll blev det mer test och utveckling än dioramabygge. Först av allt inser jag betydelsen av toarullar! Delar jag den på hälften passar den perfekt för att skapa valvet i taket till porten, lycka!

DIOWORK
2/11/16, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Okey, hur gör jag för att få muren mer verklig? Den här PVCn är ju ny för mig så det är bara att testa sig fram. Jag testar att peta och trycka till materialet, oj det här gick bra. Man trycker till och plasten stannar i den form jag skapar med verktyget. Går över hela ytan, OBS nu gör jag inget finlir utan testar bara.

DIOWORK
2/11/16, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ja det blir ju betydligt bättre än tidigare!

DIOWORK
2/11/16, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag gör som Janne sa och målar vissa stenar i olika färger. Jag använder sandfärg, brunt och rött och blandar färgerna med varandra för att få minst 6 olika nyanser. Jag delar upp området i två fält för att öka testresultatet.

Annons:
DIOWORK
2/11/16, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hmm.. Skarvarna mellan stenarna är så tunna, det är svårt att få i en ljusare förg där som jag vill ha utan att kladda ner hela bygget…..tänk…..aha..murbruk såklart! Det är ju äkta vara dessutom. Jag strör på fint silat murbruk och trycker ner det i skarvarna. Sedan borstar jag bort det överfödiga med en grov pensel.

DIOWORK
2/11/16, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

När jag kommit hit inser jag att det ju går utmärkt att göra kullerstensgator med denna PVC. Jag testar med lite figurer för få rätt känsla. Jag tycker det ser riktigt bra ut! Vad tycker ni?

DIOWORK
2/11/16, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tänkte avsluta för kvällen där och kladdar på den sista bruna färgen som jag hade hält upp.

DIOWORK
2/11/16, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ser plötsligt att jag fått ett riktigt bra trägolv. På detta parti har jag ju bara hunnit dra skåror åt det ena hållet. På med murbruk för att vädra golvet. Det blev perfekt med springorna.

DIOWORK
2/11/16, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Om man vill bygga ett diorama som skall innehålla ett större trägolv blir ju detta kanon. Balsaträ all ära men har man lite PVC-bitar blir det riktigt bra och man slipper piller att limma ihop balsaträbitarna. Fortsätter vädra med lite Afrika Korps wash.

DIOWORK
2/11/16, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

På med murbruk igen och så skär jag lodräta linjer också för att markera var brädorna i golvet slutar. Jag tycker det blev bra.

DIOWORK
2/11/16, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

När jag skär de lodräta linjerna till trägolvet lägger jag märke till att färgen jag fått stämmer även med hur tegel ser ut. Jag provar och skär tätare linjer för att skapa ett parti tegel. Great! Mycket nöjd. Jag har nu ett material i mitt förråd med vilket jag kan göra: Murar och torn, trägolv, gatstenar och tegelväggar. Alltså, allt sådan finns ju att köpa färdigt, typ hus, ruiner, borgar mm. Jag har ju köpt på mig sådant också men tjusningen är att kunna skapa något unikt om man vill. När jag kör igång det stora WWII dioramat som jag nämt i mitt andra bygge blir det guld att kunna bygga upp vissa miljöer med PVCn. Jag kommer fortsätta laborera fram rätt färger för detta murbygge, det ljusare partiet i testet som är för Sydeuropa och ökenlandskap är för grönt i färgen. Skall jobba fram mer sandfärgade stenar så att säga. Tack för ikväll.

Annons:
wooderson
2/12/16, 9:54 AM
#28

Vill bara säga 91:an att det är så roligt att följa dina byggtrådar, de är så fulla av bygglädje och inspiration.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2/12/16, 10:57 AM
#29

Snyggt! En sublim effekt. Man tänker inte på det när man ser det men skulle sakna det undermedvetet om det inte fanns där.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/12/16, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Verkligen tack wooderson och Janne:)) Roligt att bygglädjen syns för den kommer från hjärtat! Det slog mig under dagen hur enkelt man kan åstadkomma en tegelvägg med lagom sönderskjuten puts på. Vanligt 80g papper med färg på som man river sönder ger ju en raserad effekt. Gick förbi garaget på vägen hem från jobbet för att testa. Och ja, jag vill påstå att det kan bli riktigt bra. På bilden målade jag på lite grå färg på pappret och lutande det mot teglet. Man får såklart limma dit pappret i skarpt läge. Hmm.. Detta bådar gott inför stordioramat med den franska byn:)

[ludgopelle]
2/12/16, 9:00 PM
#31

Får lust att pröva dessa fantastiska metoder. Det ser verkligen ut som riktiga murar.  Och iden med sönderrivet sandpapper var kanon. :)

IKV91
2/13/16, 1:23 PM
#32

Snygg vägg!

DIOWORK
2/13/16, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Tack IKV91:) #31 Ludgopelle, du är ett geni! Du missförstod mig med pappret, när jag skrev 80g menade jag vanligt skrivarpapper. När jag läste att du trodde det var slippapper inser jag att det är en strålande ide. Jag provade att göra samma sak med 400 slippapper och resultatet blir bättre. Slippappret har en struktur som är bättre och kanterna när man river i det liknar mer verklig puts tycker jag. Se bild. Tack Ludgopelle:))

Zhark77
2/13/16, 5:50 PM
#34

👍Mycket snyggt.

Annons:
[ludgopelle]
2/13/16, 9:20 PM
#35

Ha Ha :) Ibland kan missförstånd leda till något positivt. Tack vare att jag förmodligen har en liten släng av dyslexi, så missade jag bokstaven g efter 80. 

Då jag jobbar som finsnickare, använder jag 80 sand papper dagligen. Därför var det självklart för mig att uppfatta det som "vanligt" sandpapper.

Jag tänkte likadant, vilken genialisk uppfinnare han är. Samma struktur som puts. Och fin effekt på kanterna när man river av det. Men varför väljer han just 80 papper, ett finare papper borde stämma bättre. :)

Om man tar en liten spik, och trycker en tät rad med hål i pappret, så ser det kanske ut som någon skjutit med kulspruta på väggen.

[ludgopelle]
2/13/16, 9:53 PM
#36

Bäst effekt får man nog om man trycker hålen i sandpappret från baksidan på pappret. Spiken ska nog inte vara alltför vass. Sedan river man bort fläkningen som bildas runt hålen på framsidan. storleken på hålen får gärna variera,  för det gör det oftast i verkligheten.

[ludgopelle]
2/13/16, 10:00 PM
#37

Man kan trubba spiken, genom att spika den mot en hård metallyta.

[ludgopelle]
2/13/16, 10:45 PM
#38

Man kan ju även lägga  flagor av målad sandpapper, på marken, utefter väggen. Så det ser ut som stora shok av puts fallit ner.

DIOWORK
2/14/16, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Du spann igång ordentligt där ludgopelle:) gött å se:) Jag kommer använda "vår" teknik i ett kommande bygge i GB 103, "Fallschirmsjäger im Kampf". Det blir en stridsscen i stadsmiljö med slippappersväggar:) Nu åter till Palestina år 1144. Jag har nu bestämt mig för att använda frigolitbiten jag hittade på jobbet. För att få fason på formen får jag ta fram den STORA kniven:))

DIOWORK
2/14/16, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Sådär, nu har jag grunden klar. På den förhöjda delen kommer korsriddarnas fort att ligga. Det blir alltså ett av hörnen på fortet och porten som är själva ingången. Förhöjningen är berg, muren kommer uppe på berget.

DIOWORK
2/14/16, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag fick både komplettera med annan plast på vissa ställen och karva bort frigolit.

Annons:
DIOWORK
2/14/16, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Muren är byggd så den blir en förlängning av berget, på så vis behövde de inte bygga en jättehög mur. Det var nog inte helt smärtfritt att bygga borgar i ett ökenlandskap. Här testar jag med min provbit var porten skall vara.

DIOWORK
2/14/16, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu har jag byggt upp det som är vägen upp till fortet. Den är kanska brant men det är ur försvarssynpunkt, det skall vara jobbigt att storma det här bygget. Som jag brukar med mina byggen vill jag få på det första ytskiktet så fort som möjligt, här penslar jag på trälim utspätt 50/50 med vatten.

DIOWORK
2/14/16, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Sådär ja, murbruk, murbruk och mera murbruk, I love it!

DIOWORK
2/14/16, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

I höstas köpte jag en gjutform i gummi för att kunna göra egna små bergsbitar. Jag hade några testbitar kvar som är grundmålade svarta, jag provar att limma fast dessa på berget. Jag tycker det blir bra och beslutar att gjuta fler för att få ett snyggt berg.

DIOWORK
2/14/16, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Nästan som på dagis, det slabbar rejält med gips och vatten.

DIOWORK
2/14/16, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Till och några äkta stenar kommer väl till pass. Äkta vara är oftast bäst.

DIOWORK
2/14/16, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Innan jag lade på murbruket tog jag min gasolbrännare och gick över frigoliten för att få en ojämn struktur. Tyvärr blev gången upp till porten lite väl ihopsjunken.

Annons:
DIOWORK
2/14/16, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Ja ja fram med ny skumplast, klipp till och limma fast. Plasten är inte helt lätt att fixera ibland så en rejäl tyngd hjälper limmet att fästa biten över natten.

DIOWORK
2/14/16, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Skarvarna mellan de olika plast och frigolitbitarna fyller jag med trälim och läger sedan på murbruk, detta brukar göra susen.

DIOWORK
2/14/16, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Så här ser bygget ut efter kvällens insats. Att komma hit brukar gå rätt fort om man har alla grejor man behöver. Men det är nu finliret börjar och timmarna rinner iväg så där gött som ett lyckat bygge kräver:) Det som hänt som inte var planerat är att jag nu har en heldel borggård att inreda, det skall bli riktigt spännande.

DIOWORK
2/14/16, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Tänkte bryta för kvällen där, men jag kunde inte motstå att klippa loss några av de grundmålade figurerna och börja skissa på placeringar. Det lutar åt att en liten grupp saracener har tänkt påbörja en belägring av fortet. Garnisonen beslutar sig dock för att anfall är bästa försvar och går helt enkelt till angrepp innan saracenerna riktgt hunnit samla sig för belägringen.

DIOWORK
2/14/16, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag har inte synat figurerna tidigare, det är alltid lika spännande att få ihop små scener i den stora så att säga. På bilden ser ni att jag hittat en fotsoldater som inte begår något misstag med sitt spjut, mitt i prick! Finns risk att det kan skvätta blod här sedan:))

DIOWORK
2/14/16, 1:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Den här arborstskytten kommer sätta en pil i saracenen framför honom. Hmm.. en pil i 1/72 så verklig som möjligt…en utmaning:))

DIOWORK
2/14/16, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Sista för ikväll! Det här känns riktigt bra, jag har testat lite och har en plan för muren och porten som kommer att vara det dominanta i detta diorama. Skall bli riktigt spännande att måla dessa figurer i relativt färgglada färger till skillnad mot mina tidigare WWII byggen. Djur har jag inte gjort tidigare så lite hästar bli bra. Over and out.

Annons:
wooderson
2/14/16, 7:55 AM
#56

Coolt. Murbruk är sannerligen ditt signum

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2/14/16, 3:47 PM
#57

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: