Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 4641 ggr
Värmland
2/9/16, 11:17 PM

Verktyg

Hej! Jag är Ny medlem på sajten. När jag var yngre ca 20 år sedan byggde jag en hel del plastmodeller. Nu ska jag återuppta ett påbörjat bygge av trämodell, HF Maria. Skulle behöva en del råd och tips på vägen av er. Funkar det bra tänkte jag köpa fler trämodeller. Min första fråga är; är multiverktyg Dremel en bra investering för båtbygge?

Annons:
Dioramabyggare
2/10/16, 1:52 AM
#1

#0: Hej Värmland, och varmt välkommen till forumet!

Jag har ett Dremel multiverktyg, och min erfarenhet är att det behövs ett stativ för att få ett bra resultat vid borrning slipning och "fräsning" av trä, genom det väldigt höga varvtalsområdet (10000-30000(!) varv per minut).

Lycka till så mycket med båtbyggeriet, och lägg gärna upp bilder på bygget varefter (obs. en bild per inlägg, så det inte blir bildspel)!

starhawk
2/10/16, 7:56 AM
#2

Jag har två Dremel, en sladdlös och en med sladd plus en massa tillbehör av alla slag. En del jobb kan man utföra med maskinen i handen men behöver man precision så är förstås en hållare av nöden. Men det finns en hel del på den fronten också, jag kan tipsa om Dremels skruvstycke där man kan byta ut själva skruvstycket mot ett litet ringfäste som passar på Dremelns front, suverän grej, jag köpte den enbart för ringfästet. Behöver man ännu mer grejor så finns ju pelarborrstället och fräsbordet. Senaste grejorna jag köpt är en liten "puck" som tjänstgör som ett minifräsbord och en rigg för att fräsa upp runda hål-skivor. Dremeln är verkligen en bra investering, en klar skillnad mot billigare alternativ. Den får jobba lite på metall men på trä och plast funkar den utmärkt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Värmland
2/10/16, 8:40 PM
#3

Tack för era svar. Återkommer om hjälp med riggning och segel.

petzon
2/10/16, 9:56 PM
#4

En Dremel är en bra investering, men inte nödvändig för båtbygget, det finns en bra tråd kring verktyg för träbåtsbyggeri här på forumet, men jag hittar den inte nu. Själv har jag två Dremel och en CoCraft, stora skillnaden är att man kan sätta en steglös chuck på Dremel, men den passar inte på Cocraft. Annars tycker jag Cocraften är väldigt prisvärd.  Mest använder jag min sladdlösa Dremel för den är så smidig, men den börjar bli sliten i lagrena efter några års användning, känns som det inte sitter de bästa kullagren i maskinerna

JaguarMkVII
2/10/16, 10:59 PM
#5

Du har "Värmland" som nick, bor du där?

Mann
2/11/16, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bra och enkel jigg för att få båtskrovet rakt och i vinkel är ett 
större behov än att köpa en Dremel. Troligtvis har du redan ett
bra grundmaterial i verktyg. Komplettera allt efter behov.
Lycka till!

Christer

Annons:
Banjoman
2/11/16, 11:15 AM
#7

Ett multirotationsverktyg typ Dremel (eller annat fabrikat; Proxxon är t.ex. också värda att tittas på) är, skulle jag säga, definitivt användbart för trämodellbygge, men på inget vis oundgängligt.

För vissa borrarbeten är en sådan synnerligen praktisk, medan andra sådana bäst görs med handhållen borrchuck (s.k. pin vise); likaledes finns det slip- och skärjobb som underlättas av en maskin, men inte alla. Om du skaffar en skulle jag, liksom tidigare kommentatorer i tråden, anbefalla att skaffa ett passande borrstativ, så att den går att använda som en miniatyrpelarborr. En steglös chuck som komplement till spännkragesystemet är också, som petzon antyder, väldigt bra att ha.

För egen del har jag en Dremel på nätström, som jag använder en hel del (och som nästan alltid sitter uppspänd i borrstativet) och är hyfsat nöjd med (stativ och annan sådan kringutrustning från Dremel tenderar att vara lite plastig och oprecis, men annars är den helt OK), men funderar på att skaffa en batteridriven också; eventuellt då en Bosch … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/11/16, 11:20 AM
#8

Här är förresten en länk till vad jag misstänker är den verktygsdiskussion som petzon hade i tankarna: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/513ce1fdce12c43f19008ea1-orolig-nyborjare

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: