Annons:
Etikettflyg
Läst 1918 ggr
Filbrännan96
2016-01-24 16:58

"Sotalentäjät"

Jag hittade en intressant dokumentär liknande klipp som visar och berättar hur finnarna slogs mot ryssarna i luften med deras olika flygplan som te.x. Brewster Buffalo. Visar också fina bilder för inspiration bland annat. 

Man får även se en den finlandssvenske flygarässet Hans Wind prata om sina upplevelser. 

Ännu bättre är att det är svensk textat så man förstår. Sökte på en översättning av titeln jag skrev och det betyder på svenska militära piloter för den som undrar. 

Titta gärna: https://www.youtube.com/watch?v=LHs8qHMjaDo 🙂

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
Roca
2016-01-27 11:12
#1

Vilket bra tips! En spännande film på massor av sätt, jag gillade förutom beskrivningarna av luftstriderna också mycket att få se marktjänsten, dess fordon, plogbilar, prylar som motorvärmare osv. Häftigt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Filbrännan96
2016-01-27 11:29
#2

#1 Eller hur? Hittade denna av en slump och såg dessutom att den var på svenska så då vart man någorlunda lycklig att för en gångs skulle förstå vad de säger. Jag vet inte varför men på senare tid har jag blivit mer och mer intresserad att bygga en Brewster Buffalo och Bf 109 med finska märken när man ser detta.

Som sagt intressanta beskrivningar piloterna gör, särskilt en av de största essen av de alla Hans Wind som jag läste en kort berättelse om i en nysläppt bok, väldigt enkel läst bok som heter "Berömda Flygaress och deras plan". Kan varmt rekommendera den. 

Gillar också kommentaren från en av de som berättar om Buffalo planet, "Det var smidigt och snabbt som en geting" 😃

"It´s all about the details"! Cool

Roca
2016-01-27 12:20
#3

#2 Jep - jag är heltänd på fler finska byggen nu, tur man har "en del" material på lager 😎

Just beskrivningarna, hur det känns att flyga mot en stor fiendeformation, nervositeten innan, svetten som rinner…mäktigt! Och händelserna, berättelserna, hämta Mersu i Tyskland, Hitlers besök…det blir bara bättre och bättre för varje gång man spolar fram och tillbaka 👍

Och jag som har en finsk mamma kan roa mig med att försöka snappa upp en och annan glosa, blir ju betydligt lättare när man har svensk textning att jämföra med. 

Och till sist, ortsnamnen, platserna, sjöarna, bland annat i Juutilainens intervju,flera av dem som omnämns, Insterburg, Säkkijärvi, Rukajärvi, ja de ligger i Ryssland numera…finska blodet svallar lite nu 😢

Så, tack för tipset! Rekommenderas starkt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-27 12:34
#4

Ja, Insterburg var ju förstås inte finskt då, men tyskt, del av Ostpreussen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Filbrännan96
2016-01-27 14:16
#5

Min mormor som är finsk, vars biologiska far var med i Vinterkriget och fick två utmärkelser personligen av Mannerheim. Har inte sett eller träffat han, bara på bilder och han dog för några år sen men det får mig att känna sig extra intresserad från det finska perspektivet

"It´s all about the details"! Cool

Roca
2016-05-10 11:10
#6

Ja, det blir (ännu mer) intressant när det kommer nära en så här. Släktingar till mig har deltagit och stupat i Vinterkriget, andra kidnappats av ryska partisaner mm, mormor fick fly två gånger från Petsamo under barndomen…ja historien känns påtaglig och mäktig när den kommer så nära.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
flyingdragon
2016-05-11 16:22
#7

Tackar för tipset.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Filbrännan96
2016-05-11 17:05
#8

#7 Med nöje! 😉

"It´s all about the details"! Cool

Upp till toppen
Annons: