Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 8423 ggr
fusen
1/19/16, 6:13 PM

Santa Maria

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny på inläggfronten så det skall bli spännande att se om jag lyckas få ut någon bild på bygget av Santa Maria. Köpte byggsatsen på en loppmarknad och min förhoppning är att den är någorlunda komplett så att det skall bli något. Får bli min uppgift i vinter. Jag är sjuttio år och min förra båt Tintomara byggde jag tidigt åttiotal. Så jag är rätt spänd att se om det blir något.

Annons:
JaGa
1/19/16, 6:28 PM
#1

Hej "fusen"

Välkommen till forumet… 👋

Jag har noll koll på träbyggsatser, förutom att jag tycker dom blir väldigt vackra.

Men det finns ett gäng riktigt duktiga träbåtsbyggare som huserar här och dom är väldigt hjälpsamma…Tummen upp

Lycka till med bygget!

petzon
1/19/16, 7:41 PM
#2

Välkommen till forumet, härligt med ännu en träbåtsbyggare. Jag ser fram emot en lång och innehållsrik byggtråd

ElLobo
1/19/16, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

OBS! Tänk på vad jag skrev i välkomstmeddelandet. Endast EN (1) bild i varje inlägg så vi slipper bildspel.

Nu har jag ändrat inlägget och lagt in bilderna separat.

ElLobo
1/19/16, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

felle-j
1/20/16, 1:34 AM
#5

Ska bli kul att följa detta bygge! Välkommen hit förresten! 🙂

fusen
1/20/16, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Första problemet hur slipa skrovet på ett enkelt sätt . Löser det med kardborrband.

Annons:
fusen
1/20/16, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det fungerade

fusen
1/20/16, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Resultatet blev bra.

MarkusN
1/20/16, 8:46 PM
#9

Välkommen hit!

Vilken bra start och vilken spännande byggsats! Har du någon aning om när den är ifrån?

rocc1
1/20/16, 9:25 PM
#10

Häftig byggsats ska bli kul att följa.

fusen
1/20/16, 10:17 PM
#11

Uppgifter om byggsatsen som jag fått fram är att den är från 1980 talet från en numera nedlagd tillverkare i Tjeckoslovakien som hette IGRA.

fusen
1/21/16, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tid att damma av kontursågen.

fusen
1/26/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Kölen på plats och ställ

Annons:
fusen
2/5/16, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bygget fortsätter

fusen
2/5/16, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mycket sågning av gluggar

fusen
8/5/17, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har haft ett oplanerat uppehåll i byggandet ett drygt år på grund av hälsoproblem, men nu är det bättre så då ser jag fram emot att göra färdig Santa Maria. 

Jag vill gärna få lite råd i vad jag skall använda för målarfärg till båten för det börjar bli dags att börja med det innan det blir för trångt att komma åt.

bommen99
8/5/17, 2:41 PM
#17

Hej där "fusen". Mycket välkommen till träbåtsträsket…  vad nu som menas med det..

Anar jag att du har ett förflutet som "slöjdlärare" eller i vart fall åtkomst till den miljön.. Nåväl, roligt bygge som du inte har några problem att färdigställa.

Vilken färg frågar du och då får du motfrågan: menar du kulör eller vilket sort (vattenbaserad, lösningsmedel-baserad etc.) Sedan är ju frågan hur du vill måla, pensel, AB eller…

Hursomhelst, intressant bygge 👍

//håkan

fusen
8/5/17, 2:55 PM
#18

Tack Håkan för visat intresse.🙂

 Jag har varit lokförare och som pensionär blev jag ledare i slöjd på ABF för pensionärer  där man mest samlas för att träffas och umgås.

Vill gärna måla med vattenbaserad färg och med pensel.

bommen99
8/5/17, 3:53 PM
#19

Jag får nog lämna över ordet till de som har bättre koll på vattenbaserade färger och pensel. Jag målar helst (bara..) lösningsmedel-baserade färger, Humbrol, Mr Color etc. Funkar otroligt bra i alla avseenden, för mig alltså 😎

Nåja, lycka till med bygget, det följer jag gärna//håkan

MarkusN
8/5/17, 8:57 PM
#20

Jag slår gärna ett slag för Vallejo Model Color akrylfärger. De  håller en bra tjocklek för att mål på trä tycker jag - flyter bra utan att "blöda". Finns hos de flesta svenska hobbyhandlare idag. 

Du kan också göra det billigt och lätt för dig med dessa. Har själv använt dem. Det är faktiskt ett fall av att vara billigt utan att vara skit :-) http://www.clasohlson.com/se/Akrylf%C3%A4rgssats-Sang/34-9247

Annons:
petzon
8/5/17, 9:27 PM
#21

Jag håller med MarkusN och slår ett slag för Vallejo, torkar snabbt och luktar knappt något. Klarlack för trä tycker jag dock bör vara lösningsmedelsbaserad eftersom amn annar får problem med fiberresning av trät, Fibrerna reser sig även vid täckmålning med vattenbaserad färg, men det syns inte så mycket då färgen lägger sig på ytan, lacken tränger in och fibrerna sticker upp genom lacken, ser ut som en igelkott på nära håll. Fiberresningen kan minskas genom att slipa med fint sandpapper (320 eller 400 korn), fukta ytan med vatten och när det torkat slipa väldigt lätt med 400 eller 600 korns sandpapper, men fiberresningen  försvinner inte hlet den bara minskar och alla detaljer går inte att komma åt att slipa bort fiberresningen på

fusen
8/5/17, 9:46 PM
#22

Tack för goda råd, jag kommer att ta till mej dem. Tack

fusen
9/5/17, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tack för goda råden om färg. Har målat med konstnärsfärg. Och gloss medium & varnish. Så nu blir det kul att fortsätta.

fusen
1/20/18, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Har nu gått två år sedan jag lade ut min första bild på detta bygge. har hänt en hel del på det personliga planet så bygget har inte varit så viktigt. Men jag skall nu försöka knyta ihop bygget. Efter dessa bilder blir det master.

ElLobo
1/20/18, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Eftersom vi inte tycker om bildspel på den här sajten, så kom ihåg att bara posta en bild per inlägg. Därför så har jag passat på att lägga in bild 2 och 3 i separata inlägg.

ElLobo
1/20/18, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

.

fusen
1/20/18, 10:28 PM
#27

Tack , det var vänligt av dej !

Annons:
[Jarl]
1/20/18, 10:39 PM
#28

Väldigt snyggt gillar sköldarna på bryggan!

fusen
6/17/18, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Är äntligen klar med Santa Maria det tog mej drygt två år att färdigställa men hälsan har sviktat men nu är jag på gång. 

Så här blev den.

fusen
6/17/18, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Andra

fusen
6/17/18, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tredje

fusen
6/17/18, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fjärde klart slut. Detta var kul.

bommen99
6/17/18, 12:21 PM
#33

Alla tummar i vädret, blev ju hur fint som helst 👍. Hoppas hälsan håller i sig, själv har jag legat i sängen i 5 dagar med temp som matchar ute-tempen (38-39). Inte så bra om vi "gamlingar" får hög temp och ohälsa. Hoppas du ger dig på ngt nytt projekt

//Håkan

fusen
6/17/18, 12:33 PM
#34

Tack för uppmuntran. Det värmer

Annons:
JaGa
6/17/18, 12:39 PM
#35

Fint bygge…👍

Inte behöver man ha så fasligt bråttom att bli klar heller! Det är ju själva byggstunden som man njuter mest av.

Fast det är ju alltid trevligt att ha något fint att vila ögonen på, när allt är klart…🙂

Decaius
6/18/18, 1:37 PM
#36

Gratulerar till ett fint och avslutat bygge! Håller med Janne ovan om att man inte behöver ha så bråttom. Men det är ju extra tillfredsställande att framgångsrikt färdigställa en "surdeg".

Tjalle58
6/18/18, 9:30 PM
#37

Snyggt bygge. Hatten av.

fusen
6/30/18, 11:55 AM
#38

Tack alla

Upp till toppen
Annons: