Annons:
Etikettallmänt
Läst 1400 ggr
petzon
1/18/16, 8:49 PM

Betbad för hårdlödning

Är på gång och skall hårdlöda en del ångmaskinspryttlar och funderar på vad man betar med nuförtiden, det gamla hederliga receptet med svavelsyralösning verkar vara svårt då svavelsyra tydligen är tillståndspliktig nuförtiden och därför inte går att få tag på. Har provat

Slöjd-detaljers betbad,

men tycker det är lite klent. Kanske funkar bättre om man värmer det? Någon som provat? Några andra förslag på kommersiella produkter eller recept på hemkok? Helst skall det vara lite drag i det så att man slipper beta över natten för att kunna löda vidare vid komplexa byggen som kräver flera betningar och lödningar.

Annons:
mike gbg
1/19/16, 3:44 PM
#1

mekaniska verkstäder kanske kan släppa till om du känner nån omkring dig

Skalski
1/19/16, 8:24 PM
#2

Jag betar med 24% ättika… vet inte om det är bra nog men det duger för mig 😎

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
1/19/16, 10:38 PM
#3

#1 Tror det är svårt att få någon att släppa svavelsyra ifrån sig eftersom den är tillståndspliktig från länsstyrelsen.

#2 Ättiksyra skall testas, hur länge betar du? Även citronsyra skall funka,recepten är lite otydliga, men minst en rågad tesked per kop vatten rekommenderades på ett ställe.. Via googling på engelska sidor hittade jag andra intressanta recept, vissa typer av PH minus till swimmingpooler består av natriumbisulfat som skall fungera bra, var just ute och kollade vad vi har till ungarnas pool och det var natriumvätesulfat, men det kanske också funkar, receptet var i alla fall "one cup to four gallons of water" Värmer man lösningen så tar den hårdare. Man föreslog 140 grader F vilket är 60 grader C.
Märkligt att det inte går att hitta någon vettig info på svenska kring betning, men massor av info på engelska när jag väl listat ut att betning heter "pickling" på engelska. Hårdlöds det inte längre i vårt avlånga land?

Banjoman
1/20/16, 8:25 AM
#4

En säkerligen dum fråga, men har du provat att ringa Länsstyrelsen och fråga hur svårt det är att få tillstånd att inneha, säg, ett par liter svavelsyra? Om det är anökningsavgifter och/eller avfallshanteringsrutiner inblandade som är för höga och/eller krångliga att uppfylla är det naturligtvis av föga intresse, men man vet ju inte innan man i alla fall ställt frågan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
1/20/16, 6:18 PM
#5

#3 Nu har inte jag så bråttom när jag hårdlöder, men det brukar räcka med 3-4 timmar för att få ytan tämligen ren vid rumstemperatur. Kanske går snabbare om man värmer 🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Upp till toppen
Annons: