Annons:
Etikettpågående-projekt
Läst 4376 ggr
Falken70
1/14/16, 9:13 PM

Lockheed SR-71 Blackbird

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller kanske Blackzebra…? Är en zebra vit med svarta ränder - eller svart med vita ??🤔

Tänkte testa att förskugga med ljusgrått, de korrugerade expansionszonerna är grundade med Alclad. Hoppas det kan ge lite liv i det svarta om jag klarar att inte lägga på för tjockt. Vi får se i helgen hur det går, så kallt ute så det lär bli några timmars byggande 😃

Annons:
Rone
1/14/16, 9:42 PM
#1

Cool!👍

[krutgubben]
1/14/16, 9:59 PM
#2

Häftig fågel du har på g.

Filbrännan96
1/14/16, 10:19 PM
#3

Snygg! 

Ska bli kul att se den färdig. 😎

"It´s all about the details"! Cool

Falken70
1/17/16, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Då var denna färdig. Faktiskt skönt, var ingen större njutning denna…

Dålig passform, upphöjda panellinjer, överlag inte speciellt genomtänkt i sin konstruktion osv. Hade svårt att motivera mig att lägga massa energi på den, så jag slog ihop den utan att förvänta mig speciellt mycket. Lade till två resin-piloter (franska höghöjdspiloter… 🤫) eftersom jag ville ha den i flygande tillstånd. 

Tittar man inte för nära så ser den ju ändå bra ut i vitrinen, underbara linjer på den kärran.

Falken70
1/17/16, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vinkel

Falken70
1/17/16, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Piloter, inte mycket till sikt varken inåt eller utåt. 

(Ligger lite skräp där vid vindrutan ser jag…)

Annons:
Falken70
1/17/16, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Andra sidan.

Så till dem som funderar på att bygga en Blackbird; leta efter nån annan än Italieris 😉

Mecthegreat
1/17/16, 12:18 PM
#8

Riktigt snyggt bygge , tycker du ska var supernöjd. En ganska udda design på ett flygplan får man lov att säga:)

Jolly Roger
1/17/16, 1:32 PM
#9

Mycket vackert bygge!

starhawk
1/17/16, 1:42 PM
#10

Fin Koltrast, själv har jag också byggt Italieris version och den har som sagt sina sidor. Ett bättre alternativ är Testors version som nu hänger i vardagsrummet, även där fick man komplettera med besättning jag fick tag på tre SR-71 piloter i fullt kit utom den tredje som hade tagit av sig hjälmen, men dom fanns bara i stående så det blev kapning i höftregionen, syns emellertid inte på den färdigbyggda modellen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[krutgubben]
1/17/16, 5:03 PM
#11

Blev ju ett riktigt snyggt slutresultat, det är en "annorlunda" kärra och jag tycker som dig att den har fina linjer. Bra jobbat Falken!

[Hayabusa]
1/18/16, 9:50 AM
#12

Tycker att den ser fin ut 👍

Decaius
1/18/16, 11:12 AM
#13

Riktigt fint bygge. Låter ju på dig som att det var något av en problemmodell. Kul när man får till en sådan så bra som du fått till denna!

Annons:
Falken70
1/18/16, 11:26 AM
#14

Tack för de vänliga orden 😃🥳

Fördelen när man fotograferar - är att man kan välja vad man vill visa… 🤫

Finns en anledning till att jag t.ex. inte fotat undersidan och de fantastiska krondikena som uppstått p.g.a. undermålig konstruktion (t.ex. total avsaknad av styrpinnar) och halvpissig passform 😭

Hade liksom inte orken att spackla, slipa - och slipa ner alla upphöjda panellinjer med påföljande omristning av dem. Och eftersom jag då måste slipa ner o rista om samtliga linjer så… nej - där tröt inspirationen. 

Men, vad som var kul var att jag tycker jag fick till det med förskuggningen, just det där lite randiga utseendet stämmer bra med de bilder o filmer jag sett på SR71.

[Hayabusa]
1/18/16, 12:50 PM
#15

Inte sällan är man sin egen värsta kritiker. 

Häftig maskin, det är det! Har visats en del dokumentärer om den. Vill minnas att Lockheed hade en del bekymmer med att få fram tillräckliga mängder Titan.

flyingdragon
1/18/16, 1:17 PM
#16

Grymt fin fågel. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Falken70
1/18/16, 1:44 PM
#17

Problemet med att få fram titan var ju att den största (enda…?) leverantören av titan var dåvarande Sovjetunionen… 🤔

Hur skaffa fram titan från värsta fienden utan att han skulle ana oråd? Via CIA och diverse bulvanföretag så lyckades de, troligen mycket hysch-hysch o smyga bakom gardinerna där. Enligt en dokumentär jag sett så är huvudlandstället det största enskilda stycke i titan som någonsin tillverkats. 

Väldigt mycket som är extremt på Blackbirden. Såg en ingenjör som var med i Skunkworks som sa att Kelly Johnson ansåg att "det fick inte vara mer än ett "mirakel" per flygplansmodell - men Blackbirden var tamejfasen bara mirakler!!!"

starhawk
1/18/16, 1:59 PM
#18

#14: Jo jag funderade på om det var "krondikena" eller dom där stora dekalsjoken som du ville dölja 😉 Eftersom det är typiska Italeri-dakaler dvs. plåtbitar så var det lögn i helvete att få dom att flyta ut, det blev väldiga silvringar, det slutade med att jag målade över silvringarna på dekalerna. Testorn hade betydligt snällare dekaler och dom var dessutom uppdelade på magen vilket gjorde det lättare. Det enda som var problem var vingmarkeringarna längst ut, dom var ju rakt på tvättbrädorna, dom krävde en hel del Microsol

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Falken70
1/18/16, 2:27 PM
#19

#18: Nja - dekalerna fick jag faktiskt hyfsad fason på - även de som sitter i de korrugerade områdena. Använder numer dekalvätskor från:

javascript:nicTemp();

Funkar kanon även på lite motsträvigare dekaler. Var faktiskt t.o.m. så att dekalerna mjuknade såpass fort o mycket så jag lyckades peta sönder någon lite när jag jobbade ut luftbubblor.

Rone
1/18/16, 9:16 PM
#20

Riktigt snyggt bygge!👍

Annons:
starhawk
1/19/16, 8:19 AM
#21

#19: Ja dekalvätska är ju lite av en vetenskap, men det lär finnas dekalvätskor som löser upp vissa dekaler, så man får väl testa lite när man byter dekalvätska skall själv byta från Micro till Mr Hobbys vätskor, fast mest beroende på flaskorna, Micros flaskor är ju väldigt ostadiga och Mr Hobby har praktiskt nog en pensel i korken.

Förresten frågan du ställde i #0, Zebran är vit med svarta ränder.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Falken70
1/19/16, 9:49 AM
#22

Jo, testade också Mr Hobby dekalvätskor - av egentligen samma anledning. Men - den inbyggda penseln är lite för styv, speciellt vid upprepad behandling med "Sol" så är det stor risk att man petar sönder dekalen. Sedan gillade jag inte Mr Hobbys "Set", den var alldeles vit och mjölkig, ville gärna lämna spår efter sig. 

Så nu kör jag Micro Set fast i Mr Hobbys flaska, och DACO mjukgörare med en snäll wash-pensel.

Upp till toppen
Annons: