Annons:
Etikettdiorama
Läst 4668 ggr
DIOWORK
2016-01-14 02:25

US Rangers D-Day 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gör jag det! Jag har inte tidigare byggt varken fordon eller figurer i en skala större än 1/72. Efter ett par lyckade dioramabyggen i 1/72 känner jag nu att jag vågar prova en större skala. Scenario: D-Day Omaha Beach. En grupp Rangers har kommit förbi den första delen av den blodiga strandvallen. Striden fortsätter nu bland tyskarnas bunker och skyttegravs system. I den övre delen av dioramat finns en tysk bunker, vid den har två Rangers gått i eldställning med en kulspruta försatt underlätta framryckning åt sina kamrater. Man kommer kunna se insidan av bunkern på baksidan av dioramat. En tysk soldat kommer finnas inne i bunkern, en skottglugg för handeldvapen kommer finnas ut mot stranden. Som sagt detta är mitt första 1/35 bygge så ni får ta det som det blir. Det blir ett utförligt byggneslrivande som vanligt med mycket bilder. OBS jag stjäl diorama plattan från ett planerat 1/72 bygge om Ardennerna. Jag fixar en ny platta till det bygget. /Erik

Annons:
DIOWORK
2016-01-14 02:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Soldaterna springer på en gång klädd med plankor. Vid sidan om gången är en klädd vägg för att hindra sanddyne sanden att rasa ner på gången. En amerikan kommer att ha fallit av en tysk kula. Övriga springer för livet. Stannar de upp träffas de omedelbart av tyskarnas eldgivning. Jag provmonterar lite här för att få in känslan.

DIOWORK
2016-01-14 02:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ev. Kommer denna tysk få vara inne i bunkern. Han kommer ha en stressande situation där inne helt ensam kvar i bunkern.

DIOWORK
2016-01-14 02:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kommeg börja med att göra en figur klar. Här ser man tydligt skillnaden mot skala 1/72.

DIOWORK
2016-01-14 02:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag borrar ett hål i ena hälen och fäster figuren med en metalltråd i en träplatta för att kunna hålla den. Amerikanerna kommer från tillverkaren MB, tysken från Tamiya. Fortsättning följer imorgon.

Dioramabyggare
2016-01-14 03:48
#5

#4: Från Tamiya? Det står ju Dragon på kartongen…🤔

DIOWORK
2016-01-14 07:13
#6

Sorry, Dragon är det ju. Var lite groggy mitt i natten när jag skrev. Men jag kommer byta ut honom mot en tysk i vanlig uniform. De SS soldater i uniformen på bilden var nog inte stationerade i bunkrarna på stranden.

Annons:
Dioramabyggare
2016-01-14 10:29
#7

#7: 👍

wooderson
2016-01-14 12:29
#8

91:an kliver in i 1:35 detta ska bli mycket spännande att följa. Personligen tycker jag att det är en roligare skala att arbeta med. Mer detaljer och något större att hålla i när man pillar med dem

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

sponny
2016-01-14 12:31
#9

#6 Helt korrekt. De tyska förband som fanns på Omaha beach vid landstigningen var 352 Infanteridivisionen (Wehrmacht) och den 439 Öst-bataljonen (frivilliga från ockuperade östeuropa). Inga SS-förband.

Ska bli så kul att se hur detta diot utvecklar sig.

DIOWORK
2016-01-14 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack alla:) ja det skall bli riktigt roligt att se hur det (och jag) utvecklas. Sent igår kväll,( när jag var alldeles för trött visade det sig) beslöt jag mig att på en provbit se hur jag skulle få till utsidan av bunkern. Jag spacklade cellplasten, drog spår med en bred skruvmejsel för att få fram ränderna efter trädplankorna som används vid gjutningen. Sedan pudrade jag med murbruk. Sedan fram med varmluftpistolen för snabbtorkning så nästa moment kan påbörjas.

DIOWORK
2016-01-14 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

med AB målar jag allt med grå grundfärg.

DIOWORK
2016-01-14 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det är fortfarande en massa små bubblor i ytan så jag penslar med trälim för att få ytterligare ett lager med yta.

DIOWORK
2016-01-14 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sprayade med grå färg igen och vädrade med fint murbruksdamm. Det ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Annons:
DIOWORK
2016-01-14 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nä, det blev kasst inser jag. Ränderna efter trädplankorna är inte bra, de skall vars mycket mindre och exakt raka. Jag kommer istället bygga ihop en "gjutform" av balsaträ om motsvarar plankor i rätt skala. Skall prova att kleta på lera istället för spackel, spacklet måste ju torka lite för att inte vara flr löst och klibbigt när man trycker med gjutformen. Jag övar istället lite på att göra graffiti med min airbrush:)

DIOWORK
2016-01-14 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ja ja, två timmar bort slösat, men nu tror jag i alla fall jag vet hur jag skall göra. Jag är nöjd med färg och struktur utom gjutränderna då. Jag grundmålar i alla fall min första figur så är det gjort. Testbiten kasseras och jag kröp till kojs. Nästa steg blir spännande då blir det första lagret med uniformsfärg:)

DIOWORK
2016-01-15 02:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#9 tack sponny, jag jagar nu ett Tamiya kit som jag tror blir bra 35061. Se bild, någon av dessa poser kommer passa för den ensama bunkersoldaten.

DIOWORK
2016-01-15 02:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#8 wooderson, 1/35 figuren var smidigare att hålla helt klart. Jag har nu börjat med min första gubbe. Jag airbrushade byxor och jacka resten målar jag med pensel. Det är en go känsla nu när jag skaffat mig nästan allt material, vill man ha en färg, pensel, borr, löv eller stenar etc så finns allt. Det var lite därför jag tog mod att prova 1/35.

DIOWORK
2016-01-15 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag fortsätter och försöker få till skuggor och ljusare partier. Det tar tid att vara noga…pust.

DIOWORK
2016-01-15 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Efter några timmar är jag nästan helt klar med min första figur i 1/35. Jag skall mörka ner snörningen på damaskerna ser jag. Sedan har jag ju huvud, hjälm, utrustning och vapen kvar.. Men ärligt talat så är jag rätt nöjd med kvällens insatts. Det var roligt med 1/35.

DIOWORK
2016-01-15 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Baksida. Nu läggdags.

Annons:
flyingdragon
2016-01-15 08:59
#21

Följer detta med stort intresse. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
2016-01-16 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Kul att du gillar bygget:) Morgonens mål var att måla mitt första ansikte. Det känns som jag läst 1000 böcker om hur man skall göra men när man väl sitter där med pensel och färger så känner jag i alla fall att det är för svårt att följa instruktionerna. Det är ju omöjligt att få det så snyggt som i böckerna. Jag la säker 2 timmar på ansiktet och fattar fortfarande inte hur man skall göra för att få till det. Om någon av er har en länk till en riktigt bra instruktionsfilm på youtube så tipsa mig gärna! Hur som helst så tänkte jag att jag börjar med ögonvitorna.

DIOWORK
2016-01-16 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ögon och hudensgrundfärg på plats. Munnen, hur fan gör man, får göra om 5 gånger säkert. Ögonen var ju inte helt lätta men munnen….

DIOWORK
2016-01-16 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ögonbryn och hår.

DIOWORK
2016-01-16 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

När jag tog denna bilden kändes det ok. De skinande vita tänderna försökte jag vädra ner men det resulterade i att jag fick göra om hela munnen 2-3 gånger. Inser nu i efterhand att man inte behöver oroa sig för vita tänder, de vädras per automatik när man lägger de typ 5 lager med hudfärger som återstår nu.

DIOWORK
2016-01-16 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag använder ett ansiktsfärgkit från AK. Nu ser de små pölarna med ansiktsfärg, de 3 sista man använder är mer röda än hudfärgade. Dessa var för skuggeffekter.

DIOWORK
2016-01-16 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Riktigt svårt detta. Målar jag med färgen outspädd ser han ut som en clown. Spär jag ut färgen rinner den ut och hamnar i mun och ögon, fan. Jag målar på färg och försöker sprida ut den kontrollerat med en topps. Det känns som allt går åt pipan och effekterna suddas bort. Tur är så är det första ansiktet hag gör så nästa kanske blir bättre nu när jag vet hur det blir. När jag tittar på ansiktet i mitt belysta förstoringsglas ser det verkligen ut som skit. Som tur är inser jag efter ett tag att om jag tittar på det utan förstoringsglas så ser det plötsligt efter alla lager kanske inte då illa ut trots allt.

Annons:
DIOWORK
2016-01-16 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Så här blev det. Det ser faktisk ok ut i verkligheten. Men att hålla på med ett ansikte i 2,5 timma håller inte. Jag måste lära mig hur proffsen gör de olika monenten så man inte behöver tveka och chansa. Hoppas ni tycker det blev okey!? Tips mottages tacksamt:))

[krutgubben]
2016-01-16 13:51
#29

Så snyggt!

wooderson
2016-01-16 19:02
#30

Tycker att dubfått till ett riktigt bra ansikte. Sen är det väl vart man lägger ambitionsnivån, själv målar jag så jag känner mig nöjd. Typ att man ser att det är ett ansikte, men tittar man på nätet kan ju ens bästa gubbe likväl se ut som kattskit i jämförelse. Med övning får man rutin och lär sig från gång till gång vilken väg som är smidigast, tycker själv att ögon är knepigt,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2016-01-16 19:03
#31

En sak till, all konst förtjänar lite avstånd i betraktandet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2016-01-16 20:50
#32

#29-30 Tack så mycket. Jag har nu hittat några bra instruktionsfilmer. Har snappat upp ett och annat. Måste bla skaffa bättre penslar, jag har köpt bra grejor men här behövs det absolut bästa förstår jag. wooderson jag såg ett enkelt tips om ögon, i stort sett drar man bara ett vågrätt vitt streck, sedan ett lodrätt svart streck för pupillen, resten formar man med hudfärgen. När man är nöjd lägger man lack som förseglar ögonen så de inte påverkas av resterande målning. På pappret enkelt:)) Men som sagt beskriv gärna hur ni gör.

DIOWORK
2016-02-03 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Sista två veckorna har det inte hänt så mycket. Jag har varit projektledare för företagets monter på MC-Mässan i Göteborg, det har varit mässa.ifokus så att säga:) Jag har passerat garaget och småduttat lite men inget som varit värt att rapportera om. Ikväll fick jag lite tid. Jag har nu efter flera timmars arbete fått klart mina 6 st huvuden. Ni skall veta att jag gjort om ögon, skuggningar mm ett otal gånger innan jag känt mig någorlunda nöjd. Allt arbete resulterar i en enda bild, jag fann det inte lönt att lägga upp en massa bilder på misslyckade ansikten. Jag är nöjd men inte mer, det är ju de första jag gör så det finns mycket som kan bli bättre. Som vanligt så ser dom bättre ut i verkligheten än på bild tack o lov:) Over and out för denna gång.

wooderson
2016-02-03 10:06
#34

Tycker helt klart att du ska känna dig nöjd! Mycket fina ansikten

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
[Hayabusa]
2016-02-03 10:44
#35

Det ser bra ut. En personlig reflektion är att man mycket väl kan skippa att måla ögonen. Att måla ögon är sannerligen inte enkelt, jag själv klarar det inte. Risken att det ser märkligt ut är överhängande. Faktum är att man (kvinnor också) i regel kisar rätt mycket när man vistas utom hus dvs ögon syns inte särskilt mycket. Med andra ord kan jag tycka att ett "mörkare streck" funkar bra som "ögon". Men, som sagt, det är bara min personliga mening.

Tummen upp för din inställning att inte ge upp!

mangemani4
2016-02-03 11:27
#36

har också märkt att när det gäller att inte måla ögonen, att man kan komma undan med att lägga på ett lager mörk wash över ögon partiet så att skepnaden utav ögat blir synligt. så det är ju inget ont måste att behöva sitta och måla realistiska ögon med ögonvita/iris osv.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

wooderson
2016-02-03 12:59
#37

#35-36 tycker att ni har en poäng vad gäller måla ögon, men samtdigt tycker jag att om man lyckas få till dem så ger de en extra spets på figuren

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2016-02-03 13:07
#38

Vilken fin feed back:) Variation är ju alltid bäst, om man målar tex 7 figurer så kan ju typ 2 kisa, då sparar men lite arbete utan att tumma på verkligheten. Sugen på att börja med deras kroppar så snart som möjligt, känns som det värsta är gjort:)

mangemani4
2016-02-03 14:08
#39

#37 helt rätt i det du säger, det ger ju figuren lite mer "liv" så att säga, jag tänkte mer på att om man inte riktigt har tiden eller orken, så kan wash(eller det Hayabusa skrev) vara ett bra alternativ:) . men att måla ögonen helt och hållet tycker iaf jag ger bäst look:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

stickanw
2016-02-03 15:14
#40

Otroligt snyggt Mandel och # 33 kan ju ge en känsla av skräckfilm.😮

Rone
2016-02-03 20:49
#41

Inte lätt med ansiktsmålning, men dina ser riktigt fina ut!👍

Annons:
flyingdragon
2016-02-03 21:02
#42

Ser jä….. bra ut tycker jag. 👍 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[krutgubben]
2016-02-03 21:33
#43

Man imponeras över hur "levande" dina figurer blir efter varje moment.

DIOWORK
2016-02-05 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Tack så mycket alla:) Ja det här riktigt svårt kan jag säga. Det där med byggtid är som en trisslott, plötsligt händer det….. Nu fick jag limmat ihop de flesta figurer och har skrapat av gjutskäggen. Vissa har lösa händer de får vara så långe.

DIOWORK
2016-02-05 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Sedan fyllde jag i de värsta skarvarna med putty. överflödig putty skrapade jag bort med skalpellen, jag borde kanske använt fint slippapper men jag var rädd för slipränder i plasten. Provar kanske slippapper nästa gång.

DIOWORK
2016-02-05 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag hade tänkt måla jackor och byxor med airbrushen men trots att jag tagit isär och rengjort ABn tre gånger spottar den fram färgen. Jag höll allvarligt på att få ett psykbryt ett tag. Jackorna målade jag med ABn trots spottandet men byxorna målades med pensel. Skönt så eftersom jag slapp allt maskeringsarbete insåg jag efteråt:) På bilden är grundfärgerna på plats. Observera Rangerstygmärkena dom blev bra tycker jag.

DIOWORK
2016-02-05 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Här vädrar jag och har målat dit bälte och remmar mm. Otacksamt då remmar och bälten mm målas i canvas son nästan är identisk med uniformsfärgen. Försöker få till skuggeffekter för att lyfta fram canvasdetaljerna.

DIOWORK
2016-02-05 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Efter över 6 timmars jobb har jag målat och gjort en grundvärdering av 5 figurer. (Den sjätte till höger gjorde jag ju tidigare) Ni ser skillnaden i ansiktsfärgen på de nya figurerna och den äldre. Jag har använt en annan teknik och det märks. Jag kommer troligtvis att måla om den äldres ansikte. En grej jag inser är att jag missat att kolla vilken kroppsställning ansiktena kommer sitta på. När jag målade ögonen utgick jag från att de tittar rakt fram. Men nu när jag limmar fast huvudena inser jag att de flesta rör sig springande med framåt böjd kropp, blicken blir nu snett ner i marken istället för att titta upp åt det håll de springer. Suck…jag tror inte jag målar om dessa. Får istället se det som en lärdom till nästa gång.

Annons:
DIOWORK
2016-02-05 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En bild från andra sidan.

DIOWORK
2016-02-05 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag har fortsatt vädra figuren till vänster, han som inte kommer ha hjälm på sig. Jag har jobbat med paneliner och Africa Korp wash för att mörka och skugga partier. Det är mycket bra att fota figurerna och titta noga på bilderna, jag upptäcker saker hela tiden som måsta fixas. Sedan är det lite otacksamt, för i verkligheten ser figurerna mycket bättre ut än de gör på bild. Jag vet inte vad som gör det men skuggningar jag lagt tid på och som ser bra ut raderas så att säga på bilderna. Jag kommer fortsatta vädra Rangerskillarna, och måla in mycket mer mörka markeringar i tex damaskerna som på bild ser ovädrade ut men i verkligheten ser smutsiga ut efter både wash och Paneliner. Efter allt figurmålande känner jag mig riktigt sugen på att ge mig på terrängen och trätrallen som dom kommer springa på. Sedan är det bunkern att ta tag i…..:) Over and out.

wooderson
2016-02-05 11:52
#51

tycker verkligen att du fått till dem bra. sen blir jag imponerad av att du orkar sitta i sex timmar, själv tycker jag att jag får kramper, blir stel, tappar fokus efter en timme

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
2016-02-08 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jag kände igen vissa av figurerna och visst var det så - jag har byggde en liten vignette (typ) för några år sedan. Hoppas att det kan ge lite inspiration.

[Hayabusa]
2016-02-08 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

*

ElLobo
2016-02-08 11:43
#54

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: