Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 4475 ggr
[Loke karlsson]
1/5/16, 10:51 PM

Naxos RC båtbyggsats

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag fick en modellbåt i julklapp som heter NAXOS och skulle gärna ha lite tips och trix för att bygga den

Annons:
[Loke karlsson]
1/5/16, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

 . Loke karlsson . 2016-01-05 22:51

ElLobo
1/5/16, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

 . Loke karlsson 2016-01-05 23:06

Bara att börja

ElLobo
1/5/16, 11:43 PM
#3

OBS! Använd inte bildspelsfunktionen!! Precis som det står i välkomstmeddelandet till alla nya medlemmar (och som du väl har läst!) så gäller det att endast publicera en (1) bild i varje inlägg för att undvika att det blir bildspel. Nu har jag ändrat i din tråd och lagt ut dina bilder i separata inlägg.

JaGa
1/5/16, 11:56 PM
#4

Hej Loke,

Välkommen till forumet 👍

Jag har noll koll på träbyggsatser, förutom att jag tycker dom blir väldigt vackra.

Men det finns ett gäng riktigt duktiga träbåtsbyggare som huserar här och är väldigt hjälpsamma…👍

Lycka till med bygget!

mvh/Janne

Banjoman
1/6/16, 8:39 AM
#5

Hej Loke,

Varmt välkommen till båtbyggahörnan här på forumet! Som JaGa säger finns det ett gäng båtentusiaster här, som inte brukar vara snåla med råd och stöd om man frågar … 🙂

Mer generellt gäller förstås samma sak för träbyggsatser som förandra: var noggrann, låt saker och ting ta den tid det tar (inklusive torktider för lim och färg) -- och innan du börjar bygga: kolla innehållet i lådan mot den förteckning över delar som förhoppningsvis följde med, samt läs hela byggbeskrivningen noga minst två och gärna fler gånger, till dess du har fått en känsla för hur det hela är tänkt att sättas ihop och i vilken sekvens.

Om du tänker göra båten radiostyrd behöver du dessutom på ett relativt tidigt stadium (helst innan du börjar bygga eller i alla fall i byggets tidiga faser!) planera drivlina (propeller, propelleraxel, motor, batteri och fartkontroll) och r/c-funktioner, så att du vet vad du behöver få plats med och vilka grejor du behöver införskaffa. Mycket som det är lätt att sätta på plats under byggets gång kan det vara nog så krångligt att få dit i efterhand.

Ställ konkreta frågor, gärna med gott om detaljupplysningar om såväl de problem du stöter på som hur du själv resonerar kring dem, så kommer du säkert få gott om svar!

Lycka till -- och lägg gärna upp en liten byggtråd, också! Det är alltid lika kul att få följa ett bygge!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Loke karlsson]
1/6/16, 10:22 PM
#6

Andra dagen har jag inte kunnat göra något eftersom vi fortfarande väntar på limmet vi beställt. Hoppas det kommer imorrn 👍

Annons:
[Loke karlsson]
1/13/16, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag fick vi limmet men vi har fortfarande ett problem. instruktionerna och motorn har fastnat i tullen någonstans så de kommer nog inte på länge ☹️.

Upp till toppen
Annons: