Annons:
Etikettfordon
Läst 5099 ggr
svenssei
12/28/15, 2:31 PM

Pocher Bugatti 50T Surprofilé - Byggstart (?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade turen att för ett par år sedan hitta denna orörda byggsats i ett lokalt annonsblad. Har sedan dess sökt information på nätet och bl.a. köpt en detaljerad byggbeskrivning från USA.

Nu till mina frågor:

  • Finns det någon här med erfarenhet från bygge av Pocher byggsatser, som kan ge mig tips under mitt bygge?

  • Detta bygge räknar jag med tar ganska lång tid, och jag vill ju inte röja arbetsbänken mellan byggtillfällena. Har någon tips på hur man gör ett smart dammskydd som är lätt att fälla över vid behov?

Annons:
Filbrännan96
12/28/15, 3:56 PM
#1

Maffigt bygge! 😎

Som snart 20-åring har jag själv en Pocher sats som jag "fick" av min pappa som är en stor Pocher fantast genom tiderna. 

Jag har inte byggt den än då jag dels vill vänta med att skaffa sig mer erfarenhet inom modellbygget så jag kan försöka att säkerställa att inget stort händer modellen under byggets gång. Trots allt kostar den rentav skjortan nästan, beroende på vilket skick. 

På tal om dammskydd behöver man kanske inte göra det svårare än att ha en sorts plastlåda/förpackning som kan ha över delar eller annat under? Alltså ett sorts lock man har över för att skydda. Tillräckligt stor för att skymma så klart och rengjord innan så det inte kommer inifrån.

"It´s all about the details"! Cool

svenssei
1/3/16, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jaha, då var "Point of No Return" passerad, och byggsatsen är inte längre orörd.

Jag har tankat ner det mesta man kan hitta på nätet kring bygge av denna modell samt översatt det mesta till svenska, för att lära mig mer om vilka misstag som andra har gjort och som är lätta att göra.

Skruv, mutter, brickor och liknande ska flyttas över till sortimentaskar för att lättare hålla koll på prylarna.
Ska också kopiera upp en egen upplaga av byggbeskrivningen, så att man kan anteckna i den och inte i originalet.

Nu är det dags att identifiera alla delar till motorn, som kommer vara den första etappen i mitt bygge.

flyingdragon
1/3/16, 1:42 PM
#3

Kan tipsa om Ikea:s plastbackar, finns i olika storlekar och det finns även lock till. De är dessutom till ett överkomligt pris.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Hayabusa]
1/3/16, 4:51 PM
#4

Intressant & spännande. Kan inte minnas att jag sett någon byggtråd om Pocher här? Åtminstone inte vanligt.

WildeSau
1/4/16, 9:29 AM
#5

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
1/4/16, 10:15 AM
#6

Det finns en tråd på sajten om Pochers Alfa Romeo Spider Touring Gran Sport 1932 -- del 1, del 2 

Och om Aventador på gtplanet.

Annons:
[Hayabusa]
1/4/16, 2:46 PM
#7

#5 & #6 - Se där! Undrar hur det gick med det bygget?

Banne
12/22/18, 3:46 PM
#8

Hej! Har en fråga, är bilen klar? Om inte, är bilen till salu. Mvh Urban.

Proosen
12/23/18, 7:12 AM
#9

På Facebook, Bilmodellbyggaren, tips, idéer mm. Där har du Ari Harjunpää som bygger och har byggt Pocher. En duktig byggare som säkert har tips att tänka på under ett sånt här bygge. Lycka till med Bugattin, bara en aaaaaning avis på dig jag 😏

svenssei
1/28/23, 6:40 PM
#10

#7: Bygget har stått still i flera år, men nu har jag tagit tag i det igen.

svenssei
1/28/23, 6:41 PM
#11

#8: Inte till salu.

Proosen
1/28/23, 10:08 PM
#12

#10:
Vad kul att du är på den igen!
Hoppas inspirationen räcker hela vägen i mål!

/Niclas

Upp till toppen
Annons: